Jeg tror ikke, at den nedre mulighed kan modstå vindkræfterne, når det presser på taget og væggen fra højre i billedet.
De stående gule bjælker vil blive knækket på midten af trykkræfterne fra de blå.
Måske kan det fungere, hvis tagstolen er meget solidt fastgjort til murstensvæggen, så GUL-MURSTENSVÆG-TAGSTOL danner en stiv trekant, men der vil stadig være meget store trykkræfter tværs over den gule.
mycke_nu. En majoritet af landets logbygninger er konstrueret på lignende måde. Vil man være helt sikker på, hvordan kræfter i konstruktionerne fordeler sig, og hvor store disse bliver, må man sætte sig ned og regne på rammen (pen og papir eller fx pcframe). Mit råd om at hyre en konstruktør til at dimensionere står derfor fast.
Spørgsmålet er, om træet kan holde til kantpåvirkningen fra boltene, specielt ved enderne mod spær. Risikoen er, at træet flækker, og boltene glider ud. Dog ikke mit område, så måske kan andre komme med synspunkter.
Rent spontant føles det dog som om, der burde være flere bolte eller metalforstærkning omkring disse.
Foruden det mycke_nu nævner om antal og udførelse af fastgøringspunkter undrer jeg mig over, hvorfor du ikke har samlet den nederste horisontale med benene i saksen?
Förutom det mycke_nu nämner om antal och udførelse af fastgørelsespunkter undrer jeg hvorfor du ikke har trukket den nederste horisontale sammen med benene i saksen?
Okej, har købt lidt bolte til at fastgøre den nedre hanebjelke med saksestolene.
Skal overveje om jeg skal udvide antallet af fastgørelsespunkter, det der sidder der i dag er:
16mm gevindstang
Skiver 50mm x 5mm
Møtrikker
Jeg synes det ser godt ud, bliver rigtig stabilt, bedre at tage lidt ekstra når du alligevel er i gang. Præcis som mycke_nu skrev, ville jeg nok have sat dobbelt ude ved enderne mod spærerne, men det er mest på fornemmelsen. Det er måske vigtigere, hvordan du får lavet fastgørelserne i de nedre punkter.