38,109 læst ·
44 svar
38k læst
44 svar
bygge beskyttelsesrum?
Medlem
· Västerbotten
· 317 indlæg
Vil gerne vide, om det er det ovenstående, som yrrol også er urolig over? 
Æh, glem russeren, peak oil, meteor og naturkatastrofer. Vi snakker zombier. Og da er desværre ikke et beskyttelsesrum en god mulighed.
Måske kan det fungere i starten under epidemiens spredning. Men det er en dødsfælde i længden.
Skaff dig godt udstyr og en plan for at forlade byen/samfundet du bor i.

Måske kan det fungere i starten under epidemiens spredning. Men det er en dødsfælde i længden.
Skaff dig godt udstyr og en plan for at forlade byen/samfundet du bor i.
Göran.W
Værktøjsgal
· skåne Tomelilla
· 3 125 indlæg
Göran.W
Værktøjsgal
- skåne Tomelilla
- 3,125 indlæg
Jeg synes det er irrelevant hvorfor yrrol eller nogen anden skal have beskyttelsesrum.
Man kan have beskyttelsesrum som hvad man vil i fredstid, fx værksted.
Det skal bare kunne omdannes til beskyttelsesrum inden for 24 timer i tilfælde af fx krig eller en anden katastrofe.
Man kan få tilskud til at bygge beskyttelsesrum, så hvorfor ikke bygge et og have det som et ekstra rum.
Man kan have beskyttelsesrum som hvad man vil i fredstid, fx værksted.
Det skal bare kunne omdannes til beskyttelsesrum inden for 24 timer i tilfælde af fx krig eller en anden katastrofe.
Man kan få tilskud til at bygge beskyttelsesrum, så hvorfor ikke bygge et og have det som et ekstra rum.
Medlem
· Västerbotten
· 317 indlæg
Årsagen er højst relevant. Beskytter han sig mod radioaktivt nedfald? Biologiske våben? Kemiske våben? Meteoritter? Faldende måner? Zombier eller gravende kinesere? Beskyttelsesrummet skal udformes efter truslen. At bygge et beskyttelsesrum under jorden for at beskytte sig mod bomber kan vise sig katastrofalt, hvis man egentlig skal beskytte sig mod oversvømmelser.Göran.W sagde:Jeg synes det er uvedkommende, hvorfor yrrol eller nogen anden skal have beskyttelsesrum.
Man kan have beskyttelsesrum som hvad man vil i fredstid f.eks. værksted.
Det skal bare kunne omdannes til beskyttelsesrum inden for 24 timer i tilfælde af f.eks. krig eller noget andet elendighed.
Man kan få tilskud til at bygge beskyttelsesrum, så hvorfor ikke bygge et og have det som et ekstra rum.
Göran.W
Værktøjsgal
· skåne Tomelilla
· 3 125 indlæg
Göran.W
Værktøjsgal
- skåne Tomelilla
- 3,125 indlæg
Alle beskyttelsesrum bygges på samme måde dvs skal kunne tåle en vis ydre påvirkning uden at kollapse.
Hvis man vil have, at det skal kunne modstå fx radioaktivitet eller biologiske våben, supplerer man med passende filtre.
Man bygger ikke beskyttelsesrum mod oversvømmelser.
Hvilket som helst børnehavebarn forstår, at man bygger diger mod oversvømmelse.
Hvis man vil have, at det skal kunne modstå fx radioaktivitet eller biologiske våben, supplerer man med passende filtre.
Man bygger ikke beskyttelsesrum mod oversvømmelser.
Hvilket som helst børnehavebarn forstår, at man bygger diger mod oversvømmelse.
Administrator
· Skåne
· 8 667 indlæg
Medlem
· Västerbotten
· 317 indlæg
Kan man få et hint om hvilken slags trussel det skal beskytte imod i det mindste? Pludselige voldelige kræfter fra siden? Vejrpåvirkning? Skal man være der en time eller flere måneder?
Der findes en mængde forskellige beskyttelsesrum, som alle er konstrueret på meget forskellige måder. Under den kolde krig fandtes der endda privatpersoner med enorme beskyttelsesrum, hvor man kunne beskytte sig mod bombenedslag, radioaktivt materiale, kemvåben og kolde vintre.
