46,367 læst ·
74 svar
46k læst
74 svar
Bygge trappe selv?
Her kan du få lidt tips om, hvordan du beregner og bruger trappeformlen.
http://www.starka.se/pdf/annis%20text%20om%20att%20bygga%20trappor.pdf
http://www.starka.se/pdf/annis%20text%20om%20att%20bygga%20trappor.pdf
Det dokument gælder udendørstrapper, hvor man f.eks. ofte har betydeligt lavere trinhøjder.Tyresö sagde:
Atab har en del god info på deres hjemmeside:
http://www.atab-trappan.se/index.cfm?id=9&l=2
og
http://www.atab-trappan.se/index.cfm?id=73&l=2
Ja, du har nok ret i det - jeg har jo aldrig bygget (forskallet/støbt) en trappe til indendørs brug. Jeg har pumpet beton til utallige indendørstrapper, men aldrig forskallet og støbt selv. Jeg har kun bygget en eneste trætrappe i mit liv - og den var også til udendørs brug.Mikael_L sagde:
Senest redigeret:
vore nuværende trappe er iofs ikke særligt pæn.Tyresö sagde:Af alt som har med træbearbejdning (snedkeri) at gøre, så er trappebygning det absolut sværeste man kan gøre.
Jeg synes stadig selv efter så mange år i betonbranchen, at det er lidt vanskeligt at forme en trappeform. Det er ikke helt enkelt at forme og støbe en trappe - trods det er det nemmere end at snedkerere en trappe.
Selvfølgelig kan de fleste nok klare at snedkerere en trappe, som ser ud til at være skabt af klovnen Manne og aben Coco - men hvem vil have sådan en grim trappe?
men vi må vel gå tilbage til første tanke - at lave udtag på hvert andet trappetrin så vi får bedre plads til fødderne. Det har nok aldrig rigtigt været meningen, at man skal gå i den

Man skal skelne mellem, hvor omhyggeligt håndværk man skal lægge ned, i forhold til kravet på nøjagtighed. Din trappe har patina og en charme, som man ikke kan nyfremstille. Hvis du bruger nogle timer med slibemaskine og lakpensel, så vil du få en rigtig sej trappe - man må ofre lidt på komforten for sejhedsfaktoren.AnneFi sagde:
Hvorfor tror du ellers, at der stadig er nogen, der er villige til at betale flere 100.000 kr for en amerikansk 50-talsbil? Det har bestemt ikke med komforten at gøre, hvis vi skal sammenligne med dagens biler til samme indkøbspris - det er udelukkende patinaen, charmen og sejhedsfaktoren, der går forud for komforten.
Senest redigeret:
Men enden af den der trappe skal blive vores soveværelse.Tyresö sagde:Man skal skelne mellem, hvor omhyggeligt håndværk man skal lægge i forhold til kravet om omhyggelighed. Din trappe har patina og en charme, som man ikke kan nyfremstille. Hvis du lægger nogle timer med slibemaskine og lakpensel, så vil du have en virkelig fed trappe - man må ofre lidt på komforten for fedhedsfaktorens skyld.
Hvorfor tror du ellers, at der stadig findes nogen, der er villige til at betale flere 100.000 kr for en amerikansk 50'er-bil? Det har bestemt ikke med komfort at gøre, hvis vi skal sammenligne med nutidens biler for samme købspris - det er udelukkende på grund af patinaen, charmen og fedhedsfaktoren, der går forud for komforten.
Jeg, som er vokset op med en skør farlig 'provisorisk' trappe, kan løbe op og ned ad den, men kæresten har meget svært ved det.
Selv kattene har væltet på den.
Trinene er 28 cm dybe og 18 cm høje. Meget mærkelig at gå på.
28 cm dybe og 18 cm høje er præcis, hvad en rigtig god trappe skal have ifølge trappeformlen. Dvs. slutsummen skal blive så tæt på 62 - 65 cm som muligt, og så regner man 2 X højden dvs. 2 X 18 cm = 36 cm + trin 28 cm = 64 cm. Helt inden for tolerancen for en ergonomisk trappe.AnneFi sagde:
Men du har målt på forkert måde. Du skal måle fra en trappenos, lige ned (lodret) på trinet nedenunder. Gætter på, at lodlinjen lander midt på trinet. Målet derfra og ud til det trins trappenos er det rigtige mål.
