Forudsætninger. Villagrund med stor indkørsel, hvor rådyr kommer hver aften. De går langs indkørslen ind i haven og spiser alt og hiver alt op af jord og krukke. Jeg er træt af det.
Planlægger hegn langs visse dele af haven, der "sidder i hækken" og ikke kan ses.
Det er svært at få en port til at fungere ved indkørslen, da det ikke er plads til en åbne- og lukbar del til cykler og fodgængere på den smalle plads, ca. 4 meter.
Derfor bliver det nu hegn mellem hus og næste bygning, så haven bliver afskærmet for dyrene. Jeg skal selv kunne gå igennem, så jeg planlægger en port. Så rådyrene vil kun få adgang til det, der er langs indkørslen.
Hegnet ses ikke, da det er gråt. Så det kan komme til at se ud, som om der bare står en port der.
Jeg forestiller mig en bredde på ca. 120 cm. 70x70 stolper.
Hvor skal jeg starte, støbe fundamenter og fastgøre stolper først?
Hvordan bygger man bedst en port, fungerer simple liggende ribber?
Skal stolpeskoen have sine fastgørelser til højre / venstre for at porten "trækker" / hænger mere til disse sider, eller findes der en risiko for, at stolpen begynder at vippe ind og ud i stedet?
Hvilken side ville du vælge at have den fine side imod? Fra haven eller fra garageindkørslen?
Skal den åbne indad eller udad? Der er en lille hældning ned til haven og græsplænen.
Jeg forestiller mig en ramme, en skrå ribbe og nogle liggende ribber på. Ikke noget supertungt materiale.