Hejsa svejsa,

tænkte snedkerere en espalier i vedhæftet udførsel?

Nogen der har gjort det samme og har tips til fremgangsmåde?

Tak på forhånd. ☺
 
  • Trælister danner en gitterstruktur mod en væg med grønne blade voksende opad.
T
De der har jo ofte en søm i hver kryds og sælges "sammenfoldede" for at tage mindre plads i håndtering, så jeg gætter på, at du kan lave dem med kvadrater og så trække den til den vinkel, du ønsker.

Jeg ville nok tage en plade af en slags og sætte et antal søm/skruer i rækker og lægge det første lag ribber. Så lægge det næste lag ribber og have en referenceliste for at få præcis afstand mellem ribberne, som sømmes på, og trække en søm igennem midten af mødet.
Formentlig ville jeg vælge en søm, der går igennem begge ribber, men ikke slå igennem dem ned i pladen til at begynde med, og når hele espalieren er klar, så løfter man hvert møde og slår igennem sømmet for fra bagsiden (vend hele espalieren) at bøje den lidt og banke på spidsen med hammeren og "vende ned spidsen" igen.
Så vil sømmene ikke blive trukket ud igen.
 
Er det meningen, at espalieret skal monteres op og ned hvert år? I så fald er det praktisk med en sammenklappelig, ellers spiller det ingen rolle, så er det bare at sømme den op, hvor den skal være i den udførelse, man vil have.

Hvis en plade er uhåndterlig, kan man også lave et par "katter" (afstandsklodser) for at få samme afstand hele tiden. Sav til diagonaler af 45mm regeltræ, så styrer begge retninger op på samme tid.

Personligt synes jeg ikke, det er vigtigt at få alt med mikrometerpræcision. Det ser bare dødt og livløst ud, men det skal heller ikke være helt skævt. :) Jeg ville nok bare starte med at sømme et kryds af to lægter sammen og derefter dreje dem, indtil et rimeligt udførelse/vinkel/størrelse på espalieret indfinder sig, og derefter sømme en ribbe til parallel (øjemål) med en af de andre osv.
 
  • Synes
oppelainen og 1 anden
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.