En pejs med brændende ild og tilbehør på toppen, herunder en plante og små genstande. Trægulv og glasgulvbeskyttelse ses i forgrunden. Pejs med brændende ild, omgivet af lys væg og træplante; værktøj og dekorative genstande på toppen af pejsen. Hvid pejs med en plante og dekoration på toppen, træstativ med brændestykker, glasgulvbeskyttelse og markeringer til bygning på siden. Groft metalunderstel med synlig stålfod over mursten. Under et pejseprojekt vises en del af ildstedet med et stålrør og en skrue, samt en person siddende på en sofa i baggrunden. Pejs med hvidt puds og rød markeret rammeplan. Kassettdøre i front, ildsynlig indeni. Tegn for renovering tydeliggjort. Brændeovn med ild set gennem glasrude. Overdelen viser rørforbindelse til skorsten, omgivet af mursten og metalramme. Brændeovn med flammer synlige gennem glasset, omgivet af en murstenshylde, delvis omringet af perforeret metal og hvidmalet væg.
Hej jeg søger råd når man murer med ildfast mørtel og tegl?

Vi skal lave vores åbne pejs om, snakkede med skorstensfejeren og han så ingen problemer med det.
Er der noget jeg har glemt eller skal tænke på?

Tanken er at fjerne et hjørne af den murede del for at dreje indsatsen en kvart omgang og åbne mod sofaen i stedet.

Arbejdsplan
1. Fjerne pudsen i det stiplede område.
2. Støtte overhænget med træregler.
3. Fjerne de uønskede mursten.
4. Mure ildfast tegl på bunden.
5. Løsne boltene og ringen og dreje indsatsen.
6. Fremstille en ny bæreramme med støtter og montere den. Bærerammen skal hvile på eksisterende mursten. Eventuelt skal jeg bore huller for at trykke bærerammen ind.
7. Mure det nødvendige op og sætte ildfast tegl yderst.
8. Pudsse hvor det er nødvendigt.
9. Male og flytte glasgulvbeskyttelsen til det andet hjørne - Færdig.

Mere info: indsatsen står på tre st stålfødder, løse ca. 50-60mm høje.
Der sidder en stor ring med skruer ind på indsatsens overside. Tilslutningen til skorstenen er en godt 20cm bred stålrørsbøjning.
Et billede er et eksempel på hvordan en støtte kan se ud.
Et billede har jeg lavet spejlvendt for det er sådan, det kommer til at se ud. Den røde er en tænkt bæreramme med støtte, så ved jeg ikke om støtten skal være i hjørnet eller i midten. Det "nye" hjørne fjernes for der skal man kunne åbne indsatsen.
Der er allerede en bæreramme. Men den hviler på mursten, som skal tages ned. Måske kan man svejse en fortsættelse på den bæreramme. Så det bliver et U i stedet for et L.

Tak for hjælpen.
vh Håkan

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.