I
halvproffset sagde:
Har læst og overvejet dette grundige indlæg og vil sandsynligvis bygge en dør til haveskurets grovlagerdel med byggerens specifikationer. Overvejer dog lidt, hvordan jeg laver en fornuftig karm, og hvordan man gør med hængsler og hvor stort mellemrum der skal være mellem dør og karm, for at den kan åbnes

En karm kan du lave på mange forskellige måder, fra det simpleste (en høvlet planke + en høvlet liste som anslag) til det lidt mere besværlige (en tykkere planke med udsparing til anslag gennem fræsning eller savning fra to sider).

Hængslerne bør være tre i antal (så de klarer den vertikale kraft = dørbladets vægt) og sættes med den øverste ca. 20 cm fra dørbladets øverste kant, det andet ca. 20-30 cm under det (så begge disse klarer det moment, der opstår af at dørbladet vil dreje sig udad, eftersom tyngdepunktet ligger i diagonalerne krydspunkt) og det tredje ca. 20 cm fra dørbladets nederste kant.

For derefter at kunne lukke og åbne døren, tager du af en smule på dørbladets forkant på indersiden, som svarer til svingradiusens indvirkning på karmen. Det plejer at blive nogle millimeter max. Dertil max 3mm mindre bredde på dørbladet end på indre mål dørfals.

• Synes
Cpt-Keso og 1 anden
  • Laddar…
Hej

Jeg har brug for at anskaffe en skydedør, der er ca. 220 høj og 140 cm bred.
Den vil sjældent være lukket, men er nødvendig for at skærme gangen fra stuen ved koldt vejr og festlige lejligheder.
Desværre kan jeg ikke ændre målene. Der er ingen andre vægge at køre den ind i.

Overvejer at snedkerere selv. Har god adgang til værktøj og er handy.
Har desværre (endnu) kun lavet en glat MDF skydedør, som fungerer fint.

Overvejer at bygge en spejldør med 2 rækker spejle (pga bredden).
Overvejer at bruge en MDF i midten, over hele fladen, og montere fagværket ens på begge sider. Spejlene tænkte jeg at fræse i tynd MDF og lime på, før fagværket sættes på plads.

Jeg er bekymret for, at døren vil slå sig, hvis jeg kun snedkererer i homogent træ.
Overvejer også at forstærke med stål langs kanterne, som fladjern eller T-jern.
Beijers har en proffsafdeling med 'snickartørt træ'.
Håber, det er tilstrækkeligt.

Taknemmelig for tips.

Mvh

Peter

GSM-Peter sagde:
Hej

Jeg har brug for at anskaffe en skydedør, der er ca. 220 høj og 140 cm bred.
Den vil sjældent være lukket, men det er nødvendigt for at skærme af hallen mod stuen ved koldt vejr og festlige lejligheder.
Desværre kan jeg ikke ændre målene. Der er ingen andre vægge at køre den ind i.

Overvejer at snedkerere selv. Har god adgang til værktøj og er handy.
Har desværre (endnu) kun lavet en glat MDF skydedør, der fungerer fint.

Overvejer at bygge en spejldør med 2 rækker spejle (på grund af bredden).
Overvejer at bruge en MFD i midten over hele overfladen og montere fagskelettet ens på begge sider. Spejlene tænker jeg at fræse i tynd MDF og lime på inden fagskelettet sættes på plads.

Er bekymret for, at døren vil slå sig, hvis jeg kun snedkererer i homogent træ.
Overvejer også at forstærke med stål langs kanterne som fladjern eller T-jern.
Beijers har en proffsafdelling med 'snickartorrt virke'
Håber at det duer.

Taknemmelig for tips.

Mvh

Peter
Er du ikke fristet til at snedkerere en ramme og så to spejle (ikke fastlimede men løse) i rigtigt træ? Det kunne nok blive et hyggeligt projekt.

Hej Daniel

Jo, det kan være et sjovt projekt at bygge helt i homogent træ.
Dog ved jeg ikke, hvad der bliver bedst. Jeg er bekymret for, at den slår sig, især da den bliver stor.
Løse spejle kan gå godt, da jeg ikke behøver diagonalstyrken (overkantsophængt skydedør).
Vi får se, døren behøver ikke at blive færdig før til sommer.

Peter

imported_Byggaren sagde:
Forstår ikke rigtig, hvordan du mener med at forskyde en regelbredde. Kan du vise med en skitse?

Pointen med at kløve, styrte og vendlime samme regel er, at de spændinger, der findes i træet, bliver lige store, når delene er taget fra samme stykke. Det gør de ikke, hvis du tager to forskellige stykker og gør det samme med, altså ikke rakt i det lange løb.
Undskyld for et sent svar. Da jeg skrev om halvt i halvt, havde jeg ikke læst din beskrivelse ordentligt. Jeg havde i tankerne kløvet reglarne til 21x70, dvs. på den anden led. Deraf mit forslag om halvt i halvt.

Hej
Spørgsmålet var: Forstår ikke helt, hvad du mener med at forskyde en regelbredde. Kan du vise med en skitse?

Svar: Ingen skitse lige nu. Kommer forhåbentlig med tiden. Lidt tosset beskrevet var det i hvert fald. Prøver igen.

