Ja jeg tog et tilbud ind, inden jeg byggede min dør... de skulle have 25tover for en dobbeltyderdør med overluft og egekarm. Så jeg byggede selv, men eg er jo ikke billigt, så det hele endte på ca. 10´, men så blev det også en dobbeltyderdør... overluften er ikke færdig.. har ikke haft tid, materialet ligger og skal fræses, min kone fik til opgave at skære glasset ud for at kunne lave "tiffanyglas", så bolden ligger hos hende :) jeg må nok tage bolden tilbage, hvis det skal blive færdigt engang..;)

Hvad menes der med overluft?
Du har tilfældigvis ikke nogle billeder af byggeriet?

overluft lær blive en glasparti over døren det :)

Overluft ja netop vindue over døren...
Desværre virkede det ikke at uploade et billede...
må prøve igen senere..

Nu fungerede uploaden...
Billede fra indersiden: med parinnerdør og yderdør
Billede fra ydersiden, Jeg er i gang med at bygge et tag over døren, så man kan komme ud via døren, som man kan skimte en del af i overkanten på billedet. Det skal blive en lille balkon, så man kan komme ud fra badeværelset.
Derefter skal der være 2 vinduer over døren, hvor der bliver to stående sprosser, så ruderne bliver ca. 20x20cm og 6 stk., lige nu sidder nogle plader for åbningen.
Smuk plast under døren det skal blive en kobberplade, når det er færdigt.

Men dette er døren til bolighuset, jeg har skrevet tidligere i tråden om døren til værkstedet. Bedst at præcisere, så det ikke blandes sammen.

• Grøn dobbeltdør udefra og hvid dobbeltdør indefra i et hus under renovering, med værktøj og delvis ufærdigt loft samt plastik ved døren.
Senest redigeret:
  • Elsker
sofftis
  • Laddar…
Tak fordi du tog dig tid til at uploade billederne. De ser virkelig flotte ud.
Kan du beskrive lidt mere i dybden, hvordan du har bygget dem?

Tak..
Ja man burde vel have tegninger for at kunne forklare fuldt ud...
Men jeg vil prøve at forklare. Jeg har ingen afretter, så jeg gør alt med standard dimensioner.
først lavede jeg selve dørbladet af 5mm krydsfiner limet på hver side af en 30mm hård frigolit, det er vigtigt at man lægger det hele ordentligt plant, når man limer delene sammen, ellers bliver døren skæv.
så har jeg et dørblad, som er 40mm. Rammen rundt har jeg limet sammen af 4 stykker 2 stk 15x75 og 2 stk 20x45
75'erne ligger yderst og 45'erne inderst, det gør, at man får en lille fals, hvor dørbladet kan skubbes ind.
sen er understykkerne lavet med centerstykkerne længere og sidestykkerne er afskåret, så man kan skubbe dem ind i hinanden. disse døre har jo to stykker, der ligger over og under, hvor låsen sidder, og de er kun limet og skruet på krydsfineren for ikke at få en kuldebro. Sen er gangdøren lidt bredere end den faste, men to lister, der sidder på gangdøren, gør, at det ser ud, som om dørbladene har samme bredde. Jeg limede delene sammen, så måtte jeg fræse sporet lidt op for at kunne skubbe dørbladet ind.
Ja, sen ligger der forstærkninger inde i dørbladet, hvor låsen er monteret og i rammen rundt for at kunne have maskinskruer. Ja, sen er karmen i eg.
Håber det kan forstås.. Ellers må jeg prøve at lave en tegning...

Krillew sagde:
Nu funkede uploadningen...
Billede fra indersiden: med parceldør og yderdør
Billede fra ydersiden, Jeg er i gang med at bygge et tag over døren, så man kan komme ud via døren, som man kan skimte en del af i overkanten af billedet. Det skal blive en lille balkon, så man kan komme ud til fra badeværelset.
Der skal så blive 2 vinduer over døren, hvor der bliver to stående sprosser, så rutorna bliver ca 20x20cm og 6 stk, lige nu sidder nogle plader for åbningen.
Smuk plast under døren, det skal blive en kobberplade, når det er klart..

