(Hvis det er den forkerte forumdel, kan nogen venligst flytte dette til det rigtige.
Jeg har ikke specielt meget erfaring med byggeprojekter, men et sted skal man vel starte, tænker jeg.
Men der kommer måske nogle "dumme" spørgsmål her.

I Fjällstugan har vi i øjeblikket en gammel trætrappe og en gammel bro op til huset, ca. 15 meter lang.
Det føles som om det er behov for at blive udskiftet.

Men hvordan beregner jeg, så det bliver korrekt? Hvad har jeg brug for af materialer? Hvordan laver man bedst "stammerne" under? (Den nuværende konstruktion føles ikke så stabil, den har i mange år været ustabil. Jorden under har den type sten / skifer, der ser ud som sprængsten (men helt naturligt), så det bliver lidt ujævnt, og det bevæger sig lidt.

Hvilke værktøjer har jeg brug for? Er en billigere kap-/geringssav nok? Eller har man brug for en dyksav?

Jeg mistænker, at det gamle materiale er trykimprægneret = jeg antager, at jeg ikke må brænde det? Hvordan slipper jeg nemmest af med det? (Har ikke en trailer deroppe)

Her er nogle mål:
Bredde ca. 51,5 cm (5 planker á 9,5 cm + mellemrum)
Trappen idag har 4 trin (vil eventuelt forlænge den nye + garanteret gøre den bredere), ca. 130 cm "lang" på diagonalen (ca. 1 meter i virkelig længde)
Oven over trappen er der en platform, ca. 130 cm lang, næste trin op er ca. 4,6 meter, ligeså næste trin op, så kommer der tre separate "trin": ca. 166 cm, ca. 87 cm, sidste, ca. 200 cm (eventuelt vil jeg forlænge denne).

Vedhæfter nogle billeder:
Gammel trætrappe med fire trin og et gelænder, omgivet af sten og vegetation. Står i et naturligt, klippefyldt område under klar blå himmel. Træsti i skovområde leder op til et træhus. Stien er lavet af slidte brædder og omgivet af træer og buske. Sollys skaber skygger på stien. Gammel træsti og trapper i skovklædt område med sten og buske, fører op til en bjælkehytte. Klar solskinsdag med skygger fra træerne. Gammel trægangbro lavet af træplanker der fører op til en trappe, omgivet af buskads og stenet terræn nær en træhytte. Gammel trætrappe og sti i en fjeldhytte med ujævn terræn og skov. Træet er slidt, og trappen har flere trin. Skygge af en person ses nederst i billedet. Gammel trægangbro i skovklædt område, omgivet af græs og buske. Plankerne ser slidte ud. Udsigt til en grusvej i baggrunden.

Som det måske mærkes, har jeg brug for en del input her, og vil gerne have alt "på plads", inden man tager derop for at gøre dette i en weekend. Så man ikke bliver stående uden det, man har brug for osv.

/Jocce

Selv ville jeg fokusere på trappen/erne og anlægge en sti imellem. Ville ikke tage for givet, at det er trykkimprægneret, almindeligt træ klarer sig bedre i fjeldene.
Købe færdige vange i den rigtige længde og skære trappetrinene hjemme. En skarp fukssvans er overraskende effektiv.

T topmount sagde:
Selv ville jeg fokusere på trappen/e og anlægge en sti imellem. Ville ikke tage for givet, at det er trykimprægneret træ, almindeligt træ klare sig bedre i fjeldene.
Købe færdige vange i den rigtige længde og skære trappetrinene hjemme. En skarp fukssvans er overraskende effektiv.
Det ville absolut være fedt. Tror dog, at det kræver en del arbejde at få til, med både gravemaskine og tilførsel af grus m.m.
Som sagt er det et ret svært underlag at arbejde på.
På tredje billede ser man lidt ude til højre, hvordan det ser ud.

Hvordan ser/ved jeg, om det er trykimprægneret eller ej? Ville være fedt at kunne brænde det, specielt indendørs.
Bør jeg vælge ikk-trykimprægneret til det nye så?

/Jocce

Du ser oftest forskel på farven, hvis du kapper en planke. Tænkte nok mest, at du skulle lave en natursti, fjerne vegetation, fylde huller og rydde for store sten.

T topmount sagde:
Du ser oftast forskel på farven, hvis du skærer en planke over. Tænkte nok mest, at du skulle lave en natursti, fjerne bevoksning, fylde huller ud og fjerne store sten.
Skal jeg lave en "natursti", så kræver det gravemaskine + store ladninger grus osv., både større projekt og meget større omkostning.

/Jocce

Er alt virkelig i så dårlig stand, at det skal skiftes? HVIS det er lidt vaklende, kan du støtte op nedenunder med nogle nye bjælker eller enkelte sokler. Den ser meget smuk ud, jeg ville ikke skifte bare fordi...

Jonatan79 Jonatan79 sagde:
Er alt virkelig i så dårlig stand, at det skal udskiftes? Hvis det er lidt vaklende, kan du støtte op nedefra med nogle nye regler eller enkelte stolper. Den ser meget smuk ud, jeg ville ikke udskifte bare for at...
Man træder igennem flere steder, brædder som er revnede, nogle rådnede osv.
Så jeg tænker, at det er lige så godt at udskifte alt direkte.

/Jocce

Jocce81 Jocce81 sagde:
Man tramper igennem på flere steder, brædder som er sprukne, visse murkna etc.
Så tænker lige så godt at skifte alt direkte.

/Jocce
Aha, saml de som er i god stand og sæt dem på samme del så slipper du ekstraarbejde. En del af regelverket går sikkert at spare også, det ses jo alligevel ikke.

• Synes
fribygg
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.