Hej!
Jeg har tænkt på at bygge et cykelstativ til væggen og er usikker på, hvor holdbar min konstruktion er. Tanken med bygningen er, at det skal være pænt, men også praktisk.
Jeg har tænkt mig at fastgøre to stykker lægter i fyrretræ på 45x70x2000MM i væggen. I disse lægter har jeg tænkt mig at bore fire stykker huller, som er 40MM. I hullerne vil jeg lime rundstokke, der skal fungere som arme til at bære cyklerne. To arme vil bære en cykel, så hele stativet er tænkt til at bære to cykler.
Min overvejelse er, om 45MM dybde for ophængningsanordningen vil kunne klare belastningen fra cyklens vægt?
Andre tips til løsninger eller hvordan jeg kan tænke er også velkomne!
OBS. Billederne er ikke i målestok eller i den rigtige farve, men kun en indikation af, hvordan jeg har tænkt mig, at designet skal se ud.
Jeg har tænkt på at bygge et cykelstativ til væggen og er usikker på, hvor holdbar min konstruktion er. Tanken med bygningen er, at det skal være pænt, men også praktisk.
Jeg har tænkt mig at fastgøre to stykker lægter i fyrretræ på 45x70x2000MM i væggen. I disse lægter har jeg tænkt mig at bore fire stykker huller, som er 40MM. I hullerne vil jeg lime rundstokke, der skal fungere som arme til at bære cyklerne. To arme vil bære en cykel, så hele stativet er tænkt til at bære to cykler.
Min overvejelse er, om 45MM dybde for ophængningsanordningen vil kunne klare belastningen fra cyklens vægt?
OBS. Billederne er ikke i målestok eller i den rigtige farve, men kun en indikation af, hvordan jeg har tænkt mig, at designet skal se ud.
Senest redigeret:
Haha okay da
Tror det største bekymmer er vel om træet krymper. Tænker om du enten sætter en kile fra bagsiden ligesom man gør på økser. Eller at du ikke borer hele vejen og skruer bagfra for på den måde at forankre den bedre.
Her kan du måske finde nogle gode idéerL ludwigdanieloliwer sagde:Hej!
Jeg har tænkt mig at bygge en cykelholder til væg og er usikker på, hvor holdbar min konstruktion er. Tanken med bygningen er, at det skal blive pænt, men også praktisk.
Jeg har tænkt mig at fastgøre to stykker lægter i fyr på 45x70x2000MM i væggen. I disse lægter har jeg tænkt mig at bore fire huller, som er 40MM. I hullerne vil jeg lime rundstok, som skal fungere som arme til at bære cyklerne. To arme vil bære en cykel, så hele stativet er tænkt til at bære to cykler.
Min overvejelse er, om 45MM dybde for ophængningsanordningen vil klare presset fra cyklens vægt?
OBS. Billederne er ikke skaleret eller i den rigtige farve, men kun en rettesnor for, hvordan jeg har tænkt mig, at designet skal se ud.
https://happyride.se/forum/threads/cykel-i-laegenhet.483001/
Tak for tipset! Så hvis jeg eksempelvis borer 35MM og forankrer rundstaven bagfra med skrue. Hvor meget vægt tror du det kan klare?T Tompafix sagde:
Klik her for at svare