Hej!
Vores bagside vender ud mod en 50 vej, der er ubehageligt trafikeret med biler. Vores hus ligger også i en hældning, hvilket betyder, at bilvejen er i linje med omtrent brysthøjde og rammer ørerne så herligt hyggeligt. Lige nu er det stort set umuligt at sidde på bagsiden, når en bil kører forbi, man kan ikke engang høre sine egne tanker, så måske går der 30 sekunder, og så kører den næste bil. Det er en elendighed.
Jeg vil bygge støjværn på en eller anden måde.
Jeg begyndte med at få et tilbud for at få en idé om, hvad det koster. Det er 13 meter lige strækning, der skal bygges, og det ville koste mig 153.000 kr, så nej tak til det.
Næste plan er at spørge, om kommunen vil være venlig og bygge et for mig, da huset blev bygget, var der ingen større vej der, men det er kommunen, der har udvidet den og lukket til andre veje, så alle, der skal hjem til deres huse, skal præcis på den vej. Jeg satser næsten min lilletå på, at de vil fraskrive sig alt ansvar.
Så min mest sandsynlige plan er at bygge et eget støjværn fra bunden. Jeg tænker et absorberende støjværn (tæt på indersiden, lameller mod vejen med absorberende materiale imellem) i stedet for et reflekterende støjværn, så naboerne på den anden side af vejen bliver kede af det samt risikoen for, at det kastes tilbage.
Nu vil jeg have så mange tips og råd til, hvordan jeg bygger det bedste og mest effektive støjværn, en amatør nogensinde har bygget.
Min plan er altså tæt plank mod huset, en form for fugtspærre, absorberende materiale i form af sten- eller mineraluld samt lameller på ydersiden. Noget skråtag, så regnvandet løber fint af i den retning. Planke nedgravet i jorden og fæstet nederst på støjværnet.
Er jeg helt på afveje? Har nogen andre bygget noget? Har I billeder? Hvilke materialer er bedst? Hvilke planker er gode, trykimprægneret træ? Hvilket lydabsorberende materiale er bedst og mest prisvenligt? Andre værdifulde tips og tanker omkring dette? Nogen som har gennemgået en lignende kamp med kommunen om støjværn?
Tak på forhånd!
Vores bagside vender ud mod en 50 vej, der er ubehageligt trafikeret med biler. Vores hus ligger også i en hældning, hvilket betyder, at bilvejen er i linje med omtrent brysthøjde og rammer ørerne så herligt hyggeligt. Lige nu er det stort set umuligt at sidde på bagsiden, når en bil kører forbi, man kan ikke engang høre sine egne tanker, så måske går der 30 sekunder, og så kører den næste bil. Det er en elendighed.
Jeg vil bygge støjværn på en eller anden måde.
Jeg begyndte med at få et tilbud for at få en idé om, hvad det koster. Det er 13 meter lige strækning, der skal bygges, og det ville koste mig 153.000 kr, så nej tak til det.
Næste plan er at spørge, om kommunen vil være venlig og bygge et for mig, da huset blev bygget, var der ingen større vej der, men det er kommunen, der har udvidet den og lukket til andre veje, så alle, der skal hjem til deres huse, skal præcis på den vej. Jeg satser næsten min lilletå på, at de vil fraskrive sig alt ansvar.
Så min mest sandsynlige plan er at bygge et eget støjværn fra bunden. Jeg tænker et absorberende støjværn (tæt på indersiden, lameller mod vejen med absorberende materiale imellem) i stedet for et reflekterende støjværn, så naboerne på den anden side af vejen bliver kede af det samt risikoen for, at det kastes tilbage.
Nu vil jeg have så mange tips og råd til, hvordan jeg bygger det bedste og mest effektive støjværn, en amatør nogensinde har bygget.
Min plan er altså tæt plank mod huset, en form for fugtspærre, absorberende materiale i form af sten- eller mineraluld samt lameller på ydersiden. Noget skråtag, så regnvandet løber fint af i den retning. Planke nedgravet i jorden og fæstet nederst på støjværnet.
Er jeg helt på afveje? Har nogen andre bygget noget? Har I billeder? Hvilke materialer er bedst? Hvilke planker er gode, trykimprægneret træ? Hvilket lydabsorberende materiale er bedst og mest prisvenligt? Andre værdifulde tips og tanker omkring dette? Nogen som har gennemgået en lignende kamp med kommunen om støjværn?
Tak på forhånd!
I grunden skal støjskærmen være helt tæt, den mindste sprække og lyden kryber igennem, den skal være tung (for at dæmpe længere lydbølger) og den kan indeholde absorberende materiale for ikke kun at reflektere de kortere lydbølger, men også absorbere dem. Og jo højere desto bedre naturligvis.
