Hej!

Jeg har et konstruktionsspørgsmål, som jeg ikke rigtig kan få styr på.

Jeg har et gammelt torp uden strøm (bruges kun om sommeren), og har tænkt mig at bygge en fritstående sauna med bruseområde, hvilket mangler i dag. Typisk som et større skur, på pæle.
Brusehytten kommer til at stå uopvarmet halvdelen af året, hvilket jeg formoder påvirker valget af byggematerialer og konstruktion...?

Saunaområdet har jeg nogenlunde styr på. Men når det gælder bruseområdet, ved jeg ikke, hvordan jeg skal gøre for at være på den sikre side med hensyn til fugt + skimmel.

Jeg ville helst have perlespont på indervæggene, da det ville matche hyttens gamle karakter. Det kan virke dumt i et bruseområde, men så længe de ikke udsættes for direkte sprøjt og vand, har jeg hørt, at det fungerer (hvis man olierer dem med linolie hele vejen rundt) og maler med en linoliemaling. For at undgå "unødvendig" vandspild på gulv og vægge, tænkte jeg at bruge en brusekabine, så væggene aldrig udsættes for direkte vandsprøjt. Kun fugtig luft.

Tricket er snarere, hvordan jeg skal gøre med tætningslaget i bruseområdet? Da hytten vil stå uopvarmet, har jeg hørt, at man skal undgå tætte plastlag, som man normalt bruger i et opvarmet rum. Det kunne give anledning til kondens eller en slags omvendt fugtvandring på bagsiden af det materiale, man har malet tætningslaget på. Nogen sagde, at cementplader + regler (altså intet tætningslag) ville være bedre i netop dette tilfælde. Er der nogen, der ved noget? Jeg har ingen idé :confused:

Jeg undrer mig også lidt over gulvet. Ville det fungere med en limet plastmåtte direkte på typisk 20-22 mm råt plankegulv? Eller skal/bør jeg have en gulvplade over? Jeg har for øvrigt ingen planer om at isolere hytten overhovedet, hverken i gulv, vægge eller tag. Simpelthen fordi det ikke er nødvendigt. Så den vil være "luftig".

Jeg har brug for gode råd om, hvordan jeg laver en "sikker" konstruktion af både gulv, vægge og tag ud fra det faktum, at hytten vil stå uopvarmet om vinteren. Taknemmelig for svar og kommentarer!

Dampspærre i vådrum er en svær sag, det du skal have er noget ikke-homogent materiale (dvs ikke levende), der findes plader at købe nu som har dampspærre "indbygget" i sig, glasfiberbeklædte gipsplader eller cementplader er nok den billigste løsning hvis man skal have noget andet foran, ellers findes fibo-trespo. Skal du have plader uden dampspærre på, ville jeg nok bygge med metalregler, ellers har du jo lige så godt levende materiale bagved som kan udsættes for fugt/skimmel.

Gulvet kan jeg kun gætte på :)
Men som jeg ser det, hvis du limer et materiale som ikke er levende på et som er levende, kan man få for meget bevægelse i trægulvet, som ikke plastmåtten kan klare, og den vil sandsynligvis tørre sammen meget hurtigere hvis den udsættes for træk nedefra, jeg ville nok have lagt et lag gips over træbjælkelaget og sørget for, at det var tætnet ordentligt med silikon rundt om, så det ikke bliver fugtgennemtrængning.

Bare mine tanker, håber nogen kan kommentere/dementere mine overvejelser hvis det er nødvendigt :D

Venlig hilsen

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.