S
Hej, tænkte lidt på, hvordan jeg kan bygge et par lygtepæle, der er høje nok, billige og som kan fældes ved behov/service. Lidt flagstangsprincip.

Forestil jer, at man støber to solide U-jern, der er 2m lange, ned i et hul på 1.1m. Lad jernene stikke 1m op.

Tag derefter to trykimprægnerede 195x45 lægter, som hver er 5,6m lange. Skru dem godt sammen, og tag derefter en fladjern på lad os sige 5mm tykkelse og skru det på den smalle side, som billedet viser.

Så burde stolpen blive stiv nok til alle sider?
Så er det bare at sætte en bolt i og løfte stolpen op og fastgøre den på plads med et par-tre bolte til.

Godt eller dårligt?
 
  • Skematisk tegning af en lyktestolpe 5,6 m høj, monteret i U-jern, støbt 1,1 m ned i jorden. Viser en flagstangslignende konstruktion.
Rækker nok hvis du limer reglarne...

Edit: og måske lidt i overkanten med 195 brede...
 
S
Ingen mulighed for at det bliver ustabilt uden jernet? Det blæser kraftigt her i Skåne.
 
Tænk på at den skal kunne rejses med moderat kraft, undgå jern på stolpen.
Tjek med nærmeste skrot, om de har påkørte lygtepæle, som kan reddes en smule.
Så tror jeg, at 5,6 meter er i den korteste ende, det risikerer at give lyse pletter på jorden og mørke omgivelser.
Hvilken slags lyskilde er der tænkt, tjek spredningsvinklen.

Protte
 
Jeg kører med mastrør https://www.proffsmagasinet.se/el-b...l/televes-mrk-2050-mastror-o50mm-2-m-28111596

fastgjort med to gennemgående vognbolte i en stolpe. For at fælde stolpen skrues den nederste ud, og stolpen kan da fældes for blæsende dage.
Du kan jo selv vælge, hvor høj stolpen bliver, det er bare at tilføje flere sektioner. Jeg kører med 2 på seks meter, hvilket er nok til at oplyse vores (lille) ridebane.
 
  • Synes
Dan_Johansson
  • Laddar…
S
prototypen prototypen sagde:
Tænk på, at den skal kunne rejses med moderat kraft, skib jernet på stolpen.
Tjek med nærmeste skrot, om de har trafikerede lygtepæle, som det kan betales sig at få en bid af.
Derefter tror jeg, at 5,6 meter er i korteste laget, der er risiko for, at der bliver lyse pletter på jorden og mørkt rundt om.
Hvilken slags lyskilde er det tænkt, tjek spredningsvinklen.

Protte
https://www.jula.se/catalog/el-och-...g/stralkastare/gardsarmatur-led-002963/#tab02

Bedømmelse:
"Fin spredning af lyskilden"
"...meget god spredning på lyset."
"lysstærk, stor spredning på lyset"
"Lyser et område op på ca. 20 m i diameter, når den sidder på 5,5 meters højde"
"Monterede denne på ca. 7 meters højde, dækning foran og bagud ca. 15-18 meter, sidelysdækning ca. 40 meter"
 
S
M marka sagde:
Jeg bruger mastrør [link]

fastgjort med to gennemgående vognbolte i en stolpe. For at lægge stolpen ned skrues den nederste ud, og stolpen kan derefter lægges ned på blæsende dage.
Du kan selv vælge, hvor høj stolpen bliver, det er bare at tilføje flere sektioner. Jeg bruger 2 stykker på seks meter, hvilket er nok til at oplyse vores (lille) ridebane.
Kan jeg få se et billede af konstruktionen?
Hvordan fastgør du det i jorden?
Præcis hvordan lægger du den ned?
Trækker du kablet i røret? Hvordan tilslutter du flere lamper uden forbindelsesdåse?
 
Jeg havde allerede ret kraftige træstolper i hjørnerne og borede ganske enkelt huller i både træstolper og mastrør, et hul mod slutningen af mastrøret og et tæt på toppen af stolpen, der er ca. 150 cm mellem hullerne. Gennem hullerne sidder vognbolte med hovedet på stolpesiden, den øvre fastgørelse løsnes lidt og den nedre tages helt ud, når stolpen skal lægges ned.
Jeg har den enkleste mulige eltilslutning, som i mit tilfælde består af https://www.clasohlson.com/se/Grenuttag-utomhus,-3-vägs-med-5-m-kabel/p/36-7802, men kun fordi jeg tilfældigvis havde det hjemme. Jeg har kun en projektør i hver mast med stikprop, men hvis man ønsker flere, er en stikdåse også velegnet til dette. Jeg har kablerne udenpå røret fastgjort med nogle kabelbindere; man kan jo have kablet inde i røret, men så skal man have tilstrækkelig længde på det, så det stadig er muligt at lægge masten ned.
Et alternativ er jo at støtte masterne med wire, hvis man vil undgå at lægge dem ned ved kraftigere vind.
Jeg har brugt rørklemmer til udstødningsrør fra Biltema til at fastgøre lamperne, måtte bore et nyt hul i lampens fastgørelsesbøjle.

Havde jeg ikke allerede haft stolper i hjørnerne, havde jeg støbt en kraftig stolpe/rør/bjælke fast og anvendt det, det spiller ikke så stor en rolle hvad det er, så længe det er muligt at få en fastgørelsesanordning gennem den.
 
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.