Eftersom dette med støjbeskyttelse er en hel videnskab, ville jeg vælge en kendt konstruktion. Kan du ikke skaffe en tegning, ville jeg ganske enkelt gå ud og måle en professionelt opført støjskærm. Det kedelige er vel, at de ofte er kostbare at opføre i beton og stål. Men der er de i hvert fald designet til at reflektere og absorbere de rigtige bølgelængder af lyd fra trafikken.
Eftersom dette med støjbeskyttelse er en hel videnskab, ville jeg vælge en kendt konstruktion. Kan du ikke skaffe en tegning, ville jeg ganske enkelt gå ud og måle en professionelt opført støjskærm. Det kedelige er vel, at de ofte er kostbare at opføre i beton og stål. Men der er de i hvert fald designet til at reflektere og absorbere de rigtige bølgelængder af lyd fra trafikken.
Har I tjekket, hvordan kommunen forholder sig til det hele? Der kræves jo også byggetilladelse. Der er desuden klare regler, der angiver, hvor meget støj der må være ved nybyggeri, og det gælder jo ikke for jer, men hvis kommunen har omlagt trafikken, så I nu ligger over de godkendte støjniveauer, er det ikke umuligt, at de kan blive tvunget til at løse problemet for jer. Som minimum giver det jer i hvert fald anledning til at kunne kræve byggetilladelse til en afhjælpende konstruktion.
Hej! Vi har ikke løst det endnu, men det er planen for i år. Vi bad om en støjmåling sidste år, og de kom frem til, at støjniveauet er for højt, så vi har ret til kompensation af en eller anden form. Jeg tror dog, det er maks 1000 kr per meter. Jeg ved ikke, hvordan vi skal få kommunen til at betale for det hele.
Et andet problem, vi står overfor, er at naboerne ved siden af sandsynligvis ikke har råd til at bygge et lignende plankeværk, vi bor i rækkehuse, så vil støjen komme ind der.
Et andet problem, vi står overfor, er at naboerne ved siden af sandsynligvis ikke har råd til at bygge et lignende plankeværk, vi bor i rækkehuse, så vil støjen komme ind der.
Jeg forstår, håber I får kommunen til at hjælpe til.H hammarfest sagde:Hej! Vi har ikke løst det endnu, men det er planen for i år. Vi bad om en støjmåling sidste år, og de kom frem til, at lydniveauerne er for høje, så har ret til erstatning af en eller anden form. Jeg tror dog, det er max 1000 kr per meter. Jeg ved ikke, hvordan vi skal få kommunen til at betale for hele arrangementet.
Et andet problem, vi står over for, er at naboerne ved siden af sandsynligvis ikke vil have råd til at bygge et lignende plankeværk, vi bor i rækkehuse, så lyden vil komme ind der.
Hvordan ser det ud for jer? Er der konstant trafik? Hvordan blev målingen foretaget? Føles som det er svært at nå op til de gennemsnit over døgnet, som de har sat op...
Jeg talte alle køretøjer, der kørte forbi en hverdagsaften mellem 17-18, det var 200 køretøjer, hvoraf 8 var busser. De larmer mest, de har en så dyb brummen, at det føles som om hele huset vibrerer. Så der er en del biler. Bilvejen er ca. 11 meter fra husvæggen på vores bagside.R robpo sagde:
Uklart hvordan de målte nøjagtigt, jeg så at de havde lagt sådanne sorte slanger ud på jorden, sandsynligvis for at måle antal biler og hastighed.
Så fik vi en mail om, at det er for højt, og vi har ret til tilskud. Dog mistænker jeg, at tilskuddet ligger på 1000 kr per meter.
Interessant. Så de målte antallet af biler og ikke støjen? Har de nogen reel værdi på antal biler? Vi har noget lignende...H hammarfest sagde:Jeg talte alle køretøjer, der kørte forbi en hverdagsaften mellem 17-18, det var 200 køretøjer hvoraf 8 var busser. De lyder værst, de har en sådan dyb brummen, at det føles som om hele huset vibrerer. Så der er en del biler. Bilvejen er ca. 11 meter fra husmuren på vores bagside.
Uklar hvordan de målte præcist, jeg så, at de havde lagt sådanne sorte slanger ud på jorden, formentlig for at måle antal biler og hastighed.
Så fik vi en mail om, at det er for højt, og vi har ret til tilskud. Dog mistænker jeg, at tilskuddet ligger på 1000 kr pr. meter.
Hvordan motiverede du en sådan måling, og hvor henvender man sig? Desværre er vores vej ikke kommunal, så man må måske henvende sig til Trafikstyrelsen. Vi har også haft et helt nyt område bygget, som benytter vejen ved os, og desuden holder ikke alle sig til hastighedsbegrænsningerne...
Senest redigeret:
Klik her for at svare