Har brugt mig af Byggarens råd og bygget fire slagporte.
Furet krydsfiner på ydersiden og masonit på indersiden. Cellplastisolering.
Ved at bruge krydsfineren som vinkel blev det lettere, så portene blev lige og har ikke vist nogen tendens til at slå sig.
Hvis jeg skal bygge en inderdør og have den som skydedør, hvordan bygger jeg noget massivt og lydisoleret?
Døren skal kun være 40mm tyk.
Lad os sige, at jeg tager reglar 28x70 til selve rammen og derefter 6mm krydsfiner på hver side, så det bliver en helt glat dør.
Almindelig isolering i det tomme rum. Bliver det en stabil og god skydedør at have indendørs?
Hum.... masonit er jo ikke så meget stabilt, så det bliver ikke så meget god lydisolering.
Nu ved jeg ikke, hvor meget isolering der skal være, men ellers så er det jo en almindelig måde på hvordan indvendige døre plejer at være opbygget... Høje frekvenser dæmper det jo...
Byggeren er helt fantastisk med sine udførlige beskrivelser! Stort tak Byggeren!
Jeg undrer mig over en ting.
Kan man anvende præcis den samme fremgangsmåde og de samme materialer, hvis man skal bygge høje dørblade med vinduer samt spejl forneden? Netop med tanke på, at "hullet" hvor vinduet skal sidde, svækker hele konstruktionen. Med høje dørblade mener jeg ca. 244-245 cm højt, og ca. 72 cm bredt. Og det er meningen, at de skal være indvendige døre, så de må ikke blive for tykke. Højst 5 cm tykt må det være.
Her er en skitse:
Virkelig ingen der kender til, om man kan anvende ovenstående, af Byggaren nævnte teknik på store dørblade med glas ifølge tegning i forrige indlæg?
Tænkte jeg ville høre mig for, inden jeg kaster mig over projektet, så jeg slipper for at mislykkes med ikke anvendelig teknik
Woho! Hvilken go tråd takket være byggaren!
Jeg skal bygge om, og vil have nye porte. Dog skal det være to slagporte i et hul, der er 250 bredt og 270 højt.
Så store plader findes vel ikke? (2700mm x 1250mm)
Virkelig ingen som kender til, om man kan anvende ovenstående, af Byggaren nævnte teknik på store dørblade med glas ifølge tegning i forrige indlæg?
Tænkte, at jeg skulle forhøre mig, inden jeg giver mig i kast med projektet, så jeg undgår at fejle med ikke-anvendelig teknik
Hej,
Hvordan gik det med inderdøren? Interesseret i resultatet og om du fik det til med overdelen i glas...
Jeg tænker at lave vinduer til et hus, vi skal bygge. Er det passende at bruge samme teknik (kløvning og vendlimning), når man laver vindueskarme, eller er det overkurs? Hvilken fugtighedskvote er passende ved vinduesfremstilling?
Hvorfor limen man ikke bare om, men vender også vridningen af træet på tværs af træets vækstretning, dvs. forstyrrelsen? Forstår ikke, hvorfor det skulle være godt? Er der en erfaren møbelsnedker, der har svaret?
Løfter tråden med en overvejelse:
Ville det fungere at skære strimler (f.eks. 70mm brede) ud af 15mm K-plyfaplade og lime f.eks. 3 stk. sammen for at få vridstive regler til en dør. Er der nogen, der har prøvet?
Interessant spørgsmål. Jeg har bygget ifølge byggerens beskrivelse og er meget tilfreds. Skal nu bygge yderdøre, og det ville være rart at kunne bruge strimler af plyfa i stedet, så jeg er også interesseret i at høre, om nogen har prøvet det.
Yderligere et spørgsmål. Fik nogle limtræs-regler tilbage efter et lille projekt.
Det føles jo umiddelbart som en god løsning at bruge, for det bør jo ikke vride sig, kan man tænke.
Nogen der har nogle meninger om det?
Limtræ kan defit vit vride sig, især hvis du saver/høvler det op. Desuden plejer det at være lavet af mindre godt træ, måske ikke så fedt til dørfremstilling, lidt afhængigt af hvad det er for en dør, selvfølgelig.
Hvorfor vende-limer man ikke bare, men også vender rundt på træet på tværs af dets vækstretning, altså kernen? Jeg forstår ikke, hvorfor det skulle være godt? Er der en erfaren møbelsnedker, der har svaret?
Svarene i tråden [link] konstaterer, at jo flere limninger, desto bedre, men jeg er mest nysgerrig efter, hvornår kernen kan være passende.
Det mindsker eventuelt spænding også i længden, hvilket i teorien er en god ting. Når det er sagt, oplever man så ofte, at den ene halvdel giver udsving ved høvling, og den anden halvdel (som vender rigtigt) bliver god.
Det er nok bestemt bedre at bruge stavlimmede hyldeplader i så fald, da det jo er så smalle stykker, der bruges, at selvom man kløver dem ned i smallere stykker, så bliver der jo oftest mindst én limfuge tilbage.
Kløver man en limtræsbjælke, der er 90mm bred for eksempel, i 40mm smalle stykker ja, så får man jo hele 90x40 regler ud af det ...så længe man ikke kløver, så man får limfugen midt i. Men uanset hvad lyder det besværligt. Som Daniel_N skriver, er det nok ingen god idé, da det er for store stykker, der bruges til limtræsbjælker.
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.