Hej, jeg har et hus fra 1968 med den klassiske gildestue og en sauna med bruser, som er bygget ovenpå trægulvet i gildestuen. Ingen pejs, desværre. Jeg synes det lugter, ikke af skimmel, men af sommerhus/kælder/fugt cirka. Nogle dage trænger den dårlige lugt op i beboelsesetagen, fordi trappen er åben. Resten af kælderen, som har betonvægge og betongulv, lugter ikke dårligt. Ingen forhøjet fugtighed er blevet fundet af to uafhængige inspektører. Huset ligger på en grusås, og der er installeret radonsug.
Jeg vil gøre gildestuen brugbar som hobbyrum.
Min plan lige nu er: Væk med saunaen og bruseren. Luk afløb og vand (mulighed for at bygge et yderligere badeværelse findes på den anden side af væggen) Væk med de gamle indervægge og den grimme panel. Væk med trægulv og trælægter direkte mod betonen. Isoleringen ser ud til at være savsmuld i gulvet og nogen slags stenuld i væggene.
Forsikringsselskabets byggerådgiver foreslog nye vægge med metalstolper og isolering oppefra og omtrent en halv meter ned under jordoverfladen. Ventileret gulv "mekanisk undertryksventilation" fx Nivell eller Granab.
Jeg har ikke besluttet mig for gulvets overflade. Jeg kan godt lide træudseende, hvilket hælder mod parket. Vinylgulv med træudseende er bløde at gå på og giver måske en varmere følelse? Endnu varmere og blødere følelse giver jo tæppe, men det er ikke smart at have i et sy- og hobbyrum.
Idéer, kommentarer og synspunkter er velkomne! Samt hvordan kan jeg spare penge og bygge billigere? Jeg skal have håndværkere til alt undtagen maling og tapetsering.