Så hvis vi går ud fra, at trinet kun er halvdelen, dvs. 14 cm, så ser trappeformlen sådan her ud:
2 X 18 = 36 + trinet 14 cm = 50 cm. Ikke engang i nærheden af de anbefalede 62 - 65 cm - hvilket betyder, at det er en livsfarlig trappe, selvom jeg synes, at den er fed.
Men det er ikke en trappe til daglig brug, før eller senere vil nogen komme til skade - sandsynligvis efter et par whiskey....
Jeg foretrækker selv trapper, der har slutsum på 65 - 68 cm, selvom jeg ikke engang er i nærheden af at være 190 cm høj. Min betontrappe ved indkørslen (10 trin + 2 repos) som jeg støbte sidste år, er 32 cm i trinnet og 18 i stigningen = 68 cm. Ikke godkendt i offentlig miljø (på grund af børn, pensionister), men de mål synes jeg er en optimalt ergonomisk trappe. Selv min kone som er 164 cm synes, at trappen er meget behagelig at gå i.
Så et tip til jer, der vil bygge en behagelig trappe at gå i - trin 32 cm stigning 18 cm.
Aha!! Isåfald er trinbredden 10 cm.
Vi måler Vilks trin vi går på og fjerner en del af hver trin så fødderne kan få plads.
Er det så svært at lave en trappe, tør vi næppe prøve.
Købte et stenhus af en grund. Puds, mørtel og sten er sambons ting. Træ, ikke så meget.
Vi måler Vilks trin vi går på og fjerner en del af hver trin så fødderne kan få plads.
Er det så svært at lave en trappe, tør vi næppe prøve.
Købte et stenhus af en grund. Puds, mørtel og sten er sambons ting. Træ, ikke så meget.
Selvfølgelig kan man bygge en trappe selv, men det er nok ikke et godt nybegynder snedkerprojekt. 
En lige trappe eller L-trappe og U-trappe med repos (= kun lige trappetrin) er nok rimeligt let at fixe for mange, der har normale tommelfingre og en smule snedkererfaring.
Men så bliver det hurtigt sværere.
Sidder selv i den situation, har brug for en højresvungen L-trappe, hvor pladsmanglen ikke tillader repos.
Så er jeg jo nærig som en Smålänning og overvejer naturligvis at lave den selv.
Jeg har nu adgang til et tegningsmateriale til en trappe, der kunne passe mig, med alle trin og vanger og alt. Det er bare at samle træ til passende store stykker, måle op og save alle delene ud og så samle.
Jojo, det kan jo lyde enkelt, men nu mangler jeg jo et komplet snedkerværksted, med afretter og tykkelseshøvl og andre fine gode maskiner til en sådan opgave.
(Jeg mangler også kyndigheden til at betjene sådanne maskiner)
Så hvis jeg begiver mig ud i projektet, vil jeg sandsynligvis fortryde det et sted midt i. :S
Bare materialet koster jo en rimelig sum tusindelapper...
Tja, jeg ved ikke. Det sidste ord er jo ikke skrevet i denne historie endnu, men lige nu kigger jeg faktisk efter en brugt trappe i tilstrækkeligt korrekte mål. Men det er svært at finde lige den med de rigtige mål. :blushing:
Jeg kender på den anden side en fyr, der både arbejder som snedker og har et komplet snedkerværksted. Måske jeg undersøger, om han kan fremstille alle delene.
Men han driver jo eget firma, dvs han har aldrig tid.
En lige trappe eller L-trappe og U-trappe med repos (= kun lige trappetrin) er nok rimeligt let at fixe for mange, der har normale tommelfingre og en smule snedkererfaring.
Men så bliver det hurtigt sværere.
Sidder selv i den situation, har brug for en højresvungen L-trappe, hvor pladsmanglen ikke tillader repos.
Så er jeg jo nærig som en Smålänning og overvejer naturligvis at lave den selv.
Jeg har nu adgang til et tegningsmateriale til en trappe, der kunne passe mig, med alle trin og vanger og alt. Det er bare at samle træ til passende store stykker, måle op og save alle delene ud og så samle.
Jojo, det kan jo lyde enkelt, men nu mangler jeg jo et komplet snedkerværksted, med afretter og tykkelseshøvl og andre fine gode maskiner til en sådan opgave.
(Jeg mangler også kyndigheden til at betjene sådanne maskiner)
Så hvis jeg begiver mig ud i projektet, vil jeg sandsynligvis fortryde det et sted midt i. :S
Bare materialet koster jo en rimelig sum tusindelapper...
