38,108 læst ·
44 svar
38k læst
44 svar
bygge beskyttelsesrum?
I USA er der en hel bevægelse omkring dette, google "preppers". Der var en serie på en af faktakanalerne på TV, "American Preppers", for et stykke tid siden; man kan sikkert se nogle episoder online. Jeg fulgte den et stykke tid og smålo lidt af deres paranoia... så ramte hvilken-orkan-det-nu-var og så lo man ikke ad dem længere... Vi har ingen garantier om fremtiden, og det kan absolut være grund til at se om sit hus. Historien er ikke slut endnu, og mange uventede og "utrolige" ting er faktisk sket (verdenskrigene som ingen troede ville ske, murens fald, de store børskrak for at nævne nogle få), så man kan nok have grund til at forsøge at se lidt rundt om hjørnerne. Samfundet er meget mere sårbart, end vi vil tro.
Hvis du er seriøs ang. beskyttelsesrum, så er det MSB (Myndigheten för samhällsskydd och beredskap), der håndterer spørgsmålet om beskyttelsesrum.
Lars Gråbergs tlf. 010-2405201 kan nok bidrage en del i spørgsmålet. Hans virksomhedsområde er netop beskyttelsesrum.
Jeg gjorde det modsatte af Yrrol. Jeg lykkedes for nogle måneder siden med at afvikle et beskyttelsesrum ifølge alle konstens regler.
Beskyttelsesrummet var bygget i 1952 og jeg kan fortælle, at væggene var ganske vist tykke (ca. 400 mm) men der var ikke nogen ekstra armering. Mange beskyttelsesrum er nok bygget i 1950'erne - den kolde krigs dage.
Så kan man undre sig over, hvordan det egentlig står til med beskyttelsesrumsstandarden i Sverige?
Kravene er sikkert blevet skærpet, men også selektiviteten hvor der skal findes beskyttelsesrum. Der skal være beskyttelsesværdige anlæg i nærheden som skoler, hospitaler, vigtige fabrikker osv. osv.
Almindelig befolkning rækker tilsyneladende ikke længere. (Kommer langt ned på prioriteringslisten)
(Givet at man skal have tilskud til byggeriet - uden tilskud kan man sikkert bygge hvor som helst - med sædvanligt byggetilladelse - men så må man hverken skilte eller kalde det for beskyttelsesrum.)
Lars Gråbergs tlf. 010-2405201 kan nok bidrage en del i spørgsmålet. Hans virksomhedsområde er netop beskyttelsesrum.
Jeg gjorde det modsatte af Yrrol. Jeg lykkedes for nogle måneder siden med at afvikle et beskyttelsesrum ifølge alle konstens regler.
Beskyttelsesrummet var bygget i 1952 og jeg kan fortælle, at væggene var ganske vist tykke (ca. 400 mm) men der var ikke nogen ekstra armering. Mange beskyttelsesrum er nok bygget i 1950'erne - den kolde krigs dage.
Så kan man undre sig over, hvordan det egentlig står til med beskyttelsesrumsstandarden i Sverige?
Kravene er sikkert blevet skærpet, men også selektiviteten hvor der skal findes beskyttelsesrum. Der skal være beskyttelsesværdige anlæg i nærheden som skoler, hospitaler, vigtige fabrikker osv. osv.
Almindelig befolkning rækker tilsyneladende ikke længere. (Kommer langt ned på prioriteringslisten)
(Givet at man skal have tilskud til byggeriet - uden tilskud kan man sikkert bygge hvor som helst - med sædvanligt byggetilladelse - men så må man hverken skilte eller kalde det for beskyttelsesrum.)
