Træhus bygget 1893. Formoder at det er en tømmerkonstruktion. Liggende panel.
Har opdaget "udbulninger" nogle steder på panelet. På den ene kortside. Det ene sted langt nede, ca. en meter over jordoverfladen. I højde med hvor jordvarmerør går ind i huset. Det andet sted ca. 1,5 meter højere oppe. Omtrent. Omtrent i højde med midten af vinduet.
På overetagen er der et badeværelse, det liggende vindue, hvor der tidligere har været en vandskade ved gulvafløbet. Badeværelset blev renoveret, og i forbindelse hermed fandt man vandskader også i væggen, oppe i badeværelset.
Hvad kan udbulningerne være? Forestiller mig at ved genoprettelse af badeværelset kan man eventuelt have overset skader længere nede i væggen. Tænker at vandet fra badeværelset måske kan have løbet ned i væggen, havnet et sted, afhængigt af hældningen på tømmeret i væggen osv. Altså ikke automatisk havnet på logisk sted lige under badeværelset.
Jeg er nu bekymret for at bærende dele i væggen er sunket sammen (vandskadet træ, skimmel osv.) og dermed skabt udbulningerne. Eller kan det være gamle synker? Som det ses på billederne, ser det ud som panelet er "lappet" nogle steder tidligere. Tænker at der måske har været andre vinduer/døre eller noget lignende her. Eller at man har lappet panelet af anden grund...
Hvad skal man gøre? Kunne man løsne panelet på de aktuelle steder og undersøge bagved? Eller, hvordan griber man det an? Føler ikke bare, at jeg kan lade dette være, men bør undersøge det. Hvilken type ekspertise skal jeg lede efter? Nogen tip?
Det er også værd at bemærke, at der er en del maling, der skaller af i forbindelse med udbulningerne. Måske er dette tegn på, at der er malet på fugtigt træ, da malingen revner.
Hvis du ikke har tømmerkonstruktion, kan denne forklaring fungere. Sådanne udbulninger er almindelige på ældre huse af typen "spånlåda," dvs. når man har brugt savsmuld som isolering. Væggen kan være opbygget: panel/vindpap/spån/pap/inderste væg. Når panelet bliver gammelt og svagt og fugt trænger ind, udvider savsmulden sig, og hvis savsmulden tørrer, bliver den igen fyldt oppefra og bevarer trykket. Mere vand/fugt gør, at udbulningen vokser. Sådan fortsætter det.
/Johan
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.