Er ved at konvertere fra elvarme til vandbaseret varme, hvor varmekilden bl.a. er en vandkappe-kamin. Det blev sådan en her: http://mygind.se/product.asp?product=2317
Jeg planlægger at placere den på et fundament af større leca blokke og mursten, rejse sider af 75 mm leca og dække med en støbt armeret plade. På pladen fastgøres eventuelt yderligere mursten, og den har hul til skorstenen. Bagud gives støtte mod væggen, som skal gøres brandsikker, foreløbigt med leca også der. Jeg har brug for en åbning langt bag på siden for at komme til rørforbindelser og også hul til ventilation. Pladen kommer til ovenfra ca. 110 cm fra fundamentet. En tværstiver kan placeres ca. 95 cm oppe på forsiden (se hvordan kaminen ser ud, så forstår du).
Spørgsmålet er, kan jeg løse dette med disse tynde leca blokke? Grunden til at jeg vil have netop leca er, at jeg ønsker varmetregheden, og grunden til at jeg vil bruge de tynde blokke er pladsmangel. Ellers er et alternativ at beklæde med brandsikker plade og kakle. Jeg har ledt på forummet, spurgt kamintilvirkeren og også bl.a. Webers hjemmeside, men ikke fået noget godt at gå efter. Jeg har styr på brandklassificering, sikkerhedsafstande og at jeg skal forstærke gulvet. Har overvejelser over løsninger: fræse ud til lodret armering, stålvægge, mursten i stedet, men jeg er selvfølgelig ude efter råd!
Jeg planlægger at placere den på et fundament af større leca blokke og mursten, rejse sider af 75 mm leca og dække med en støbt armeret plade. På pladen fastgøres eventuelt yderligere mursten, og den har hul til skorstenen. Bagud gives støtte mod væggen, som skal gøres brandsikker, foreløbigt med leca også der. Jeg har brug for en åbning langt bag på siden for at komme til rørforbindelser og også hul til ventilation. Pladen kommer til ovenfra ca. 110 cm fra fundamentet. En tværstiver kan placeres ca. 95 cm oppe på forsiden (se hvordan kaminen ser ud, så forstår du).
Spørgsmålet er, kan jeg løse dette med disse tynde leca blokke? Grunden til at jeg vil have netop leca er, at jeg ønsker varmetregheden, og grunden til at jeg vil bruge de tynde blokke er pladsmangel. Ellers er et alternativ at beklæde med brandsikker plade og kakle. Jeg har ledt på forummet, spurgt kamintilvirkeren og også bl.a. Webers hjemmeside, men ikke fået noget godt at gå efter. Jeg har styr på brandklassificering, sikkerhedsafstande og at jeg skal forstærke gulvet. Har overvejelser over løsninger: fræse ud til lodret armering, stålvægge, mursten i stedet, men jeg er selvfølgelig ude efter råd!
Jeg har ikke nogle belæg for det jeg nu skriver men, er ikke leca glock vel porøse for at være nogen god varmelagrer man bruger jo disse gerne for at få en isolerende effekt. Jeg ville vælge noget mere homogent materiale.
Jeg er helt enig med dig! Leca er isolerende og mindre varmelagrende end tegl, sten, osv. Eftersom det er en vandkappe, vil jeg have en isolerende effekt, men også en vis varmelagring. Den perfekte mellemvej er leca, fandt jeg ud af. Jeg kunne selvfølgelig bruge brandgips eller noget i den stil, men det "føles" ikke rigtigt, jeg vil have noget stenlignende... 
Jeg sigter efter at få noget lignende det, "Snabelost" har præsenteret her http://www.byggahus.se/forum/biobransle/157923-vattenmantlad-insats-och-tank.html, men jeg har slet ikke den plads på grund af skorstenens placering (kan forskyde 2 dm mod kip) og fordi den nye indsats er et monster i forhold til, hvad vi har i dag. Så kan jeg ikke bruge 19 cm bred leca.
Jeg sigter efter at få noget lignende det, "Snabelost" har præsenteret her http://www.byggahus.se/forum/biobransle/157923-vattenmantlad-insats-och-tank.html, men jeg har slet ikke den plads på grund af skorstenens placering (kan forskyde 2 dm mod kip) og fordi den nye indsats er et monster i forhold til, hvad vi har i dag. Så kan jeg ikke bruge 19 cm bred leca.
Klik her for at svare