Vi har i øjeblikket en isoleret platform på 180x180 cm, hvor slangen fra det borede (55m) hul kommer op, og hvor der står en tank på 600L og en pumpe. Tanken har en luge på oversiden. Over dette har vi en presenning. Vi vil nu bygge isolerede vægge og tag, så alt bliver vintertæt. Grunden til, at jeg skriver her, er, at jeg ikke ved, hvordan jeg skal konstruere taget, da det skal kunne åbnes for at få adgang til lugen i tanken og for at få pumpen op, når den skal udskiftes, som sidder længst nede i hullet på stiv slange. Tilmed er åbningen til tanken på den ene side, og borehullet er på den anden side. Hvordan løser man dette bedst? Nogen der har eksempler på lignende og konstruktionstegning?
 
  • Isoleret platform ved søbredden med en grå tank og en gul pumpe dækket af en presenning. Skov- og søbaggrund.
Du kan jo bygge et lavt skrånende fladt tag med pap, og hængsler i den ene side.
Alt skal bygges, så det har en klodsform, så isoleringen kan gøre nytte.
Du kan f.eks. bygge en ramme, der er stabil i sig selv, og med tag og en side aftagelig med skruer.


Fordelen med den store tank er, at den er en fremragende varmebremse om natten, så et mindre jævnt varmetilskud kan anvendes.
 
Tak for svaret. Hvad mener du med "klossform"?
 
Hvor ofte skal du løfte taget?
Du kan måske bygge en isoleret kasse på ca. 200 x 200 cm med en nedadgående kant på ca. 180 cm på to af siderne, der passer over væggene på pumpehuset. Denne kan du placere på to vægmonterede lægter af samme længde. Fastgør taget på huset med 4 flaklåse til trailer. Så kan én person løsne hele taget og skubbe det til siden uden større problemer. To personer kan løfte det af.

Hvis du bygger taget af 20 cm lægter, 20 cm celleplast, masonitplader og plade, burde det ikke blive alt for tungt.
 
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.