Jeg har revet rådne trævægge ud i to gamle hestebokse og tænker nu at sætte nye vægge op. Er der nogen, der kan anbefale træ til dette? Det skal være ordentligt træ, der kan tåle en hest, samtidig som jeg gerne vil holde omkostningerne nede. Der er betongulv og vægge af råspont, som jeg har tænkt mig at beklæde med osb-plader. Problemet med de tidligere bokse har især været, at der lå en ubeskyttet lægte i bunden af væggen, direkte mod betongulvet, som var fuldstændig rådnet væk. Skal man så at sige begynde med en række lecablokke og derefter lægge bundlæge til væggen på dem?
Når det er bokse helt i træ (ikke med stålstamme som i mere moderne og kostbare stalde), så plejer man vel at male dem og male om hvert år for at holde dem i stand med tanke på fugtigt strøelse og sådan. Eller, så har det i hvert fald været der vi har haft vores datters pony men det er kun 2 1/2 år så ingen stor erfaring om man siger sådan...
Føler mig lidt spontant usikker på OSB yderst, er det ikke unødvendigt let at gnave i? Visse heste er jo meget for at gnave på træ og en OSB burde kunne flises op ret hurtigt, i hvert fald om der findes nogen ubeskyttet kant som hesten kan nå.
Føler mig lidt spontant usikker på OSB yderst, er det ikke unødvendigt let at gnave i? Visse heste er jo meget for at gnave på træ og en OSB burde kunne flises op ret hurtigt, i hvert fald om der findes nogen ubeskyttet kant som hesten kan nå.
Grundstött
· Halland
· 28 345 indlæg
En af mine naboer med en to-hestes-stald har påført kold asfalt i vinklen mellem betongulvet og trævæggene. Cirka 10 cm ud på betonen og 10 cm op ad væggen. Det lader til at klare det, hestene slipper fra sig.
Er enig! rigtig træpanel 18 mm eller tykkere burde det vel være. OSB er desuden grimt!
Satse på at mure op en omgang med Lecablokke. Det er det eneste, der holder sig.
Skal I have solide plankevægge, der står imod og alligevel ikke bliver ulideligt dyre i den sidste ende, så sats på 45x95-reglar. De plejer at være billigst per m2.
Skal I have solide plankevægge, der står imod og alligevel ikke bliver ulideligt dyre i den sidste ende, så sats på 45x95-reglar. De plejer at være billigst per m2.
Klik her for at svare