Så noget mere kan man vel få at vide? Placeringen har jo stor betydning også, skal man beskytte sig mod kernevåben er en dal at foretrække, men mod oversvømmelser er det jo højder, der er at foretrække. Så... lidt mere info kan man vel få?
Der findes en mængde forskellige beskyttelsesrum, som alle er konstrueret på meget forskellige måder. Under den kolde krig fandtes der endda privatpersoner med enorme beskyttelsesrum, hvor man kunne beskytte sig mod bombenedslag, radioaktivt materiale, kemvåben og kolde vintre.
Så noget mere kan man vel få at vide? Placeringen har jo stor betydning også, skal man beskytte sig mod kernevåben er en dal at foretrække, men mod oversvømmelser er det jo højder, der er at foretrække. Så... lidt mere info kan man vel få?
om verden bruger de våben, de har mod hinanden, er der ingen større idé i at have en beskyttelsesbunker på jorden. okay, du har madrationer i din bunker. på et tidspunkt vil du gerne gå ud derfra. har du så NBC-dragt?
alt vil være enten ødelagt eller forgiftet. dels nukleær, biologisk, kemisk forgiftning. jeg er ikke bitter, jeg indser bare sandheden.
man kan ikke leve længere på jorden.
alt vil være enten ødelagt eller forgiftet. dels nukleær, biologisk, kemisk forgiftning. jeg er ikke bitter, jeg indser bare sandheden.
man kan ikke leve længere på jorden.
Göran.W
Værktøjsgal
· skåne Tomelilla
· 3 125 indlæg
Göran.W
Værktøjsgal
- skåne Tomelilla
- 3,125 indlæg
For mange år siden var jeg tæt på at bygge et beskyttelsesrum for at få en god værksted.
I fredstid kan man bruge det til, hvad man vil, bare det kan gøres klar på 24 timer til beskyttelsesrum i tilfælde af fx krig.
Omkostningerne dengang var ubetydelige, da man fik en masse tilskud på den tid.
Det var meget billigere at bygge beskyttelsesrum end at bygge til.
Nu blev det ikke til noget, for det blev separation i stedetq(;^
p
I fredstid kan man bruge det til, hvad man vil, bare det kan gøres klar på 24 timer til beskyttelsesrum i tilfælde af fx krig.
Omkostningerne dengang var ubetydelige, da man fik en masse tilskud på den tid.
Det var meget billigere at bygge beskyttelsesrum end at bygge til.
Nu blev det ikke til noget, for det blev separation i stedetq(;^
jeg kigger lidt på reglerne, der blev linket til i starten, og det ser ud som om, at når kommunerne skal bygge, så er spørgsmålet om man skal have tilskud, at man skal lade andre bruge det, og i så fald opfylde alle de krav, der findes på den liste?
jeg tænkte på, at minimumsantallet, det skulle bygges til, var 30 personer, og at man skulle regne med 0,75 kvm/person, hvilket føles virkelig trangt, for det ville betyde, at på overfladen af en masonitplade skal 4 personer bo
og så kommer der, at man skulle have plads til madlavning og das til det antal, som man kunne presse ind der, så skulle man bygge 70 kvm beskyttelsesrum, så ville der være plads til 60 personer +4 das og køkken til madlavning for 60 personer + vandopbevaring på 6 kbm i 50-100 liters beholdere, som var genanvendelige og selvfølgelig elektricitet og kommunikationsdel, som var beregnet kun til de rum, og hvis det er et krav for at få tilskud, så er det ikke så små krav, de har, men det er måske anderledes, når man som privatperson skal bygge et beskyttelsesrum???
så rent praktisk ud over det, så var der en del andet, der koster, som at støbe 3 dm tykke dobbeltarmerede vægge og 4 dm tykt dobbeltarmeret tag og krav på ventilation, som man har filtre til, der klarer det meste, eller er det mere, at man skal have en mærkbar højere beskyttelse end hvis man skulle opholde sig i huset over jorden, og så er det op til hver enkelt, hvor sikker man vil være i sit eget beskyttelsesrum?
jeg tænkte på, at minimumsantallet, det skulle bygges til, var 30 personer, og at man skulle regne med 0,75 kvm/person, hvilket føles virkelig trangt, for det ville betyde, at på overfladen af en masonitplade skal 4 personer bo
så rent praktisk ud over det, så var der en del andet, der koster, som at støbe 3 dm tykke dobbeltarmerede vægge og 4 dm tykt dobbeltarmeret tag og krav på ventilation, som man har filtre til, der klarer det meste, eller er det mere, at man skal have en mærkbar højere beskyttelse end hvis man skulle opholde sig i huset over jorden, og så er det op til hver enkelt, hvor sikker man vil være i sit eget beskyttelsesrum?