Tja, jeg ved ikke. Det sidste ord er jo ikke skrevet i denne historie endnu, men lige nu kigger jeg faktisk efter en brugt trappe i tilstrækkeligt korrekte mål. Men det er svært at finde lige den med de rigtige mål. :blushing:
Jeg kender på den anden side en fyr, der både arbejder som snedker og har et komplet snedkerværksted. Måske jeg undersøger, om han kan fremstille alle delene.
Men han driver jo eget firma, dvs han har aldrig tid.
AnneFi.
Trappen bliver nok meget mere let at gå på, hvis man fjerner tingene, der står på trappen.
eh, spøg til side, Skal I få en fornuftig trappe til daglig brug der, så har I brug for betydeligt mere plads. Trappen skal være 2-3 meter længere, før I slipper for en rent farlig trappe. Enten lige eller i vinkel.
En trappe til noget sjældent besøgt opbevaringsrum f.eks. kan jo være en stejl og svær trappe, man skal bare være forsigtig da.
Men en trappe, der skal bruges dagligt, synes jeg er vanvittigt at have stejl og farlig.
Trappen bliver nok meget mere let at gå på, hvis man fjerner tingene, der står på trappen.
eh, spøg til side, Skal I få en fornuftig trappe til daglig brug der, så har I brug for betydeligt mere plads. Trappen skal være 2-3 meter længere, før I slipper for en rent farlig trappe. Enten lige eller i vinkel.
En trappe til noget sjældent besøgt opbevaringsrum f.eks. kan jo være en stejl og svær trappe, man skal bare være forsigtig da.
Men en trappe, der skal bruges dagligt, synes jeg er vanvittigt at have stejl og farlig.
Ja, lige nu bruges trappen kun til opbevaringMikael_L sagde:AnneFi. Trappen bliver nok meget lettere at gå, hvis man fjerner tingene, der står i trappen.
eh, spøg til side, Hvis I skal have en ordentlig trappe til daglig brug der, så har I brug for betydeligt mere plads. Trappen skal være 2-3 meter længere, før I slipper for en rent farlig trappe. Enten lige eller i vinkel.
En trappe til noget sjældent besøgt opbevaring f.eks. kan jo være en stejl og svær trappe, man må jo være forsigtig da. Men en trappe, der skal bruges dagligt, synes jeg, er vanvittigt at have stejl og farlig.

døren fotograferet fra køkkenet. altså til venstre

Senest redigeret:
Jeg håber, at TS lordmetroid (hvor blev han/hun af forresten?) undskylder, at jeg også trænger mig på i denne tråd, men TS har rejst et interessant spørgsmål. AnneFi. Jeg er enig med Tyresö, trappen ser meget hyggelig ud med sin patina, og desuden kan jeg godt lide gamle (ikke amerikanske) biler. Jeg er i den situation, at jeg er n ø d t til at lave en ret trappe, der ligner din netop på grund af begrænset plads, som skal føre op til et kommende sovealkove i sommerhuset. Jeg har skitseret en trappe, følgende hoveddata gælder.
Højde mellem etager 2650 mm
Trappens hældning 65 grader
Stigetrin højde 204 mm
Plantrin, målt lodret ifølge Tyresö 95 mm (af 45x170 mm træ)
Antal trin 12 stk
Hvis jeg har forstået formlen rigtigt, så bliver det 2 x 204 + 95 = 503 mm, dvs. en ikke gangvenlig trappe
Bør jeg ændre på målene på en eller anden måde, kan trappen gøres mere gangvenlig?
Det er ikke meningen, at trappen skal bruges alt for ofte, men det er jo en fordel, hvis den ikke er direkte livsfarlig. Synspunkter og forslag modtages med tak.
Højde mellem etager 2650 mm
Trappens hældning 65 grader
Stigetrin højde 204 mm
Plantrin, målt lodret ifølge Tyresö 95 mm (af 45x170 mm træ)
Antal trin 12 stk
Hvis jeg har forstået formlen rigtigt, så bliver det 2 x 204 + 95 = 503 mm, dvs. en ikke gangvenlig trappe
Bør jeg ændre på målene på en eller anden måde, kan trappen gøres mere gangvenlig?
Det er ikke meningen, at trappen skal bruges alt for ofte, men det er jo en fordel, hvis den ikke er direkte livsfarlig. Synspunkter og forslag modtages med tak.