Det, jeg mener, er, at en 135 cm bred dør ikke ser pæn ud, hvis jeg kun har tre spejle. Derfor foreslår jeg at bygge noget, der minder om to døre, men som er sammenføjede.
Det bliver så 6 spejle og forhåbentlig lidt smukkere (i helt åbent, helt lukket eller halvt lukket tilstand. Ellers ser det fjollet ud)
Tanken var først at sætte en blind midtdeler (som om der var en åbning i midten).
Min seneste tanke er at købe 2 standard-dørblade og lime dem sammen samt forstærke med en regel i under- og overkanten.
For at det skal blive harmonisk, vil jeg skære lidt væk i midten, så det giver et mere delikat indtryk.
Alle ideer modtages varmt!

Godnat, for nu skal jeg bestille nye kul til vaskemaskinen!

Mvh

Peter

Løfter tråden med en overvejelse:
Ville det fungere med at skære strimler (f.eks. 70mm brede) ud af 15mm K-plyfaplade og lime sammen f.eks. 3 stk. for at få vridstive reglar til en dør. Nogen der har prøvet?

Har nu bygget en dør efter anvisningerne i tråden. Utrolig stabil men meget tung. Jeg måtte bruge traktoren for at hænge den op på hængslerne. Jeg brugte 45*90 reglar, som blev kløvet på midten til rammen, 12mm vandfast krydsfiner til indersiden (kan ikke males på, og jeg vil gerne have det pænt på ydersiden, selvom det kun skal være på laden...), 45*45 reglar til "snepinnen" og til at fastgøre 22*100 planker på forsiden. En ekstra bit til forstærkning hvor låsekassen kom til at sidde. Faldte rammen med isolering som var tilovers efter badeværelset renoveringen og lagde derefter armeret plastik (unødvendigt med armeret, men der lå en rulle her...). Karmen byggede jeg på stedet, del for del, af 45*90 reglar og 25*25 "pinde", som også var i laden.

Stor tak til imported_Byggaren for inspirationen og instruktionerne. Havde nok ikke turdet at bygge en dør ellers. Under alle omstændigheder ville den garanteret ikke være blevet lige så stabil.
XjwbioI0Dp1X9Rm2zb8Drg
Her er nogle billeder, som blev taget under arbejdet, og da døren kom på plads.
DSC00222.JPG
DSC00223.JPG
DSC00225.JPG
DSC00226.JPG
DSC00229.JPG
DSC00230.JPG

Bonusbillede af den "nye" (en klodsmajor, der ikke kunne håndtere den og troede, den var i stykker...) kløvsav, måske ikke et vidunder af kvalitet, men den er betydeligt bedre end ingen kløvsav overhovedet...
DSC00232.JPG
XjwbioI0Dp1X9Rm2zb8Drg

Senest redigeret:
  • Elsker
  • Synes
sofftis og 1 anden
  • Laddar…
Ingen tips til, hvordan man bygger en inderdør? På samme måde bare med mindre dimensioner?

Skulle tro, at det går lige så godt at lave en indvendig dør med tyndere træ og tyndere plader, typisk masonit. Jeg ved dog ikke med sikkerhed, da jeg ikke er bygherre (kører lastbil når konjunkturen tillader det...) men bare prøver mig frem og tænker "hvis man gør sådan her BURDE det virke". Så læser jeg meget her, og det hjælper jo en del...
Hvis du har tid og rimeligt med materiale "til overs" så er det jo bare at teste.

/Samuel

Ja masonit virker det har jeg i min dør.. men formplyfa står mod vejr og vind bedre... Så jeg anbefaler nok at tage det.

Lysende tråd dette. Har I nogen synspunkter på at fremstille en lydisolerende inderdør til kedelrummet, hvor vi har en larmende varmepumpe stående?

• Synes
Sara Skare
  • Laddar…
Ja vil man gøre det lyddæmpet, bør det nok være tunge plader på begge sider af døren og så få reglar som muligt, der kobler siderne sammen lydmæssigt
så fylde med tung dæmpende isolation f.eks. markplader.

eller som det plejer at se ud på gamle film.. en galon/skind spændt over døren fastnaglede rundt om og så isolering bagved..

Hvilket træ bruger man til rammen på en slagport til en garage?
Skal man limme omvendt for at undgå, at den slår sig?
Har set et sted, at man saver spor på ydersiden (mod væggen).
Kan man bruge trykbehandlet træ til tærsklen?
Er ny på dette fremragende forum.

Senest redigeret:
intruderbosse sagde:
Hva bruger man for træ til rammen på en slagport til en garage? Skal man vende lime for at det ikke skal slå sig? Har set et sted, at man saver spor på ydersiden (mod væggen). Kan man bruge trykimprægneret træ til tærsklen? Er ny på dette fremragende forum.
Velkommen til forumet. Det er muligt at bruge almindelige regler. Forslagsvis 45*95. Vende limet bør de være. Spor på ydersiden? Jeg er ikke helt med på, hvad du mener. Ikke falsen da? Trykimprægneret træ er nok ikke at anbefale, ser heller ingen fordel ved at bruge det. Det skal vel males uanset?

Jeg vedhæfter et billede af mine døre. Ikke slagporte men 14*19.

• Hvid dobbeltdør med lodrette paneler og håndtag i midten, monteret på en indvendig væg. Ikke en slagport.
  • Billedet viser en hvid indvendig dør med hængsler og en lås, placeret i et ufuldstændigt rum med synlige loftsbjælker.
  • Synes
  • Wow
sofftis og 2 andre
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.