Jeg skal bygge en "overhylde"/platform under loftet i skuret og har nogle overvejelser.
Beklager min dårlige tegning.. Skuret er således ca. 220 cm langt og ca. 205 cm bredt, og jeg tænkte at have en 80 cm dyb platform længst inde og en 40 cm dyb hylde langs den ene langside, ca. 140 cm lang, i samme højde/sammen med platformen.
Planen er at skrue bærebrædder (de røde streger i tegningen) gennem gipsen og ind i de bagvedliggende regler og så ud fra dem regler for platform/hylde (de blå). Jeg tænkte nok at bruge 12 mm byggeplywood som hyldemateriale.
Jeg overvejer nu reglerne og fastgørelserne. 45x95 regler og balksko burde jeg være "home safe" med, synes jeg. Men det bygger, inklusiv plywooden, ca. 107 mm. Og jeg ville gerne have en løsning, der bygger lidt mindre i højden.
Ville det gå med 45x45 regler og vinkelbeslag? Det ville spare mig 50 mm. Samt at jeg skal lave arbejdet selv, så lidt mere håndterbart.
Men ville en sådan konstruktion holde? Bemærk at forreste regel på platformen også ville udgøre fastgørelsespunkt for hylden.
Det er ikke tænkt til at bære nogle store belastninger, mest tomme papkasser til tv osv. Men samtidig ved man jo, at når man begynder at lægge ting der, bliver det let fyldt op...
Andre forslag modtages gerne, jeg er total nybegynder på dette...
80 cm dyb hylde højt oppe...
Bliver som regel uoverskueligt er min erfaring. Kun det, der er længst fremme, synligt ved kanten, er i bevidstheden, og alt ragelse der bagved glemmer man hurtigt. Så for min del anser jeg, at jo højere en hylde sidder, desto smallere bør den være.
Hvis det ikke er nogle ekstremt tunge ting, så burde 2-tommer fer og not planker fungere. Eventuelt med en plade masonit 3 mm ovenpå, hvis glathed virkelig er kritisk. Dvs. ingen tværgående regler, men kun de røde langs væggene på din skitse.
Hvis hylderne bliver max 40 cm dybe, og mild/let last, så fungerer almindelige hyldeknægte. Findes i forskellige udførelser, med forskellig stabilitet/bæreevne.
80 cm dyb hylde højt oppe...
Plejer at blive uoverskueligt efter min erfaring. Kun det der er længst fremme, synligt ved kanten, findes i bevidstheden, og alt skrammel der bagved glemmer man hurtigt. Så efter min mening, desto højere en hylde sidder, desto smallere bør den være.
Hvis det ikke er nogle ekstremt tunge ting, så burde 2-tums spontede planker fungere. Eventuelt med en plade masonit 3 mm ovenpå, hvis glathed er virkelig kritisk. Altså ingen tværreglar, kun de røde langs væggene på din skitse.
Hvis hylderne er maks 40 cm dybde, og let/lindrig belastning, så fungerer almindelige hyldekonsoller. Findes i forskellige udførelser, med forskellig stabilitet/bæreevne.
Tak for svar!
Det bliver absolut uoverskueligt, giver følgeproblemer med belysning osv. Men jeg har brug for pladsen til fx tomme kasser og andet vi gemmer til næste flytning (kommer ikke til at bo her for evigt). Disse ting optager så meget plads, at jeg ikke kan bruge skuret effektivt.
Overvejede konsoller, men tænkte at det ville være nemmere, når man alligevel sætter den store hylde, at bare fortsætte ud fra den så det flugter. Så kan visse længere objekter ligge på den store hylde og stikke lidt ud på den langsgående.
Kan absolut forestille mig at sætte tværreglar med. Men absolut glathed er ikke et krav, og reglene bliver ca. 40 cm fra hinanden, så jeg tænkte, det ville være tilstrækkeligt.
Hvis det hovedsageligt er tomme kasser, bør du kunne tage 45x145/170/195 liggende på fladen ifølge din oprindelige plan. 45x45 for 2 m spændvidde synes jeg bliver lidt for spinkelt og ustabilt.
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.