Hej!
Jeg er i færd med at save et hul til vores tilbygning. Der skal være en indvendig trappe. For jer, der ved, hvordan man bygger en indvendig trappe, har jeg nogle spørgsmål.

Baggrund:
Vi vil have en fyrretræstrappe. Den vil være en lige trappe. Total mulig længde er 3200 mm (vandret mål). Højden fra stueetagegulv til første salsgulv er 2700 mm. Altså en noget stejl trappe, antager jeg. Bredden er 950 mm.

1) Hvilket træ skal man bruge til vangerne henholdsvis trinene? (Dimension, C-træ, osv)
2) Hvilke standardmål bør man ikke komme under hhv. overstige for trindybde, trinshøjde?
3) Hvor tykke skal trinene være? (45mm)
4) Hvordan beregner man præcist, hvor trappetrinene skal være?

Taknemmelig for gode råd og svar på nogle eller alle spørgsmål.

macaroni sagde:
Hej!
Jeg er i færd med at save et hul til vores tilbygning. Der skal være en indvendig trappe. For jer der ved, hvordan man bygger en indvendig trappe, har jeg nogle spørgsmål.

Baggrund:
Vi vil have en fyrretræs trappe. Den vil være en lige trappe. Total mulig længde er 3200 mm (vandret mål). Højden fra nederetagegulv til overetagegulv er 2700 mm. Altså en noget stejl trappe formoder jeg. Bredden er 950 mm.

1) Hvilket træ skal man bruge til vangerne henholdsvis trin? (Dimension, K-træ, osv)
2) Hvilke standardmål bør man ikke underskride henholdsvis overskride for trindybde, trinhøjde?
3) Hvor tykke skal trinene være? (45mm)
4) Hvordan beregner man præcist, hvor trinene skal være?

Taknemmelig for gode råd og svar på nogle eller alle spørgsmålene.
Hej.
Er i lignende situation.
Er ved at bygge en repos trappe. 38 graders hældning
I mit tilfælde har jeg ret meget at tage hensyn til (Kældertrappen under, spærene som bærer kvisten på den ene side kommer midt i reposet, har 3300mm gulv til gulv, begrænset plads m.m..)

1: Har skaffet limtræ i 56*270mm til vangerne (standarddimension)
2: Der findes en "regel" at 2 trin + et stigningstrin skal være ca: 630mm (i mit tilfælde 2*240 + 185= 645mm) trinene vil være 270mm inkl trinrende.
3: Har ikke fundet noget passende materiale (limtræ findes i 42*270mm men er ikke standard sortiment, dvs åbenbart dyrt), men vil have ca 35mm (vil lægge parket på trappen, så vil ikke have for tykke trin) i kældertrappen fra -54 er det 30mm trin og de har jo fungeret i over 50 år =)
4: Jeg har tegnet min i profil med Autocad

Så hvis nogen ved om billigt limtræ i ca 35mm tykkelse i det sydlige Danmark, ville det være dejligt med tips.
Kapning af plader på længden er ingen problemer, dvs delbare bredder med 270mm + lidt plads til klingen går fint.

Held og lykke med trappen.
PS
www.thewoodworkingchannel.com er der 2 episoder om trappefremstilling under programmet "The Router Workshop"

MVH
TRMaster

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.