Hej,
For 2 år siden blev facaden efterisoleret med isovers facadeskive. Så nu er min "ydre" vægkonstruktion som følger:
Tømmerstamme - Facadeskive (80mm) - Lægte (22mm?) - Panel (25mm?)
Lægterne fastgøres jo gennem facadeskiven ved hjælp af isovers egne distancer.
Nu når jeg skal bygge tag over indgangen (ca. 15-20 graders hældning 2m dybt), undrer jeg mig selvfølgelig over, hvor god bæreevne der er i facaden, og hvordan jeg skal forankre taget i væggen. Der er ingen problemer egentlig at have indre stolper mod jorden, men hvis det kunne lade sig gøre, ville jeg gerne undgå dette.
- Holder nuværende løsning at kun skrue entrétaget fast gennem panel og lægte?
- Hvis ikke, ville det holde, hvis jeg sender nogle enorme skruer hele vejen ind i tømmerstammen? I så fald ville anbefalinger på dimensioner være værdsat...
- Hvis jeg vælger løsningen med indre stolper, så er det vel nok at skrue mod facade og lægte?
- Andre idéer til mit projekt?
Tak!
For 2 år siden blev facaden efterisoleret med isovers facadeskive. Så nu er min "ydre" vægkonstruktion som følger:
Tømmerstamme - Facadeskive (80mm) - Lægte (22mm?) - Panel (25mm?)
Lægterne fastgøres jo gennem facadeskiven ved hjælp af isovers egne distancer.
Nu når jeg skal bygge tag over indgangen (ca. 15-20 graders hældning 2m dybt), undrer jeg mig selvfølgelig over, hvor god bæreevne der er i facaden, og hvordan jeg skal forankre taget i væggen. Der er ingen problemer egentlig at have indre stolper mod jorden, men hvis det kunne lade sig gøre, ville jeg gerne undgå dette.
- Holder nuværende løsning at kun skrue entrétaget fast gennem panel og lægte?
- Hvis ikke, ville det holde, hvis jeg sender nogle enorme skruer hele vejen ind i tømmerstammen? I så fald ville anbefalinger på dimensioner være værdsat...
- Hvis jeg vælger løsningen med indre stolper, så er det vel nok at skrue mod facade og lægte?
- Andre idéer til mit projekt?
Tak!
Hmm at ikke lave forankringen ordentligt med konstruktion i væggen kan være et risikabelt spil.
Du har snebelastning og vind samt egenvægt at tage hensyn til.
Glem ikke at skruerne i væggen skal have noget at sidde i som holder, så jeg ville bygge støtteben i alle situationer.
Om du vil lade være, kommer du til at have brug for så stive fastgørelseselementer, at du må lave hul i væggen.
Du har snebelastning og vind samt egenvægt at tage hensyn til.
Glem ikke at skruerne i væggen skal have noget at sidde i som holder, så jeg ville bygge støtteben i alle situationer.
Om du vil lade være, kommer du til at have brug for så stive fastgørelseselementer, at du må lave hul i væggen.
Ja, det bliver en del vægt med tanke på, at der kommer op betonsten på taget. I forkant vil verandaen stå på stolpe. Med hul i væggen, mener du så, at jeg skal lave et gennemgående hul i væggen? I sådanne tilfælde intet problem, eftersom indersiden af væggen endnu ikke er udbedret.
Klik her for at svare