Ja, der er sket en hel del på den anden side af Østersøen siden tråden blev skrevet i 2010.
For nogle dage siden øvede Rusland at nedkaste 2000 faldskærmssoldater på 30 min og tage en let bevogtet/ubevogtet lufthavn og holde den, indtil resterende regulære enheder ankommer.
Link: http://jagarchefen.blogspot.se/2015/07/tva-dygn-i-juli.html?m=1
Lyder som om de øver til Gotland..
http://zynisk.blogg.se/
"Nedadgående spiral i Østersøregionen. Er du og din familie forberedt?"
Ja, sidder og overvejer jordkælder / beskyttelsesrum / brøndpumpehus.
Spørgsmålet er, om man behøver byggetilladelse?
For nogle dage siden øvede Rusland at nedkaste 2000 faldskærmssoldater på 30 min og tage en let bevogtet/ubevogtet lufthavn og holde den, indtil resterende regulære enheder ankommer.
Link: http://jagarchefen.blogspot.se/2015/07/tva-dygn-i-juli.html?m=1
Lyder som om de øver til Gotland..
http://zynisk.blogg.se/
"Nedadgående spiral i Østersøregionen. Er du og din familie forberedt?"
Ja, sidder og overvejer jordkælder / beskyttelsesrum / brøndpumpehus.
Spørgsmålet er, om man behøver byggetilladelse?
Men vil man have, at ens beskyttelsesrum skal være registreret?
I dag dumper man vel ikke bombemåtter, men peger ud målet på et kort og trykker på knappen.
Så er spørgsmålet, om man spilder dyre bomber på landet, når man får mere for pengene i byerne.
Ang bygglov så kunne jeg forestille mig, når kommunerne afviser bygglov under brændende krig ha ha
I dag dumper man vel ikke bombemåtter, men peger ud målet på et kort og trykker på knappen.
Så er spørgsmålet, om man spilder dyre bomber på landet, når man får mere for pengene i byerne.
Ang bygglov så kunne jeg forestille mig, når kommunerne afviser bygglov under brændende krig ha ha
Selv så tror jeg ikke længere på beskyttelsesrum.
Snarere på gode køretøjer, brændstof og mad samt en overlevelsesplan.
Sandsynligvis flygter man hvad enten man vil eller ej. Talte med en kollega som fik kort tid til at pakke samt sætte sig på busser og køre - hvorhen vidste de ikke, derefter kom soldater og satte mærkater på deres huse og vupti så var de beslaglagt af de nye ejere/soldater. Sjovt...
Og jeg tror heller ikke det er russeren der er faren men en anden gruppe som hurtigt og brutalt har avanceret uden at bekymre sig om hverken sanktioner eller andet som bremser Putin.
Snarere på gode køretøjer, brændstof og mad samt en overlevelsesplan.
Sandsynligvis flygter man hvad enten man vil eller ej. Talte med en kollega som fik kort tid til at pakke samt sætte sig på busser og køre - hvorhen vidste de ikke, derefter kom soldater og satte mærkater på deres huse og vupti så var de beslaglagt af de nye ejere/soldater. Sjovt...
Og jeg tror heller ikke det er russeren der er faren men en anden gruppe som hurtigt og brutalt har avanceret uden at bekymre sig om hverken sanktioner eller andet som bremser Putin.
De ting, du nævner, vil jo være hård valuta, så du bør nok satse på noget mere, så du ikke bliver røvet 
Derudover plejer organiserede at klare sig bedre end uorganiserede.
Selv er jeg fristet af en bunker, men må nok gøre huset færdigt først
Derudover plejer organiserede at klare sig bedre end uorganiserede.
Selv er jeg fristet af en bunker, men må nok gøre huset færdigt først
Senest redigeret: