Jeg har søgt på forummet, men har ikke set en tråd, der behandler emnet.

Dørene i huset er ret slidte og har usædvanlige mål. Jeg har forsøgt med renovering, dvs. slebet, spartlet, grundet og malet efter alle kunstens regler. Desværre giver de stadig et "bølget" indtryk (træramme med masonite).

Jeg overvejer nu, om dobbelte 18mm MDF-plader er den rette vej at gå. Det bliver godt nok ret tungt, men de originale døre vejer et ton som de er. Yderligere kilo spiller ingen rolle. Jeg tænker, at med dobbelte plader, der limes sammen, bliver det en smal sag at fræse låsekasse osv. ud.

Så, ...kan det lade sig gøre? (har en rimelig samling Festool-maskiner i garagen)
Er der åbenlyse ulemper ved at bygge døre i MDF?

///j

De eneste ulemper er, at snitfladen er svær at lakere, hvad du kunne gøre da er at gøre døren lidt for lille, male den og derefter lime en kantliste, 6-7mm tyk f.eks. olieret/lakeret eg rundt ville nok blive pænt.

Eller hvorfor ikke bygge af tyndere MDF 7mm f.eks., mellem disse lægger du et gittermønster med 7mm MDF "reglar" for stivheden.

Alternativt køber du en dør, er den for stor saver du den ned og sætter en høvlet regel i, som du limer fast, er den for lille kan du måske lime en kantliste på. Du behøver jo ikke købe en ny dør.

MDF er ikke ideelt at skrue i fra kantsiden, og det er der hængslerne skal sidde, som desuden skal bære meget vægt. Lav en ramme af fyrretræ, ekstra træ ved låsekassen, afstivningsbit midt på døren. Fyld med flamingoplader og pres to 7 mm MDF på hver side. Der skal du i øvrigt helst have adgang til en god presse.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.