Hej,
Jeg er ved at bygge en sauna og en såkaldt "Grillstuga" i samme bygning. Min tanke er at mure en ildsted op med ildfast mursten og en pladehætte, der leder røgen væk. Rundt om ildstedet kan man sidde på bænke, samtidig med at man kan lave mad over ilden. Jeg har bygget selve rammen, og det ligger ved vores sommerhus, så jeg vil gerne gøre både saunaen og "grillstugan" færdig til næste sommer.
Hvad skal man tænke på angående brandsikkerhed, pladehætte eller rent konstruktionsmæssigt, når man bygger dette? Har jeg tænkt rigtigt?
Taknemmelig for alle råd og tips.
Jeg ville have taget et tykt rør, typ 200. Du vil jo ikke have ventilator i røret, og så kan det være rart at få så meget træk i det som muligt... hvis du griller flæsk eller noget
ellers er det vel som vanligt, ubrændbart materiale på gulvet osv.
ruska lang og ruska kort (gammelt militærsprog hvis du ikke har gjort værnepligt)
Jeg ville have taget et tykt rør, typisk 200. Du vil jo ikke have en ventilator i røret, og så kan det være rart at få så meget træk i det som muligt... hvis du griller flæsk eller noget
ellers er det vel som vanligt, ubrændbart materiale på gulvet osv.
ruske lang og ruske kort (gammelt militærsprog hvis du ikke har gjort militæren)
Tak for god kommentar. Det er ret sandsynligt, at der bliver lidt flæsk
Tak for svaret. Du har nok helt ret. Jeg har fået byggetilladelse til selve byggeriet, hvor jeg i ord har beskrevet funktionen. Da byggeriet er så pass lille, behøves der ikke noget større grundlag, da det blev som en bod på grunden. Der findes nok et finere ord for dette. Jeg tænker på fx grillhytter, der har sauna, hvor det brænder ild. Jeg har taget inspiration fra disse og tænkt, at det går at kombinere. Se billeder so m eksempel.
Aha, du har byggetilladelse til to ildsteder? Så er det bare at gå i gang. Jeg havde forventet protester angående det, men det klassificeres måske ikke som et ildsted til opvarmning?
Rent praktisk, så ville jeg sørge for at ordne med tilluft gennem gulvet, så du slipper for at trække rumluften. Desuden kan du derefter lave ildstedet som en gryde, hvilket forbedrer brandsikkerheden. Overvej også, hvordan du skal starte op, dvs. hvordan du skal få skorstenen varm. Det er smart med en hætte for at samle røggasserne.
På din tegning ser det også ret trangt ud. Jeg tror, det kan blive svært at sidde så tæt på ilden i længere tid.
Tak for dine gode kommentarer.
Helt rigtigt, at man sidder for tæt på ilden - skal nok justere dette. Godt også med "grytan" og at ordne tilførsel fra gulvet.
Her er kommentaren fra kommunen, som gav "bygglov":
"Du behøver ikke byggetilladelse for de planer, du har, men hvis du skal installere en brændefyret sauna, så er saunaaggregatet anmeldelsespligtigt til os som ildsted. Men har du elektrisk aggregat, kræves der intet. Hvis nogen del kommer tættere end 4,5 meter fra naboen, skal du have deres samtykke."
Jeg vedhæfter billedet, som jeg søgte på
Der har jeg skrevet sauna og grillhytte - dog ikke eksplicit skrevet, at jeg skal have en åben ildsted i Grillhytten. Havde nok ikke det helt klart for mig, da jeg søgte.
Tjek målene, synes det ser meget trangt ud, du skal nok placere ildstedet mod væggen. Du vil have en meter i hvert fald mellem knæene og ilden tænker jeg?
Tak!
Vedhæfter et detaljebillede af afstanden i dag. Det burde nok kunne få en meter rundt om ildstedet, måske ved at dreje ildstedet eller gøre siddedelen lidt smallere. Godt synspunkt.
Jeg ville sige vrid og stil mod væggen. Så får du bænke på begge sider men ikke rundt om. Som en bonus bliver det lettere med tilluft, du kan tage den gennem væggen.
Sjovt! Det er også et drømmeprojekt for mig. Her kommer lidt nye billeder baseret på den feedback jeg har fået fra jeres kloge hjerner.
Ser I andre forbedringsmuligheder?
Hvor meget jeg end kan lide ideen, så tror jeg, at du forsøger at presse for mange ting ind på for lidt plads. Du vil ikke have noget forrum til saunaen, fordi grilldelen tager så meget plads, og du vil have en meget sammenklemt grilldel, hvor en større ild hurtigt vil gøre rummet svært at være i på grund af varmen.
Hvis du skal gøre dette, bør grilldelen være separat. Eller at du har et større hus til hele projektet.
Du kan have helt ret i, at jeg vil for meget. Udover at jeg er en håbløs tidsoptimist, så kan jeg nok også tælle med, at jeg er en pladsoptimist
Da jeg lavede tegningen, føltes det som om, at det var tilstrækkeligt store overflader. Vil dog have et område til at lave mad. Jeg har også fantasert om en pizzaovn i stedet for en åben ildplads. Der er dog noget grundlæggende i at sidde rundt om en ild og lave mad...
Vedhæfter grundmålene. Det burde da kunne være tilstrækkeligt til at få noget rigtig godt ud af det?
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.