Tak for svar. Med spor på ydersiden mener jeg på reglen til rammen, der sidder mod væggen.
Jeg ved, at man saver spor i gulvplanker f.eks.
Det trykimprægnerede træ ville jeg kun bruge til tærsklen. Det bliver jo dyrt med teak.

Ved ikke, hvad sporet, du har set, er til. Men jeg er overbevist om, at der er nogen her, der ved, om der er nogen funktion for det.
Det kan ikke være et spor for en gummiliste, der er "faldet" af, vel?

Det trykbehandlede træ vil der kun være brænde tilbage af. Tærskler bør tåle meget slid, og det gør almindelige regler eller trykbehandlede ikke.
Jeg bruger en tærskel af eg. Tjek linket, så ser du de forskellige træsorters hårdhed. http://www.kahrs.se/SE/Consumer/Support/TechInfo/FloorFacts/Pages/Hardness.aspx
Der er meget stor forskel på fyr og eg.

Det var slagporte, du skulle lave. Vil du køre bilen ind der?
Hvis det er tilfældet, ville jeg undgå at bruge træ i hvert fald. Metal vil nok være bedst.
Min far har et vinkeljern indstøbt i pladen, der fungerer som tærskel. fals på døren også.

Jo ydersiden af karmen plejer at være sporet både hos vinduer og døre, det er for at modvirke at træet "skåler" sig

Man kan lægge en vinkeljern i kanten på tærsklen for at forstærke, hvis man insisterer på at køre med fyrretræ.. :-) Har selv fyrretræ i snedkeriet men har ikke nået at fælde en metalvinkel ind endnu. men det er et must hvis man vælger fyrretræ, medmindre man selvfølgelig synes det er sjovt at lave tærskler..

Senest redigeret:
Det bliver nok vinkeljern, nu er det bare tiden, der skal slå til. Skal jo også drænere og isolere huset, men sommeren er jo lige begyndt.

• Synes
Dexter64
  • Laddar…
Jo der findes jo metallister som afslutning til gulv.. de er oftest lidt rundede, en vinkeljern bliver jo ret så skarp. men selvfølgelig mest holdbar for de andre plejer vel at være i aluminium.

Hej,

Jeg tænkte på at bygge en pardør til mit hus ifølge Byggarens instruktion. Kan nogen give nogle tips til, hvordan jeg kan gøre den mere indbrudssikker? Måske en metalplade mellem reglarne og k-plyfan? Jeg tager taknemmelig imod tips.

Jeg bruger 5mm krydsfiner, og det er ret svært at forcere. Man kan godt lime en aluminiumsplade, men den gør ikke så stor forskel. Det bliver sværere at sparke døren ind, men en økse kan relativt let forcere en aluminium plade, og der findes billige batteridrevne rundsave... Fordelen ved at have aluminium er, at det bliver ret formstabilt. Jeg har 5mm krydsfiner, som er limet på begge sider af en skumplast kerne, og jeg har valgt at tage hård skumplast, det gør, at døren bliver sværere at sparke ind. Derudover har jeg lavet ekstra forstærkninger ved lås og hængsler. Jeg har bygget beslag ind, så man kan bruge maskinskruer i stedet for træskruer. Døren er betydeligt sværere at forcere end nogle af vinduerne...

Mener du, at du skruer fast lås og hængsler med maskinskrue? Er dette de "ekstra forstærkninger ved lås og hængsler" eller har du lavet yderligere forstærkninger?
Hvordan ser disse møtrikstykker ud?

En 3 mm plade burde vel stadig stoppe en og anden rundsav og måske t.o.m. en økse i nogle minutter.

brettan sagde:
...En 3 mm plade bør vel alligevel stoppe en og anden rundsav og måske endda en økse i nogle minutter.
Overvej lidt mere end bare døren! En økse eller rundsav - nå ja, så har nogen besluttet sig for at bryde ind - uanset hvor meget larm det laver osv - så er det ikke et almindeligt indbrud, vi taler om længere. Derudover burde det være hurtigere/nemmere at slå en rude ind - så hvis du behøver en dør, der modstår dette, så har du sandsynligvis jerngitre for alle vinduer + forstærket altandør allerede?!

Næ - målet må være at stoppe et spark, vise en vis modstandskraft mod brækjern og evt. en slegge - mere end det lyder som lidt for meget overkill!?

/K

3mm stålplade, så bliver døren meget tung.. jeg tror at de fleste yderdøre er forstærket med 1mm aluminium. Ja modstykket... et 5mm tykt båndjern bagved hvor hængslerne skal monteres, der har jeg boret huller og gevindskåret. Ligeledes på ydersiden af karmen har jeg forsænket en stålplade, som jeg har gevindskåret til maskinskrue. Samme sted hvor låsen sidder, er der lidt ekstra forstærkning..

Jo, jeg resonerer, så det skal stå imod et koben. Hvis man fastgør alt med maskinskrue og en plade på bagsiden, så kan man ikke bare brække skruerne væk... man må ødelægge karmen og brække døren i stykker for at komme ind... Det går hurtigere at bruge en batteridrevet bajonetsav eller noget... eller slå en rude i stykker.

Bakkants tapper forbedrer indbrudssikkerheden lidt og er billigt. Men som sagt, alt der kan klare et spark eller et mindre brækjern må vel regnes som ok. Alle yderdøre på det private marked, selv sikkerhedsdøre som daloc klasse 3 og 4, kan brydes op med to koben og en håndhammer på under et minut. Jeg har gjort det, dog lyder det meget. Min tanke om sikkerhed er, at selv hvis man kommer ind, så skal døre og større vinduer være låst, så de ikke kan åbnes indefra. Det skal være pokkers svært at bære tingene ud.

/kato

En 3 mm stålplade til en dør med målene 900 x 2050 bør veje omkring 45 kg. Min mening er, at det er en overdrivelse.

Virkelig interessant læsning det her om at lave egne yderdøre.
Hvad siger forsikringsselskaberne egentlig om sådan noget?

Jeg har ikke tjekket med mit selskab, men mit gæt er, at forsikringsselskaberne synes, det er helt okay, hvis det er en godt udført dør. Det er jo som tidligere nævnt intet problem at komme ind i et hus gennem vinduer. Jeg vil bare gerne gøre det så uindbydende som muligt, og derfor er det godt at tænke på de ting, der er blevet diskuteret her. Jeg ville nok alligevel satse på at lægge en metalskive i døren, da dette ikke koster så meget og forstærker døren betragteligt.

Hvordan forsikringsselskaberne ser på tingene styres jo desværre ikke altid af almindelig fornuft. Det ville virkelig have været sjovt med en dør, man selv havde skabt. Sandsynligvis ville den også være meget sikrere end mange billigere døre, der er til køb i dag.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.