Dowser4711 Dowser4711 sagde:
Dobbelttjek at der ikke allerede sidder en brandvæg på loftet først.

I 1997 skete der en stor rækkehusbrand i Trosa, som decimerede et ret stort område.
Efter det blev der indført usædvanligt retroaktive regler for brandsikring i rækkehuse.

Det vil sige, uanset hvornår huset er bygget, uanset om det er blevet ombygget eller ej, så *skal* man have sat en brandsikringsvæg op på loftet for mere end 20 år siden.

Der blev foretaget ret omfattende inspektioner rundt om i landet efter den hændelse, og det burde være meget svært for tidligere ejere at være undsluppet det krav.
I forbindelse med brandsikringsinspektion fra skorstensfejer osv. skal det også opdages, og der er en bøde forbundet med det hele, så at sige at man har brandsikret luge og røgalarmer er ikke nok.

Derudover er de fleste regler omkring brandsikring kun forbundet med nybyggeri og ombygning, dvs. dine vægge i huset har nok kun krav om at få bedre brandsikring næste gang, du renoverer.

*Men* det er ikke primært for at opfylde regler og undgå bøder, man bygger brandsikkert, det er for at redde din families liv og ejendom i tilfælde af, at det brænder hos naboen, så det er meget dumt at spare på.
Tak for info!
Der er tilsyneladende brandvæg monteret på loftet mod min venstre nabo.
Derimod mangler der brandvæg monteret på min nabo, højre side, på loftet.
 
Dowser4711 Dowser4711 sagde:
Dobbeltjek at der ikke allerede sidder en brandvæg på loftet først.

I 1997 skete der en stor rækkehusbrand i Trosa, som decimerede et ret stort område.
Efter det blev der indført de usædvanlige retroaktive regler for brandsikring i rækkehuse.
Tror ikke de udbedrer ældre lejligheder, senest i marts brændte en række ned lige udenfor sthlm, brændte op som en tændstik🔥
 
J J-banan sagde:
Tror ikke de ordner ældre lejligheder, senest i marts brændte en længe ned lige udenfor sthlm, brændte op som en tændstik🔥
Kravet er som sagt for en gangs skyld med tilbagevirkende kraft.
Men præcis som andre regler, så findes der folk som bryder disse også.
 
Dowser4711 Dowser4711 sagde:
Kravet er som sagt for en gangs skyld retroaktivt.
Men præcis som andre regler så er der folk, der også bryder disse.
Hvis man har købt ejendommen, er det op til husejeren at sætte brandsikkerhed, men jeg kan forestille mig, at sådan noget bliver løst, hvis det er lejebolig.
 
W Wisiano sagde:
Tak for info!
Der er tilsyneladende brandvæg monteret på loftet mod min venstre nabo.
Derimod mangler der brandvæg monteret hos min nabo, højre side, på loftet.
Så lyder det som om du og naboen til højre sammen bør få det ordnet hurtigst muligt.
Er naboen modvillig til at tage sin del af ansvaret, kan du altid bede brandvæsenet komme forbi og lave en inspektion og give en påbud.

Men, hvis du er nyindflyttet, er det ikke den rigtige måde at få gode relationer til naboerne. :D
 
J J-banan sagde:
Hvis man har købt ejendommen, så er det op til husejeren at sætte brandsikring, men jeg kan forestille mig, at sådan noget bliver ordnet, hvis det er lejebolig
Det er ejeren af ejendommen, der har ansvaret for brandsikringen ja, uanset ejerform.

Men du har nok ret i, at det oftere sjuskes, når man selv både sidder med ansvaret, omkostningen og risikoen sammenlignet med, når man kun sidder med risikoen (lejer), så er det jo som sagt bare at kontakte brandvæsenet og få en pålæg, så vil ejendommensejeren enten skulle ordne problemet eller få en løbende bøde indtil det er ordnet.

Sidder man selv med alle kort på hånden, kan man jo let tænke, at man kan tage den udgift "senere"...
 
Dowser4711 Dowser4711 sagde:
Så lyder det som om du og naboen til højre sammen bør tage og udbedre det snarest.
Er naboen modvillig til at tage sin del af ansvaret, kan du altid bede brandvæsnet komme forbi og foretage en inspektion og komme med en pålæggelse.

Men, hvis du er nytilflyttet, så er det ikke den rigtige måde at få gode relationer med naboerne. :D
Haha.
Jeg vil i hvert fald gøre min del og montere dobbelte gipsplader på højre side af loftet. Ud fra et sikkerhedsperspektiv er det lige så godt. Eftersom han ikke har adgang til loftet, bliver det jo svært for ham at gøre det, men jeg er enig i, at de burde dele omkostningerne, for det handler også om deres sikkerhed.
Vi flytter ind i januar.
 
  • Synes
Dowser4711
  • Laddar…
Claes Sörmland
  • Synes
Jonatan79
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland sagde:
Hvor kan jeg læse mere om dette? Retroaktive krav for bygninger er så sjældne, at jeg bliver interesseret, det er virkelig usædvanligt. Boverket lister ikke dette på sin side:

[link]
Wtf. Jeg husker meget godt diskussionen omkring det og det unikke i at det skulle blive en retroaktiv foranstaltning.
(Branden skete 800m herfra fugleflugt, så vi havde ret intensiv bevogtning af det hele.

Men du har helt ret, jeg kan ikke finde at det faktisk gik igennem.
 
W Wisiano sagde:
Haha.
Jeg vil i hvert fald gøre min del og montere dobbelte gipsplader på højre side af loftet. Ud fra et sikkerhedsmæssigt synspunkt er det ligeså godt. Eftersom han ikke har adgang til loftet, bliver det svært for ham at gøre det, men jeg er enig i, at de burde dele omkostningen, for det handler jo også om deres sikkerhed.
Vi flytter ind i januar.
Men det hjælper næsten ikke. Du opnår ikke ei60 ved at sætte dobbelte gipsplader. Du skal have dobbelte gips med mindst 70mm luftspalte og så dobbelte gips igen
 
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.