Medlem
· turkiet
· 553 indlæg
Har 30 cm mellem altandør og jord, så det bliver et lag bjælker.
Hvilken dimension på bjælkerne skal jeg have og cc afstand, skal bruge 28*120 terrassebrædder.
Hvor skal jeg placere stolperne/hvor mange.
Terrassen skal bygges 4 m ud fra huset og 11 m bred.
Hvilken dimension på bjælkerne skal jeg have og cc afstand, skal bruge 28*120 terrassebrædder.
Hvor skal jeg placere stolperne/hvor mange.
Terrassen skal bygges 4 m ud fra huset og 11 m bred.
Hvis vi leger med tanken om, at du vil have tre rækker med plinter (eller to, hvis du fæstner den første bærende bjælke i huset), vil du få et spænd på gulvreglarne på ca. 2 m. Dette betyder, at du bør bruge 45x145 til gulvreglarne, hvis de placeres med c/c 600. Dimensionen på bærende bjælker afhænger af, hvor tæt du vil have mellem plinterne. Hvis vi siger, at du tager 6 plinter i hver række, giver det dig 2.2 m mellem hver plint, og så kan du ende på 45x170 (eg. 2.15).
Jeg har samlet lidt information om bjælkelagsdimensionering här. Kig i spændviddetabellen, der findes på siden, så kan du regne på andre værdier.
Edit: Alle værdier er baseret på, at det er K18 på træet.
Jeg har samlet lidt information om bjælkelagsdimensionering här. Kig i spændviddetabellen, der findes på siden, så kan du regne på andre værdier.
Edit: Alle værdier er baseret på, at det er K18 på træet.
Senest redigeret:
Du ser ud til at kunne det der med dimensionering, jeg forstår ikke noget af den tabel, du henviser til.joflopp sagde:Hvis vi leger med tanken om, at du ønsker tre rækker med sokler (eller to, hvis du fæster den første bærelinje til huset), vil du få et spænd på gulvreglarne på ca. 2 m. Dette betyder, at du bør bruge 45x145 til gulvreglarne, hvis de placeres på c/c 600. Dimensionen på bærelinerne afhænger af, hvor tæt du vil have soklerne. Siger vi, at du tager 6 sokler i hver række, giver det dig 2.2 m mellem hver sokkel, og du kan så ende på 45x170 (eg. 2.15).
Jeg har samlet lidt information om bjælkedimensionering her. Kig i spændviddetabellen, som findes på siden, så kan du regne på andre værdier.
Edit: Alle værdier er ud fra, at der er K18 på træet.
Men måske kan du hjælpe mig
Skal bygge en terrasse, der er 15.5 meter lang og 4 meter dyb. Tænkte bruge 45x195 til bærelinjer og 45x145 til gulvreglar. Trallen skal være 28x120. Jeg havde tænkt mig tre rækker med sokler.
Hvor mange sokler bliver det, vær venlig at hjælpe...........
For at gøre det endnu mere kompliceret
Her kan du beregne, hvor meget træ du har brug for.
http://www.gardinpersson.se/TIPS1.HTM
Her kan du beregne, hvor meget træ du har brug for.
http://www.gardinpersson.se/TIPS1.HTM
Senest redigeret:
Skal du fastgøre den første bærende bjælke til huset, eller skal alle stå på fundamenter? Grunden til mit spørgsmål er, at man skal vide, hvor mange rækker med bærende bjælker der skal være.bobbi91 sagde:Du ser ud til at kunne det der med dimensionering, selv forstår jeg ingenting af den tabel, du henviser til. Men måske kan du hjælpe migSkal bygge en terrasse, som er 15,5 meter lang og 4 meter dyb. Tænkte at bruge 45x195 til bærende bjælker og 45x145 til gulvstrøer. Trallen skal være 28x120. Jeg havde tænkt mig tre rækker med fundamenter. Hvor mange fundamenter bliver det, vær venlig at hjælpe..........
Lad os lege med tanken, at du ikke fastgør i huset, men kører med tre rækker med fundamenter og således tre bærende bjælker. Så får du 2 meter mellem disse. Altså bliver spændvidden for gulvstrøerne 2 meter. Ifølge tabellen får du lidt marginal, hvis du bruger 45x145 (op til 2,3 m).
Hvis du bruger 45x195 som bærende bjælker, kan du have fundamenterne med lidt over 2 meters mellemrum, lad os sige 2,20. Dette bliver jo perfekt for dig, da 8 fundamenter med et mellemrum på 2,21 m bliver 15,47 m.
