Jeg tror ikke, at den nedre mulighed kan modstå vindkræfterne, når det presser på taget og væggen fra højre i billedet.

De stående gule bjælker vil blive knækket på midten af trykkræfterne fra de blå.

Måske kan det fungere, hvis tagstolen er meget solidt fastgjort til murstensvæggen, så GUL-MURSTENSVÆG-TAGSTOL danner en stiv trekant, men der vil stadig være meget store trykkræfter tværs over den gule.

Appellerende løsning i øvrigt.

mycke_nu. En majoritet af landets logbygninger er konstrueret på lignende måde. Vil man være helt sikker på, hvordan kræfter i konstruktionerne fordeler sig, og hvor store disse bliver, må man sætte sig ned og regne på rammen (pen og papir eller fx pcframe). Mit råd om at hyre en konstruktør til at dimensionere står derfor fast.

Helt klart, det var derfor jeg skrev tror. :)

S
Okay, har kommet et stykke på vej. Hvad tror I?
Mangler at bygge nye vægge og skære bjælkerne til.

Renovering af bygning med utæt tagkonstruktion og synlige bjælker. Manglende vægge og bjælker skal skæres.
Tagkonstruktion med nye træbjælker under konstruktion, hvor eksisterende metalplader og gamle bjælker er synlige.
Trækonstruktion i loft med krydsende bjælker, under byggeri.
Tagkonstruktion under opførsel, med synlige træbjælker og en åben udsigt ud over landskabet. Mangler vægge og justering af bjælker.

Spørgsmålet er, om træet kan holde til kantpåvirkningen fra boltene, specielt ved enderne mod spær. Risikoen er, at træet flækker, og boltene glider ud. Dog ikke mit område, så måske kan andre komme med synspunkter.

Rent spontant føles det dog som om, der burde være flere bolte eller metalforstærkning omkring disse.

Foruden det mycke_nu nævner om antal og udførelse af fastgøringspunkter undrer jeg mig over, hvorfor du ikke har samlet den nederste horisontale med benene i saksen?

S
GK100 sagde:
Förutom det mycke_nu nämner om antal och udførelse af fastgørelsespunkter undrer jeg hvorfor du ikke har trukket den nederste horisontale sammen med benene i saksen?
Okej, har købt lidt bolte til at fastgøre den nedre hanebjelke med saksestolene.

Skal overveje om jeg skal udvide antallet af fastgørelsespunkter, det der sidder der i dag er:
16mm gevindstang
Skiver 50mm x 5mm
Møtrikker

Reglarna er 220x45

Jeg synes det ser godt ud, bliver rigtig stabilt, bedre at tage lidt ekstra når du alligevel er i gang. Præcis som mycke_nu skrev, ville jeg nok have sat dobbelt ude ved enderne mod spærerne, men det er mest på fornemmelsen. Det er måske vigtigere, hvordan du får lavet fastgørelserne i de nedre punkter.

S
Okay, nu har jeg leget Tarzan mellem tagspær og sat bolte mellem nederste hanebjælke og saxen.
Trætagkonstruktion med hanebjælker og metalskruer, forstærket med special fremstillede stålstykker mod bølgebliktag.

Specialfremstillede en stak med stål for at forankre saxen med væggen. En på hver side og to gevindstænger, der binder dem sammen.
Byggeprojekt med stålbeslag og gängstänger fastgjort mellem loftbjælker og væg i gammel bygning.

Er det godkendt nu mon? :)

• Synes
GK100 og 1 anden
  • Laddar…
Nok ikke meget at snakke om nu, skulle jeg tro. :)

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.