Senest redigeret:
For 2-3 år siden begyndte der at blive pillet i beskyttelsesrummene, i hvert fald i vores by. Bygninger blev suppleret med stikudtag til mobile generatorer, dårlige batterier blev smidt ud, materiel blev kontrolleret. Men jeg har ikke set, at de har lagt nyt materiel derind. Burde jo ikke være evighedsartikler, der ligger i de forseglede kasser.roland53 sagde:
Hvis man har et beskyttelsesrum, inspiceres dette ca. hver 10. år.Yrrol sagde:For 2-3 år siden begyndte man at pille ved beskyttelsesrummene, i hvert fald i vores by. Bygninger blev suppleret med stik til mobile elværker, dårlige batterier blev kastet ud, og der blev foretaget kontrol af materiel. Dog har jeg ikke set, at de har lagt nyt materiel der. Det burde jo ikke være evighedsting, der ligger i de forseglede kasser.
Hvis det ikke er i orden, kan ejeren blive forpligtet til at genoprette det for egen regning.
Noget udstyr med en bedst-før-dato erstattes økonomisk af MSB (tror jeg?), men som ejer skal man sørge for indkøb af nyt.
I det beskyttelsesrum, jeg afviklede, lå der diverse værktøj + lommelygter, hvis batteri ikke længere findes på markedet, samt spande + plastposer til latrin. Ikke overdrevet meget materiale, kunne man mene.
Det vigtigste var nok luftfilter og en hånddrevet luftpumpe samt nogle blændflanger og møtrikker.
Der findes sandsynligvis forskellige størrelser på beskyttelsesrum og krav til udstyr.
Jeg formoder, at Yrrols tænkte beskyttelsesrum ikke ville rumme så forfærdeligt mange eller...?
Medlem
· Stockholms län
· 80 indlæg
Jeg leger med tanken om at bygge et beskyttelsesrum for at kunne udnytte pladsen i fredstid. Er der nogen, der ved, hvilken størrelsesorden støtte fra kommunen kan ligge på?
Og passer det, at mindst 30 personer skal kunne være der?
Og passer det, at mindst 30 personer skal kunne være der?
https://www.youtube.com/watch?v=KO25JYAaJC0
Blev lidt skuffet dog over at taget efter alt gravningen bare endte et par decimeter under jordoverfladen.
Jeg tænker mig jo typ 15 meter under jorden eller noget i den stil hvis det skal være noget.
Blev lidt skuffet dog over at taget efter alt gravningen bare endte et par decimeter under jordoverfladen.
Jeg tænker mig jo typ 15 meter under jorden eller noget i den stil hvis det skal være noget.
Et beskyttelsesrum kan bruges til andre formål i fredstid, men skal kunne gøres klar til beskyttelsesrum igen inden for 48 timer (jeg tror, det var sådan).Nybörjarnybyggare sagde:
Du må ikke lave hvilke som helst ændringer, f.eks. må du ikke lægge klinker på gulvet, og gennemføringer i vægge til f.eks. vand/elektricitet skal udføres med godkendte pakdåser osv.
Tilskud kan være svært at få. Det afhænger af, om der er behov for beskyttelsesrum netop i det område, hvor du bor.
Det er ikke sådan, at man automatisk får tilskud bare fordi man vil bygge et beskyttelsesrum.
Senest redigeret:
3 år senere fandt jeg denne gamle tråd...roland53 sagde:
Jeg forsøger at afvikle et Beskyttelsesrum og har brug for lidt hjælp til, hvordan jeg skal motivere det overfor MSB. Huset er bygget i 1954. Hvordan motiverede du din ansøgning? Jeg har hørt, at stort set alle ansøgninger bliver afvist. Alle tips modtages med tak!
At huset er i nedrivnings stand fungerer nok. Men hvis du bare vil omklassificere det, er det nok kørt.
Medlem
· Västra Götaland
· 1 849 indlæg
For nogle år siden var det lettere at få afviklet sit beskyttelsesrum, nu er det næsten stop. Størst mulighed er, hvis bygningen hvor beskyttelsesrummet findes, skal rives ned og erstattes med en anden bygning...Ametrin sagde:
3 år senare hittade denna gamle tråd...
Jeg prøver at afvikle et Beskyttelsesrum og har brug for lidt hjælp med hvordan jeg skal motivere det overfor MSB. Huset er bygget i 1954. Hvordan motiverede du din ansøgning? Jeg har hørt, at i princippet alle ansøgninger bliver afslået. Alle tips modtages med tak!
Klik her for at svare
