S
Okay, skal tænke på det.

Snakkede med en gubbe, der er murer/snedker og selv ejer en gård i området. Han syntes det lød godt, men ville forstærke det noget ifølge billede.

Byggetegning af tagkonstruktion med forstærkninger, ny væg i lecablokke og eksisterende murstensvæg, der viser forslag til stabilisering.
Bygningsdiagram af mursten med forstærkede træbjælker; diskussion om stabilitet og stormmodstand.

Er dette en god og stabil løsning? Er det sikkert og kan det modstå storme?

• Synes
mycke_nu
  • Laddar…
Synes det der ser fornuftigt ud, det er en ikke helt usædvanlig konstruktion.

Måske skulle man flytte ned det øverste punkt på de rosa lidt, omtrent der hvor den gule møder taget.
Så kan man stadig sætte en til fra nocken til punktet hvor de rosa krydser hinanden, i den bliver der bare træk så det fungerer godt med rundjern hvis man vil.

Dit seneste forslag er godt, men tilfører ikke så meget mere end det tidligere, derimod mister du i enkelheden at udføre det på en smidig god måde nu, når du arbejder med de eksisterende dele. Man vil gerne have enkle linjer uden krydsninger og med ikke for grove dimensioner, så passer den type du tidligere har tegnet godt og vil være mere end tilstrækkelig. Bare læg omhu i udførelsen og frem for alt pas på det mycke_nu nævner med fastgørelsen, tilpasningen til rammen ovenpå muren.

Næste vigtige ting er at sørge for, at taget ikke flyver væk.

Forankre spær og rem grundigt i murene. Det er ikke nok blot at fastgøre i de øverste blokke.

En anden ting at tænke på er stabiliteten i de murede vægge. Sæt en tværvæg, eller to, et sted midt i bygningen og armer sammen med ydervæggen. Risikoen er ellers, at Lecavæggen kolapser indad eller udad ved høje vindbelastninger.

Tværvæggen behøver ikke gå tværs igennem hele bygningen, men mindst en meter ind for at give ydervæggen tilstrækkelig stabilitet.

• Synes
GK100
  • Laddar…
I det mindste i dine nye vægge kan du få det så godt som mycke_nu beskriver, og det er virkelig vigtigt at sikre, at dette bliver korrekt gjort.

S
Okay nu har jeg filat på konstruktionen længe nok, bliver det her godt?
Nu er der både støttemure på begge langsider.

Plan over konstruktion med støttemure på begge langsider og bærende bjælker. Detaljer om materialer og positioner inkluderet.
Bygningsplan med tegltag, lecavæg og eksisterende murstensvæg, samt detaljer om støtteklodser.
Bygningskonstruktion med lodrette bjælker og støttemure på begge langsider, set i tværsnit.

• Synes
mycke_nu
  • Laddar…
Lecavæggen for stabilitet på den modsatte side af bokse er en skaderisiko ved håndtering af heste. Et alternativ er udvendig vindstiver af f.eks. HEA-bjælke. Mange gange monterer man en skråstiver fra f.eks. hanebjælke ned til væg/betonggulv/boksvæg af f.eks. skalblokke. Derefter skærer man bjælkelaget væk.

Skråstiveren bliver dog i vejen i staldgangen.

Diskuter dimensionering, fastgørelse etc. med konstruktør, hvis du skal gøre det selv. Ansætter du et byggefirma, skal du vælge et firma, der har erfaring med lignende arbejder.

For "varm" stald kræves isolering af ydertaget og ekstra varme for at klare varmbalancen i dele af året. Det er bedre at lade staldmiljøet følge udendørsklimaet og evt. frostsikre vandinstallationer.

S
Okay, mener du sådan? Se billeder...
Jeg har masser af groft træ efter at den anden lade er revet ned. Så dyrere bliver det ikke, bare det bliver godt. Er dette bedre?

Bygningsdiagram med farvekodede bjælker viser konstruktionen af en ny væg i leca og eksisterende teglvæg, inklusiv klods for ekstra støtte.
Bygningskonstruktion med farvede bjælker og understøtninger, viser strukturelt design med gule, blå og røde elementer, set oppefra.

Fik inspiration fra følgende billede:
Indre af en lade med trækonstruktion, hvor lysstofrør hænger fra loftet. Træbjælker og byggematerialer er spredt rundt.

I #12 var du jo hjemme hvad angår spær og så har du jo lavet ved stabilitet på vægge mm. Hvordan tænker du dig at fornuftigt kunne gøre som i #21 og endnu mindre med det seneste edderkoppespind. For min del forstår jeg ikke hvad du forsøger at opnå med disse.

S
GK100 sagde:
För egen del förstår jag inte vad du försöker uppnå med dessa.
Trodde jeg havde styr på det, så kom indlæg #22 og så begyndte jeg at blive bekymret for, om min konstruktion ville holde.

Som sagt, har aldrig gjort dette før, så jeg bliver kun tilfreds, hvis bjælkerne forsvinder, så vi kan få en stald, og at det holder mod storme, eventuel sne og hestespark.

Nej, jeg forstår din forsigtighed, det er godt men trods alt gælder det om at finde rene enkle greb med det eksisterende man har at tage udgangspunkt i. Så hvis du får råd og hjælp af nogle lokale snedkere eller generelt handy på sådan nogle byggerier bliver det sikkert godt.

Nu ved jeg ikke, hvor lavt loftet var før, men hvis du har virkelig lavt, kan det ske, at de lyserøde og røde bjælker, som du har på det første billede i indlæg #23, ikke vil komme højt nok op. Hvis du får en nidkær kontrollant, kan denne have bemærkninger, hvis der er for lavt mellem de skrå og gulvet længst inde mod væggen. Jeg kender én, der blev tvunget til at tage en loftliste ned (et bræt sat på skrå), da lofthøjden på grund af den blev for lav med 2 cm længst inde mod væggen.

Jeg mener ikke, at det spiller nogen rolle, men du kan være uheldig. Måske er det overhovedet ikke et problem her.

Næsten som i #23. Spring rosa og røde skråstivere over.
Bær af ved hanbjælke som fotoet viser og centrér skråstivere over boxvæg af fx skalblok. som fotoet viser.
Laveste lofthøjde for stald er 1,5 gange mankehøjde. Derudover findes der også et minimumsmål, hvis man har pony. Kan ikke huske det, men kig på SJVs hjemmeside.

pellemania sagde:
Næsten som i #23. Skippa rosa og rød skråstræbe.
Bær af ved hanebånd som fotoet viser og centrér skråstræber over boks væg af fx skalblock. som fotoet viser.
Laveste taghøjde for stald er 1,5 gange mankehøjde. Derefter findes også et mindste mål, hvis man har pony. Kan ikke huske det, men tjek SJVs hjemmeside.
+1 på denne løsning

S
Okay, hvilket alternativ bliver bedst tro?

Alt 1
Bygningsplan med tegltag, lecavæg og eksisterende murstensvæg, samt detaljer om støtteklodser.
Bygningstegning viser to alternative opstillinger af metalrammer og forbindelser til et strukturelt projekt.

Alt 2
Diagram af et hus med ny væg i leca og eksisterende murstensvæg, viser alternativ til byggeri og ekstra støttefundament.
Planoversigt med grønne, røde og blå bjælker, samt gule elementer til byggeprojekt, set oppefra.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.