Hej,
Jeg er ved at bygge en sauna og en såkaldt "Grillstuga" i samme bygning. Min tanke er at mure en ildsted op med ildfast mursten og en pladehætte, der leder røgen væk. Rundt om ildstedet kan man sidde på bænke, samtidig med at man kan lave mad over ilden. Jeg har bygget selve rammen, og det ligger ved vores sommerhus, så jeg vil gerne gøre både saunaen og "grillstugan" færdig til næste sommer.
Hvad skal man tænke på angående brandsikkerhed, pladehætte eller rent konstruktionsmæssigt, når man bygger dette? Har jeg tænkt rigtigt?
Taknemmelig for alle råd og tips.

Huset Bygningstegning af ramme til bastu og grillhytte i sommerhus, med angivne dimensioner. 3D-model af bastu og grillstuga konstruktion med eldstad i midten, flade bænke rundt om, og en plåthuva til røgleder. Dimensioner inkluderet. 3D-model af en bastu og grillstuga med eldstad i midten, omgivet af bænke. Tegnet set oppefra med mål angivet. Bygge af en grillstue i træ med en stige lænet op ad den åbne struktur, træstammer stablet ved siden af og omgivet af natur.
 
Jeg ville have taget et tykt rør, typ 200. Du vil jo ikke have ventilator i røret, og så kan det være rart at få så meget træk i det som muligt... hvis du griller flæsk eller noget ;)

ellers er det vel som vanligt, ubrændbart materiale på gulvet osv.

ruska lang og ruska kort :) (gammelt militærsprog hvis du ikke har gjort værnepligt)
 
  • Synes
conol
  • Laddar…
1977bjorn 1977bjorn sagde:
Jeg ville have taget et tykt rør, typisk 200. Du vil jo ikke have en ventilator i røret, og så kan det være rart at få så meget træk i det som muligt... hvis du griller flæsk eller noget ;)

ellers er det vel som vanligt, ubrændbart materiale på gulvet osv.

ruske lang og ruske kort :) (gammelt militærsprog hvis du ikke har gjort militæren)
Tak for god kommentar. Det er ret sandsynligt, at der bliver lidt flæsk :-)
 
tommib
En pejs inde i et hus kræver sandsynligvis byggetilladelse, og det er usandsynligt, at du får det til en helt åben ild.

Det er selvfølgelig muligt at ignorere det, men det er godt at være bevidst om, at man bryder reglerne.
 
  • Synes
conol
  • Laddar…
Tak for svaret. Du har nok helt ret. Jeg har fået byggetilladelse til selve byggeriet, hvor jeg i ord har beskrevet funktionen. Da byggeriet er så pass lille, behøves der ikke noget større grundlag, da det blev som en bod på grunden. Der findes nok et finere ord for dette. Jeg tænker på fx grillhytter, der har sauna, hvor det brænder ild. Jeg har taget inspiration fra disse og tænkt, at det går at kombinere. Se billeder so En indvendig udsigt af en grillstue med træbeklædning, et vindue, pejseild og siddepladser. Inspireret af traditionelle saunaer med ild. Indvendig af en træbygning med en central pejs og en stor skorsten. Flammerne brænder lyst under en sort tragtskærm. m eksempel.
 
tommib
Aha, du har byggetilladelse til to ildsteder? Så er det bare at gå i gang. Jeg havde forventet protester angående det, men det klassificeres måske ikke som et ildsted til opvarmning?

Rent praktisk, så ville jeg sørge for at ordne med tilluft gennem gulvet, så du slipper for at trække rumluften. Desuden kan du derefter lave ildstedet som en gryde, hvilket forbedrer brandsikkerheden. Overvej også, hvordan du skal starte op, dvs. hvordan du skal få skorstenen varm. Det er smart med en hætte for at samle røggasserne.

På din tegning ser det også ret trangt ud. Jeg tror, det kan blive svært at sidde så tæt på ilden i længere tid.
 
