Jeg skal bygge en taghytte til børnene og tager udgangspunkt i en, der blev beskrevet i Villaliv (juni 2013). Til taget vil jeg bruge fjällpanel. Dog undrer jeg mig over, hvordan man skal gøre præcis i toppen af taget. På almindelige huse med tagsten har man en speciel mønesten i mønningen. Har I tips til, hvordan man tætner i mønningen eller i det mindste får det til at se pænt ud?
Eller synes I, det er bedre at vælge en anden konstruktion og måske lægge shingles eller lignende?
Jeg ville afslutte med rygningsbrædder, der skrues sammen.
Langsæt en brædde, der monteres på fjellpanelen på den ene side af rygningen og over højeste punkt og derefter en lignende brædde på den anden side, som fastgøres sammen med den første og derefter i fjellpanelen.
Snedskær den første bræddes "top", så den har samme vinkel som den anden sidas tag, og derefter snedskærer du den modsatte rygningsbrædde, så den kan passe ind mod den første rygningsbrædde og fastgøres sammen.
Du kan med fordel lægge en strimmel med tagpap over rygningen, før rygningsbrædderne sættes på, så det bliver tæt.
Jeg lavede en hurtig tegning i Paint for at vise, hvad jeg mener (den er hverken pæn eller lige, men måske illustrativ )
Tak for tippet! Jeg er ikke helt færdig med min tegning, og nochbrædderne er endnu ikke tilpassede efter dit tip, men sådan ser det ud indtil videre (i Sketchup)