Jeg har planer om at bygge en skolebænk til min datter. Designet skal være af den gamle 'old school'-slags, hvor bænk og stol er sammenbygget. Oven over arbejdsfladen har den en udskæring til lineal og viskelæder samt en forsænket kop til at opbevare blyanter i. Jeg forestiller mig, at den skal fremstilles i massiv olieret eg og have en polstret lædersæde (eventuelt sammenklappelig). Så, til spørgsmålene;
Ved nogen om der findes tegninger af den slags til at downloade? Den vil blive bygget ud fra egne idéer, men det kunne være interessant at se, hvordan andre tænker og få nogle inspirationer.
Hvordan går man bedst til værks, hvis man skal bøje egelister (typisk 21 x 45-69) til ryglænet? Jeg forestiller mig, at det nemmeste er at lave en form af krydsfiner med den rette radius og fastgøre/spænde listerne mod denne. Fugter/blødgør man træet inden fastgørelsen, og bliver det ved med at være bøjet bagefter? Hvor længe skal det ligge i bøjning? Er det bedre at lave en slags laminatvariant til dette?
Ved nogen om der findes tegninger af den slags til at downloade? Den vil blive bygget ud fra egne idéer, men det kunne være interessant at se, hvordan andre tænker og få nogle inspirationer.
Hvordan går man bedst til værks, hvis man skal bøje egelister (typisk 21 x 45-69) til ryglænet? Jeg forestiller mig, at det nemmeste er at lave en form af krydsfiner med den rette radius og fastgøre/spænde listerne mod denne. Fugter/blødgør man træet inden fastgørelsen, og bliver det ved med at være bøjet bagefter? Hvor længe skal det ligge i bøjning? Er det bedre at lave en slags laminatvariant til dette?
Hvorfor ikke en moderne variant? Plugghästen
http://www.plugghasten.se/linnes_ph.shtml
ellers er det nok en sådan her ubehagelig du tænker på:

http://www.plugghasten.se/linnes_ph.shtml
ellers er det nok en sådan her ubehagelig du tænker på:
Du skal nok lime flere lag sammen, for at det skal holde sig bøjet. Tag typisk tre-fire lag, som du fugter, limer med polyuretanlim og fastgør mod formen.
ser ud til at være lettere at save en bøjning ud af et større stykke.
For at bøje træ skal det jo dampes. Det er muligt at bruge et spirorör, som man på en eller anden snedig måde kobler til en gryde med kogende vand. Isoler røret, så dampen ikke køler af med det samme. En variant er at sætte et 100 mm rør indeni et 150 mm rør. Fiksér det med byggeskum i enderne. Så er det blot at sætte en træpind i røret, og efter et stykke tid tager man den ud og bøjer den, lad den køle og tørre i "spænd".
Klik her for at svare