Ved sommerhuset ønsker vi at opbevare lidt brænde mod et skur. Brændet er til badetønden, som står lige ved siden af, og til grillning ved en bålplads. Vi har bygget et gulv af 45x70 og gammel trall. På grund af en stor sten, som jeg ikke orker at sprænge lige nu, er alt stillet op et par dm fra jorden.
Nu til spørgsmålet, hvordan laver jeg bedst vægge, så brændet ikke ruller ud til siderne, og et enkelt tag? Vi vil gerne have, at det skal være så enkelt som muligt, men alligevel holdbart selvfølgelig. Vi har mere trall (28/120) og 45x70, som vi gerne vil bruge.

Vedstabel mod en træbygning, hævet fra jorden på trægulv med cementblokke, omringet af store sten og grønt i baggrunden.
 
Hej

Vil du have, at opbevaringen skal have samme længde som husvæggen, eller skal den være kortere?

Jeg ville begynde med at lægge fliser på jorden, så der er en jævn støtte under hele længden og bredden, som opbevaringen vil få.

Hvis det fungerer at skrue i væggen, vil det være lettere at forankre opbevaringen.
Men du vil have 5-10 cm afstand mellem husvæggen og brændet for at undgå, at væggen beskadiges af fugt/insekter fra brændet. Så fastgør nogle reglar på væggen først, som opbevaringen derefter skrues fast i.

Noget i denne stil kan du tage udgangspunkt i.
https://se.pinterest.com/andersrundkvist/vedbod-mot-vägg/
 
Senest redigeret:
Sæt en spredt væg i bagkant af 22x120 så facaden holder sig tør og brændet ikke falder igennem. Sig 10-15 cm fra nuværende facade. En konstruktion af 45x70 og derefter på med facade af 22x120. Skal du tørre brændet på stedet, så lad der være revner i facaden ellers fungerer det med en lockpanel. Lav mindst to rum, så du kan tømme et ad gangen og har støtte til brændet. Døre/luger på forsiden afhænger af, om du har tørt brænde og hvor nedbøren normalt kommer fra. Skråtag med plade, pap eller 22x120 terrassebrædder afhænger af, hvad du føler for. Bruger du terrassebrædder, så læg dem som en lockpanel og eventuelt mal og/eller tjære det.
 
Tak for gode tips!
En ting jeg undrer mig over er, om det virker at skrue vægreglerne på ydersiden af gulvreglerne, eller om de skal stå på gulvet og fastgøres med vinkeljern eller noget. Og måske behøves der slet ikke stående regler, kun panel og nogle tværgående regler? Ville det fungere eftersom det er 28mm trall?
 
Rød træbygning med åbent træskelet på grusgrund, omgivet af træer. Paller, lanterner og værktøj ligger spredt rundt omkring. Trækonstruktion ved rød trævæg, bygget med groft tømmer, står på grus ved siden af værktøj og materialer. Rødt skur bygget med brugte materialer, enkel konstruktion med bølgeeternittag. Træramme med gitternetbund, lille stab i centrum. Udendørs brændeskur med stablet brænde, bygget om sommeren fra rester, ved siden af et rødt, træbeklædt skur med rødt tag og skov i baggrunden.
Jeg byggede en ”quick’n dirty” variant i sommer med det, der lå i træbunken.
 
  • Synes
Silkesnusa
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.