Hej,
første tråd på dette super kyndige forum. Håber jeg får det til at fungere og at nogen har lidt input.
Jeg har lagt et gulv hos en forening, der beskæftiger sig med dans/akrobatik. Det eksisterende har de fået,
jeg tror, det er bygget i birk, i hvert fald er det en meget fin plyfa i mine øjne.
Nu har jeg brug for at bygge 90m2 mere, og jeg havde tænkt at lave et kompromis og bygge underlaget i
K-plyfa med en birk BB/X plade på toppen.
Men, det virker til at være laaang leveringstid og stigende priser på finere plader, så jeg begynder at overveje
at bruge K-plyfa hele vejen igennem.
Finishen er ikke så vigtig, da de skal lægge en dansesmatte på, men jeg tænker, at en K-plade måske
har lettere ved at slå sig? Eller ikke har samme styrke eller "svup".
Modulerne ligger løst på betongulv indendørs og opvarmet. Stabel af træplader med gittermønster, bruges til et gulv i en dans- eller akrobatikforening, muligvis lavet af birke- eller K-plywood.

Min erfaring med forskellige slags krydsfiner er, at der er en meget stor forskel mellem f.eks. birkekrydsfiner og k-krydsfiner, især når det gælder stivhed. En 18/21 mm k-krydsfiner er, så vidt jeg husker, opbygget af 7 lag, mens en 18 mm birkekrydsfiner har 13 lag. Det er derfor svært at gå i dybden uden at kende de nærmere forudsætninger hvad angår underbygning.

Det er netop det, jeg også tænker på. Desværre har jeg ingen flere billeder lige nu, men plyfacon er 18 mm, og de ligger løst på gulvet, og lagene i underbygningen "spontar" ind i tilstødende moduler. Det skal have en behagelig stødabsorbering til aktiviteter og kunne tåle at blive kørt på med en 3,2 tons sakselift. Så vil vi lægge løse 18 mm plader i et yderligere lag under liften.
Det, jeg er mest bekymret over, er, at pladerne skal vride sig, som K-plyforne plejer at gøre, når de ligger stablet.
Tobbe

For at en person uden kendskab til dansk skal forstå forudsætningerne, har man brug for en form for udgangsværdier, f.eks. i form af sviktkrav. Jeg fandt ikke noget i mine bøger ud over om dansbanor... Løs k-plyfa er dårligt formstabil sammenlignet med bjørkplyfa. Jeg gætter på, at du har brug for at komme op i 24 mm k-plyfa for at det bliver OK.

Tak for dit engagement. Det bliver jo lidt svært at forbinde 24mm med eksisterende moduler, der er baseret på 4 lag 18mm. De eksisterende moduler blev givet af en professionel institution, der ikke behøver at tænke på, hvad det koster, måske må vi gå lidt på kompromis med bøjningens krav. Jeg har ikke håndteret så mange 18mm birkefiner, men havde en fornemmelse angående formstabiliteten. Derfor startede jeg tråden og fik vel høre, hvad jeg ikke ville men troede. Jeg tror, jeg vil bygge et par moduler som test, med lidt tættere mellemrum mellem ribberne. Forhåbentlig bliver det godt nok, ellers må det blive rigtigt, selvom det vil gøre ondt.

• Synes
justusandersson
  • Laddar…
Er det eksisterende gulv bygget af 4x18mm birkefinér? dvs. 72mm tykt?

Jajamen!! Det er et meget fint mobilt dansegulv i 1000*2000 moduler. Nu skal det ligge der, hvor det ligger, i et stykke tid.

Det er selvfølgelig ikke massiv 72mm. På billedet ses et antal moduler stablet op og ned, hvis det var uklart.

Hvis du skal kopiere konstruktionen med billigere materialer, skal du tage udgangspunkt i elasticitetsmodulet for de aktuelle materialer. De præcise oplysninger får man nemmest fra producenten. Antallet af lag i forhold til tykkelsen giver en vis vejledning. Plywooden på billedet ser ikke ud til at være af nogen superkvalitet. Generelt tror jeg ellers, at det er kvaliteten på overfladefinéren, der betyder mest for prisen. Vælger man en enklere overfladefinér, behøver birkeplywood ikke blive så dyrt. Man skal ikke købe gennem byggemarkedet, men vælge firmaer, der er mere rettet mod møbel- og indretningsbranchen.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.