Men dette er døren til beboelseshuset, jeg har skrevet tidligere i tråden om døren til værkstedet.. Bedst at præcisere, så det ikke bliver blandet sammen.
Kapper tråden lidt for at sige, at indersiden ser interessant ud (på billedet, der er taget indefra). Findes det tag beskrevet et sted, og har du i så fald lyst til at linke til det?

• Elsker
sofftis
  • Laddar…
Stefan Bengtsson sagde:
Kaprer tråden lidt for at sige, at indertaget ser interessant ud (på billedet, der er taget indefra). Er det tag beskrevet et sted, og har du i så fald lyst til at linke til det?
Hejsa!
Ja jeg har nok lidt billeder, jeg kan lægge op. Jeg får starte en ny tråd og linke dertil...
Jeg skal lede i aften, eller så må jeg tage kameraet frem...
Jeg vender tilbage...

Jeg har tænkt mig at bygge en skydedør med målene 1200x2700. Den kan desværre ikke være tykkere end 50mm og bør være så let som muligt. Overfladen skal være glat olieret egetræsfiner.
Kan jeg bygge døren efter samme princip som byggherren beskriver, eller bliver den for ustabil?

Jeg byggede skydedøren til mit værksted med ramme omkring og metalreglar for at reducere vægten og fyldte med frigolitplader og limede oliebaseret masonit på ind- og yderside. Nu lavede jeg døren 70mm, men 50mm fungerer sikkert også helt fint. Den hænger jo i det øvre stykke, man skal bare sørge for, at fastgørelserne kan holde til vægten.

Ja det bør virke. Spørgsmålet er om jeg kan finde så spinkle pladestolper. Så kommer den i øvrigt ikke til at hænge på klassisk skydedør-manér, men i stedet stå på en skinne i gulvet indbygget i væggen. Skinnen slutter der hvor væggen slutter, og hele konstruktionen skal derfor have en modvægt for at kunne "svæve" frit, når den er lukket. Ved ikke endnu om det er muligt at lave en stabil løsning på dette, men det får blive et testprojekt. Årsagen til at den ikke kan være taghængt er at den skal fungere som en skillevæg i en korridor, og taget har en 6 graders hældning, så døren også skal være skråt afskåret i overkanten. Tanken er at når døren er åben, skal man ikke kunne se, at den findes.

Det lyder jo flot..
jo 45 regler skal være i plade, dog er det nok smartest at tage samme tykkelse på reglen som på frigolitten
hvis du vælger at bygge sådan, det bliver let og stabilt. Mest stabilt bliver det med så hård frigolit som muligt. Det bliver jo også lydisolerende. Hvis det kun er rumdeler, behøver du vel ikke tænke på indbrudssikringen, dvs. det er nok med en tynd liste i kanten rundt om. Du kan måske bruge en form for glideskinne, der hægter i døren i overkant den sidste del, når du åbner.. Skal du have vægt, så må den følge med..
Jeg lavede en lignende løsning bare op og ned..:-) på en af mine indvendige døre den hænger i overkant, men i underkant fræsede jeg et spor og fældede en u-bjælke i metal, der stikker ud bagpå døren, så styringen i bunden sidder inde i væggen, der sidder et kugleleje 10mm, og åbningen i bjælken er nogle mm større. Fungerer kanon, noget sådant kan måske fungere for dig, du skal dog have flere end ét kugleleje, da skinnen ikke vil gå hele vejen, så den skal kunne "hoppe" mellem lejerne.

Det lyder næsten identisk med, hvordan jeg havde tænkt at løse det med. Hvad angår reglen, bør den nok ligge rundt 35 mm, hvis man skal ende på 50 med plademateriale og finer. Må undersøge, hvilke dimensioner der findes. Vender tilbage med rapport under byggeprocessen. Tak for tipsene!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.