4,058 læst ·
9 svar
4k læst
9 svar
Brug for hjælp til at afstive skæve vægge til WC
Hej.
Med hjælp fra en god ven har jeg endelig fået støbt i sommerhuset. Det er et gammelt køkken, der nu skal blive til wc i stedet. Tanken var, at jeg selv skulle lave skillevægge, men som amatør virker det sværere, end jeg troede.
Væggene adskiller sig mellem ~2-4 cm oppefra og nedefter, alt efter hvor man måler.
Jeg tænkte at lave skillevægge med stående regler 45x45 eller 45x70, el til vaskemaskine skal forberedes, for så antager jeg, at vandrør til håndvask, bruser og vaskemaskine er pænest, hvis man trækker dem i væggen? Derfor overvejer jeg, om liggende regler er bedst alligevel? Jeg har brug for alle de tips, jeg kan få. Tanken er, at der skal fliser på væggene bagefter, er det en dum idé i betragtning af udgangspunktet?
Med hjælp fra en god ven har jeg endelig fået støbt i sommerhuset. Det er et gammelt køkken, der nu skal blive til wc i stedet. Tanken var, at jeg selv skulle lave skillevægge, men som amatør virker det sværere, end jeg troede.
Væggene adskiller sig mellem ~2-4 cm oppefra og nedefter, alt efter hvor man måler.
Jeg tænkte at lave skillevægge med stående regler 45x45 eller 45x70, el til vaskemaskine skal forberedes, for så antager jeg, at vandrør til håndvask, bruser og vaskemaskine er pænest, hvis man trækker dem i væggen? Derfor overvejer jeg, om liggende regler er bedst alligevel? Jeg har brug for alle de tips, jeg kan få. Tanken er, at der skal fliser på væggene bagefter, er det en dum idé i betragtning af udgangspunktet?
Senest redigeret:
Medlem
· Stockholm
· 826 indlæg
Tænk på, at indbyggede vandrør i ydervæggen kan være risikabelt, hvis ydervæggen har tynd isolering. Skal du gå all in med sikker vandløsning, så er det 45x70 der gælder, cc45. Bestem først, om du vil gøre det til et vådrum i henhold til forsikringsselskabernes og sikker vand eller en egen skunkløsning. Det bestemmer derefter, hvordan du kan/må gøre det.m2h sagde:
Hej.
Med hjælp af en god ven har jeg endelig fået støbt i sommerhuset. Det er et gammelt køkken, som nu skal blive wc i stedet. Tanken var, at jeg selv skulle opregne væggene, men som amatør ser det ud til at være sværere, end jeg troede.
Væggene varierer mellem ~2-4 cm fra top til bund, afhængigt af hvor man måler.
Jeg tænkte at bruge lodrette spær 45x45 eller 45x70, el til vaskemaskine skal forberedes, for så antager jeg, at vandrør til håndvask, bruser og vaskemaskine er pænest, hvis man fører det i væggen? Derfor overvejer jeg, om vandrette spær er bedst alligevel? Har brug for alle de tips, jeg kan få. Tanken er, at der skal fliser op på væggene bagefter, dårlig idé med tanke på udgangspunktet?
Ydervæggene har 70mm+45mm lige nu, derefter 45mm på indersiden nu også, er det tilstrækkeligt?P Per i Hamrånge sagde:Tænk på, at indbyggede vandrør i ydervæg kan være risikabelt, hvis ydervæggen har tynd isolation. Skal du gå all in med sikker vand løsning, så er det 45x70, der gælder, cc45. Bestem først om du skal lave et vådrum ifølge forsikringsselskabernes og sikker vand eller en egen skunk løsning. Det styrer så, hvordan du kan/må gøre.
Okay, jeg tænkte at gøre det så seriøst, som det overhovedet er muligt, har mange dygtige bekendte, jeg kan spørge til råds, hvis jeg går i stå. Hvordan plejer det at være på nybyggeri, lægger man oftest rørene på ydersiden?
Her er der en del nyttigt.m2h sagde:
https://www.sakervatten.se/FILEARCHIVE/8390434DA14B85FD0431CBD51BCAA1D3.pdf
Man lægger ofte vand i væggen i dag med "rør i rør" for at det bliver pænt. Bemærk bare, at du ikke må have nogen samlinger inde i væggen, men skal have et fordelerskab.
Medlem
· Stockholm
· 826 indlæg
Jeg havde et hus med 120mm isolering i ydervæggen. Vi lagde 45mm lægter og isolering på indersiden. I installationslaget blev der lagt rør-i-rør. Disse frøs. Det er nok, at der er en lille sprække eller utæthed i ydervæggen, hvor kold luft kan krybe ind, så fryser det. Med udenpåliggende rør (i det mindste på ydervæggene) bliver dette aldrig et problem.m2h sagde:
Tak for PDF-filen, meget god information der.
Så er det måske bedst at lægge vand på ydersiden. Jeg tænkte på at begynde med at opføre væggene; skal man have remspap mellem gulv og regel, eller er det nok at have nogle centimeters afstand? Flydespartel skal også på gulvet, skal det gøres først?
Så er det måske bedst at lægge vand på ydersiden. Jeg tænkte på at begynde med at opføre væggene; skal man have remspap mellem gulv og regel, eller er det nok at have nogle centimeters afstand? Flydespartel skal også på gulvet, skal det gøres først?
Indvendigt behøves der ikke syllpapp. Det er kun for at forhindre fugt i at gå op fra jorden i endetræ. Du skal jo helskrue krydsfiner, altså rundt om hele pladen. Så sæt først regler i loft og gulv og de stående regler imellem dem. På med krydsfiner og så gips. Flydespartel til sidst. Dels er det lettere at bygge plader før flydet, fordi gulvet (forhåbentlig) er mere lige, så du slipper for at skære pladerne alt for ujævnt. Og dels gør flydespartlet mod gipsen, at det bliver en tæt samling, hvor der ikke er nogen risiko for, at tætningslaget kan gå hul på grund af hulrum bagved. Glem ikke at løfte krydsfiner ca. 10 mm fra gulvet.m2h sagde:
Du har jo mulighed for at rette væggene op, når du sætter de nye reglar. En forskel på 4 cm i et hjørne ser ikke særlig godt ud med fliser. I hvert fald ikke med mindre fliser.m2h sagde:
Det enkleste er, hvis du bygger et bur af reglar, der er i lod. Således tager du en overligger og en underligger, som du monterer lige lange reglar imellem. Tænk på, at i hjørnerne skal du dels kunne skrue buret sammen, og dels kunne skrue plyfa og vådrumsplader. Det er let at glemme det. Man har altså brug for to reglar i hver væg i hvert hjørne. Hvis vinduet ikke er lod, er det oftest lettere at save skrå salninger til end at flise vægge, der ikke er i lod.
Klik her for at svare