Jeg har et pudset hus fra -52, som jeg ønsker at sætte et klassisk skærm-/entretag på, ligesom dem der er på mange små parcelhuse fra 50'erne. Altså et meget lavt hældende, pladeindklædt tag, der er fastgjort i væggen uden synlige støtte eller konsoller, cirka en meter bredt og 80-90 dybt. Jeg kunne muligvis overveje en noget moderne variant med mere hældning (dvs. højere i bagkant) og kortere udhæng, da det giver mindre belastning, når sneen kommer.
Nu er spørgsmålet, hvordan jeg smartest bygger dette, så det ikke bliver for tungt, og så det er muligt at fastgøre til min væg, som er letbeton yderst og muligvis beton nogle centimeter ind. Jeg overvejer, om man kunne lave en form for konsol i metal, som man sænker ned i pudset bag taget og lidt over tagets bagkant. På væggen over taget skal der jo alligevel trækkes en smule af tagpladen op (som sædvanligt ved denne type tag). En tømrer foreslog en form for limet og skruet træbjælke mod væggen.
Så mit spørgsmål er altså både selve konstruktionen og fastgørelsen. Er der nogen, der ved, hvordan originaltagene fra 50'erne er konstrueret og fastgjort?
Nu er spørgsmålet, hvordan jeg smartest bygger dette, så det ikke bliver for tungt, og så det er muligt at fastgøre til min væg, som er letbeton yderst og muligvis beton nogle centimeter ind. Jeg overvejer, om man kunne lave en form for konsol i metal, som man sænker ned i pudset bag taget og lidt over tagets bagkant. På væggen over taget skal der jo alligevel trækkes en smule af tagpladen op (som sædvanligt ved denne type tag). En tømrer foreslog en form for limet og skruet træbjælke mod væggen.
Så mit spørgsmål er altså både selve konstruktionen og fastgørelsen. Er der nogen, der ved, hvordan originaltagene fra 50'erne er konstrueret og fastgjort?
Havnet i den situation også. Ser gerne hvordan I har gjort.
Tror ikke I skal vente på Andreas svar, han har ikke været logget ind siden 2010.
Det blev et færdigkøb, tidsmangel før pudsning og hvor tungt jeg vurderede det blive gjorde beslutningen. Designtaket hipped. Smeltede meget flot ind i huset. Konstruktionen er latterligt stabil, med svejsede aluminiumprofiler og flot udført pladearbejde.
Jeg monterede det selv, men anbefaler en ven, når det løftes på plads.
I vores tilfælde med revettering på træstamme fjernede vi pudsen helt der, hvor taget skal sidde ifølge murernes ønsker. Så blev en skinne skruet fast med franske træskruer, og på den hænges det færdige tag, som vejede 25-30 kg, tror jeg, nogle skruer til, så sad det godt, og undertaget af plade monteres hurtigt. Vi tog LED-belysning som tilvalg. Mureren pudsede det flot ind, da vi gjorde resten af facaden.
Det gjorde ondt i nærigheden, men jeg ville ikke have gjort det anderledes.
Jeg monterede det selv, men anbefaler en ven, når det løftes på plads.
I vores tilfælde med revettering på træstamme fjernede vi pudsen helt der, hvor taget skal sidde ifølge murernes ønsker. Så blev en skinne skruet fast med franske træskruer, og på den hænges det færdige tag, som vejede 25-30 kg, tror jeg, nogle skruer til, så sad det godt, og undertaget af plade monteres hurtigt. Vi tog LED-belysning som tilvalg. Mureren pudsede det flot ind, da vi gjorde resten af facaden.
Det gjorde ondt i nærigheden, men jeg ville ikke have gjort det anderledes.
Senest redigeret:
Flot.
Tak for det hurtige og detaljerede svar.
Så deres tag også. Det hælder mod den løsning.
Tak for det hurtige og detaljerede svar.
OlleOh sagde:
Det blev et færdigkøb, tidsmangel før pudsning og hvor tungt jeg vurderede det ville blive gjorde beslutningen. Designtaks hipped. Smeltede meget flot ind i huset. Stammen er latterligt stabil, med svejset aluminiumsprofiler og flot udført pladearbejde.
Jeg monterede det selv men anbefaler en ven, når det skal løftes på plads.
I vores tilfælde med revetering på trækonstruktion fjernede vi pudsen helt der, hvor taget skal sidde ifølge murermesterens ønske. Derefter blev en skinne skruet fast med franske træskruer, og det færdige tag blev hængt på, som vejede 25-30 kg, tror jeg. Nogle skruer mere så sad det godt, og undertaget af plade monteres hurtigt. Vi tog LED-belysning som tilvalg. Murermesteren pudsede det flot ind, da vi lavede resten af facaden.
Det gjorde ondt i nærigheden, men jeg ville ikke have gjort det på nogen anden måde.
Klik her for at svare