  • Synes
conol
  • Laddar…
Tak for dine gode kommentarer.
Helt rigtigt, at man sidder for tæt på ilden - skal nok justere dette. Godt også med "grytan" og at ordne tilførsel fra gulvet.

Her er kommentaren fra kommunen, som gav "bygglov":
"Du behøver ikke byggetilladelse for de planer, du har, men hvis du skal installere en brændefyret sauna, så er saunaaggregatet anmeldelsespligtigt til os som ildsted. Men har du elektrisk aggregat, kræves der intet. Hvis nogen del kommer tættere end 4,5 meter fra naboen, skal du have deres samtykke."

Jeg vedhæfter billedet, som jeg søgte på 3D-tegning viser layout af bastu og grillstuga med mål; bastu på venstre, grillstuga på højre, står på en gul rektangel.
Der har jeg skrevet sauna og grillhytte - dog ikke eksplicit skrevet, at jeg skal have en åben ildsted i Grillhytten. Havde nok ikke det helt klart for mig, da jeg søgte.
 
Tjek målene, synes det ser meget trangt ud, du skal nok placere ildstedet mod væggen. Du vil have en meter i hvert fald mellem knæene og ilden tænker jeg?
 
  • Synes
conol
  • Laddar…
Tak!
Vedhæfter et detaljebillede af afstanden i dag. Det burde nok kunne få en meter rundt om ildstedet, måske ved at dreje ildstedet eller gøre siddedelen lidt smallere. Godt synspunkt. 3D-plan med mål for afstand omkring en rektangulær pejs. Viser specifikke målinger i millimeter.
 
tommib
Jeg ville sige vrid og stil mod væggen. Så får du bænke på begge sider men ikke rundt om. Som en bonus bliver det lettere med tilluft, du kan tage den gennem væggen.

Sjovt projekt!
 
  • Synes
Anna_H
  • Laddar…
Lyder som en god idé. Jeg stiller den nok mod den anden væg, så man også kan se udsigten :-) God tanke med tiluft. Man lærer hele tiden.

Synes også, at dette er et sjovt projekt. Ser frem til at tage en lang sauna og derefter lave lidt god mad i ildens skær :-)
 
Hvilket drømmeprojekt :cool:
Du skal poste billeder, når du begynder at blive færdig. :)
 
Senest redigeret:
Sjovt! Det er også et drømmeprojekt for mig. Her kommer lidt nye billeder baseret på den feedback jeg har fået fra jeres kloge hjerner. 3D-model af husprojekt med synlig skorsten og vægrammer, set fra oven. Projektet inkluderer detaljer som mål og siddepladser. 3D-model af en terrasse med pejs og siddepladser, set ovenfra. Modellen viser dimensioner for forskellige elementer, herunder pejs og bænk.
Ser I andre forbedringsmuligheder?
 
tommib
Hvor meget jeg end kan lide ideen, så tror jeg, at du forsøger at presse for mange ting ind på for lidt plads. Du vil ikke have noget forrum til saunaen, fordi grilldelen tager så meget plads, og du vil have en meget sammenklemt grilldel, hvor en større ild hurtigt vil gøre rummet svært at være i på grund af varmen.

Hvis du skal gøre dette, bør grilldelen være separat. Eller at du har et større hus til hele projektet.
 
Du kan have helt ret i, at jeg vil for meget. Udover at jeg er en håbløs tidsoptimist, så kan jeg nok også tælle med, at jeg er en pladsoptimist :-)
Da jeg lavede tegningen, føltes det som om, at det var tilstrækkeligt store overflader. Vil dog have et område til at lave mad. Jeg har også fantasert om en pizzaovn i stedet for en åben ildplads. Der er dog noget grundlæggende i at sidde rundt om en ild og lave mad...
Vedhæfter grundmålene. Det burde da kunne være tilstrækkeligt til at få noget rigtig godt ud af det? :) Plan over sauna og grillhytte med mål angivet som 2000x2700 mm for sauna og 3200x2700 mm for grillhytte.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.