Jeg tænkte på at bygge en bænk i træværkstedet.

Jeg er ude efter det billigste materiale, men bænken skal være stabil. Ikke noget vaklende. Der går grænsen.

Hvilket træsort skal jeg bruge?

Den skal skrues fast i væggen på indersiden og ydersiden stå på ben.

75 cm dyb
3.5 m lang
90 cm høj

Hvilken omtrentlig omkostning kan jeg forvente?

Jeg har værktøj men ikke materiale.

45 45 eller 45 70 reglar burde række meget langt. Så en hvilken som helst bænkplade ovenpå det. En håndfuld træskruer af lidt længere slags. Typisk 80 lang.

• Synes
BengtSpikar
  • Laddar…
Gratis køkkenskabe fra nogen, der river køkkenet ned, og derefter dobbelt mdf ovenpå. Lim den nederste og skru den øverste nedefra. Lak overfladen.
Så får du desuden opbevaring med i købet.

• Synes
BengtSpikar
  • Laddar…
T
Enkleste mulige understel af 2x3 vil ikke koste meget, nogle tusind, men så er det spørgsmålet om, hvad du vil have for plade på det. 75 dybde gør jo, at det ikke fungerer så godt at bare længsskære en krydsfiner, så alt afhængig af om du vil have tyk plade eller ej, så vil det blive et par-tre plader af valgt materiale.

Det letteste er vel, hvis du tegner op cirka, hvordan du har tænkt, og så ser, hvad du har brug for af materialer. Så er det bare at tjekke listepriser hos nærmeste byggemarked.

Jeg hjalp sønnen og hans ven i efteråret med at bygge bænk med hylder over i deres garage, men der gjorde vi den 60 cm dyb og brugte en OSB+masonite på, og den gjorde vi 360 cm lang med to hylder over, som var 40 cm dybe.
Jeg mener at huske, at det kostede omkring 2000 kr med regler af 45x70 mm, lidt 22x95 mm råspont til hyldebærere, OSB+board og så et par kasser skruer.

• Synes
BengtSpikar
  • Laddar…
Sønnen byggede et arbejdsbord med 2x3 reglar. For at gøre det stabilt er det vigtigt at have ordentlige forskruvninger i hjørnerne samt diagonalstivere. Sargen blev bygget af 3x2 med en tyk krydsfinerplade på dette.
Jeg plejer at dække overfladen med hvid mælkepap, som jeg fastgør med hæftepistol. Jeg skifter til en ny frisk overflade cirka to gange om året.
Mælkepappen fungerer også som midlertidigt notatblok.
Bordet står på hjul.

• Synes
Dan_Johansson
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.