Man begynder altså med at regne på, hvor mange rækker med fundamenter man har brug for. Fra det får man gulvstrøernes spændvidde. Den nedre tabel viser deres dimension. Med spændvidden i sindet kigger du i den øvre tabel og ser, hvilken afstand du får mellem fundamenterne afhængig af den bærende bjælkes dimension (tabellens venstre side).
Men men men... Disse beregninger gælder, hvis du har træ af mindst klasse K18 og lægger gulvstrøerne på c/c 600 mm. Jeg gætter på, at du må bestille træet på trælasten, da de meget sjældent har bedre end K12 hjemme, og det plejer oftest kun at være "bygge-reglar", dvs vægreglar i færdige længder på 2,5 meter.
Tak for det hurtige svar. Jeg skal ikke fastgøre den bærende bjælke i husets facade, men der bliver en fundamentrad der.joflopp sagde:Skal du fastgøre den første bærende bjælke til huset eller skal alle stå på fundamenter? Årsagen til mit spørgsmål er, at man skal vide, hvor mange rækker med bærende bjælker der skal være.
Vi forestiller os, at du ikke fastgør til huset, men kører med tre fundamentrækker og dermed tre bærende bjælker. Så får du 2 meter mellem disse. Altså bliver spændvidden for gulvbjælkerne 2 meter. Ifølge tabellen får du lidt marginal, hvis du kører med 45x145 (op til 2,3 m).
Hvis du bruger 45x195 som bærende bjælker, kan du have fundamenterne med lidt over 2 meters afstand, lad os sige 2,20. Dette bliver jo perfekt for din del, da 8 fundamenter med en afstand på 2,21 m bliver 15,47 m.
Man begynder altså med at beregne, hvor mange rækker med fundamenter man behøver. Ud fra det får man gulvbjælkernes spændvidde. Den nederste tabel viser deres dimension. Med spændvidden i mente kigger du i den øverste tabel og ser, hvilken afstand du får mellem fundamenterne afhængig af bjælkens dimension (tabelens venstre side).
Men men men... Disse beregninger gælder, hvis du har tømmer af mindst klasse K18 og lægger gulvbjælkerne på c/c 600 mm. Gætter på, at du skal bestille tømmeret i trælasten, for de har sjældent bedre end K12 hjemme, og det plejer oftest kun at være "bygningsreglar", dvs vægreglar i faste længder på 2,5 meter.
Angående K klassificeringen hvad sker der, hvis man har K12 klassificeret tømmer? Det imprægnerede tømmer, som jeg skal købe, er klassificeret som G4-3 ????
Hvis jeg forstår denne folder korrekt, er G4-3 et eksempel på handelssortering, og K18 (eller C18 som det hedder ifølge normen, K er den gamle svenske standard) er en klasse under styrkesortering.
Med C14/K12 i stedet for C18/K18 skal du reducere spændvidderne med ca. 10%, eller alternativt regne med en lavere jævn belastning end 250 kg per kvadratmeter, før gulvet begynder at svaje.
Edit: Finder du G4-0-G4-2, er det klassificeret som C14/K12.
Til den laveste styrkeklasse for konstruktionsvirke, C14/K12, henføres, ud over sort T0 ifølge SS 23 01 20, handelssorteret virke i sort G4-2 ifølge SS-EN 1611-1 eller ifølge "Blå boken" sort B.
Med C14/K12 i stedet for C18/K18 skal du reducere spændvidderne med ca. 10%, eller alternativt regne med en lavere jævn belastning end 250 kg per kvadratmeter, før gulvet begynder at svaje.
Edit: Finder du G4-0-G4-2, er det klassificeret som C14/K12.
Til den laveste styrkeklasse for konstruktionsvirke, C14/K12, henføres, ud over sort T0 ifølge SS 23 01 20, handelssorteret virke i sort G4-2 ifølge SS-EN 1611-1 eller ifølge "Blå boken" sort B.
Senest redigeret:
Medlem
· turkiet
· 553 indlæg
Trykimprægneret virke jeg så på Bauhaus 45*170 var klassificeret K24, ifølge personalet
Plejer K24 ikke at være mærket med det, det er mine bjælker i huset.
1. bærelinje skal jeg fastgøre i huset
Plejer K24 ikke at være mærket med det, det er mine bjælker i huset.
1. bærelinje skal jeg fastgøre i huset
Senest redigeret:
Klik her for at svare