Hej. Ny på forumet men har læst en del de seneste uger.

Nu til spørgsmålet: hvorfor bygger ingen med sandwich element på liggende, altså plade-pir isolering-plade element. Med metall stamme fx. 100x100mm bjælker, med fx. 4m mellemrum efter langvægge stående på indersiden i huset og en bjælke ovenpå dem som spær ligger på.

Derefter brædder på stående på indersiden som skrues med pladeskruer og gips på brædderne. Ydersiden ligesådan med træ facade fx.

Fordelene er
#smallere ydervægge, (140mm isolering ville være nok)

#ingen kuldebroer

#intet træ som mugner indeni væggen.

#Ville få huset hurtigt vindtæt og isoleret (hvert element er lidt over 1m højt)

#elementerne er lette og man får dem i valgfri længder (min.2m) så ved vinduerne skærer man lidt ud på nedre og øvre elementet.

#kvm prisen er jeg ikke sikker på men burde være ca. 500kr/kvm

I min verden er det kun fordele bortset fra metalstammen som kan tage lidt i øjnene men går jo at bygge ind til dels, særligt øverste del når huset får ca. 3,3-3,6m indre højde afhængigt af elementproducent.

Hvad tror I andre?

Senest redigeret:
  • Synes
Cuzzoss
  • Laddar…
Så vil jeg også bygge. Men de fleste vil bo i et hus, der ser ud som et traditionelt hus.

Du tror ikke det skyldes omkostningerne for stommen? Havde det totalt været billigere, så havde man sikkert bygget sådan.

Flerfamiliehuse bygges næsten kun på lignende måde i dag, men de skal ofte have en beton/stålstomme for at klare antallet af etager.

Tror ikke det er meget forskel i tid. Jeg selv ville nok hellere svejse lidt end at sømme brædder sammen, isolere, hæfte plastik osv.det bliver jo isoleret og vejr tæt på én gang. Nogle af bjælkerne ville jeg få til skrot pris. Hvad tænker I om selve byggemetoden så? Det bliver jo i princippet en mini hal.

Nu kommer størstedelen af husene, der bygges i Sverige, ikke som plickepin, men som moduler, det gælder også villaer og fritidshuse. De har vel ofte kun en sokkel, vægge og derefter tagspær? For disse bliver det klart dyrere og mere kompliceret at tilføje en stålramme.

Til flerfamiliehuse bygger man mest med Beton, Kingspan, Alucubond med flere og vægelementer som almindelige vægge.

For dit eget lille projekt ser jeg ingen hindringer. Har du blot ordentlige tegninger og konstruktionsgrundlag, så bør det ikke være noget problem at få lov til at bygge sådan.

F funderarn sagde:
Hej. Ny på forumet men har læst en del de sidste uger.

Nu til spørgsmålet: hvorfor bygger ingen med sandwich elementer på liggende, altså plåt-pir isolering-plåt elementer. Med metall stamme fx. 100x100mm bjælker, med fx. 4m mellemrum efter langvægge stående på indersiden i huset og en bjælke ovenpå dem som tagstolene ligger på.

Så brædder på stående på indersiden som skrues med plåt skruer og gips på brædderne. Ydersiden ligesådan med træ facade fx.

Fordelene er
#smalere ydervægge, (140mm isolering ville være tilstrækkeligt)

#ingen kuldebroer

#intet træ der mugner indeni væggen.

#Ville få huset hurtigt vindtæt og isoleret (hvert element er lidt over 1m højt)

#elementerne er lette og man får dem i valgfri længder (min. 2m) så ved vinduerne skærer man lidt ud på nederste og øverste element.

#kvm prisen er jeg ikke sikker på men burde være ca 500kr/kvm

I min verden er det kun fordele bortset fra metall stammens udseende, som kan tage lidt i øjnene, men kan jo bygges ind til dels, især den øverste del når huset får ca 3,3-3,6m indre højde afhængigt af elementproducenten.

Hvad tror I andre?
Hvordan gik det?? Også tænker lidt på samme måde.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.