Vi har købt et rækkehus, og ifølge bygningsmanden mangler der en brandvæg mod den ene nabo. Han anbefalede, at vi indsætter dobbelt gipsplader.

Desværre fik jeg ingen info om det gælder alle væggene mod naboen, eller om det er nok med en væg? Er der nogen, der er kyndige og ved, hvad der skal gøres?
 
Hvis der mangler en brandvæg mod en anden bolig, skal det ordnes. Men ud fra det, du skriver, ved vi jo ikke, om det mangler på alle overflader mod naboen. Ring til bes. manden og spørg, eller undersøg selv.
 
Det er vel et delt ansvar?
1 gips på din side og en på den anden? Man vurderer jo ikke kun fra en side, men hele skillevæggens konstruktion.
 
  • Synes
Claes Sörmland
  • Laddar…
Ja præcis. Men hvis naboen har dobbelt gipsplader, så behøver vi vel ikke sætte en brandvæg op? Eller tænker jeg forkert?
 
john68 john68 sagde:
Det er vel et delt ansvar?
1 gips på din side og én på den anden? Man vurderer jo ikke kun fra én side, men hele skillevægskonstruktionen.
Ja, det er helt rigtigt, men eftersom det er 60 minutter, der gælder, så er det dobbelte gipsplader fra begge sider.

Til TS, som sagt, så afhænger det jo af, hvordan væggene er opbygget i de forskellige rum.
 
  • Synes
john68
  • Laddar…
Matti_75 Matti_75 sagde:
Ja det är helt rigtigt men eftersom det är 60minuter som gælder så er det dobbelte gipsplader fra begge sider.

Til TS som sagt så afhænger det jo af hvordan væggene er opbygget i de forskellige rum.
Her kommer et nybegynder spørgsmål. Det er da rigtigt, at man bare køber dobbelte gipsplader og monterer det på den eksisterende væg? Altså du river ikke nogle vægge ned?
 
Nej du behøver ikke rive noget. Du skal bare sørge for, at du får alle sprækker og gennemføringer i den nye gips ordentligt tætnet med brandfogmassa.
 
  • Synes
Dowser4711 og 1 anden
  • Laddar…
En overvejelse til:
Er der ikke risiko for fugt i væggen, hvis jeg monterer dobbelte gipsplader brandvæg på væggen?
Er der nogen, der ved det?
 
W Wisiano sagde:
Vi har köbt et rækkehus, og ifølge bes.manden så mangler der en brandvæg mod den ene nabo. Han anbefalede, at vi sætter dobbelt gipsplader op.

Desværre fik jeg ingen info om det gælder alle vægge mod naboen, eller om det er nok med en væg? Er der nogen, der er kyndig og ved, hvad der skal gøres?
Hjælper det virkelig så? Har I loft?
 
J J-banan sagde:
Hjælper det virkelig så? Har I vind?
Ja vi har vind. Vi er nok den eneste, der har vind i husrækken.
 
W Wisiano sagde:
Ja vi har loft. Vi er nok de eneste som har loft i husrækken.
Det er vel der branden spreder sig, en rækkehuslænge hos min far brændte ned, da ilden spredte sig via loftet, bygget i 70'erne.
 
J J-banan sagde:
Det er vel der branden spreder sig, en rækkehuslænge hos min far brændte ned, da ilden spredte sig via loftet, bygget i 70'erne.
Præcis. Så er det vel ekstra vigtigt med brandvæg mod den ene nabo?
 
W Wisiano sagde:
Præcis. Så er det vel ekstra vigtigt med en brandvæg mod den ene nabo?
Ja oppe på loftet også
 
W Wisiano sagde:
En overvejelse til:
Er der ikke risiko for fugt i væggen, hvis jeg sætter dobbelt gipsplader brandvæg på væggen?
Er der nogen, der ved det?
Nej gipsplader skal ikke være noget problem i den væg. Det man skal (hårdt) undgå er at have dobbelt tætningslag. Så ingen ny bygningsplast i væggen. Under forudsætning af at der findes plast i dag indenfor nuværende plademateriale.

Ved man, hvordan det kan være, at brandvæggen mangler?

En anden ting er også, at der må ikke være nogen huller i væggen. Ingen elbokse indfældede i væggen. Jeg har for mig, at der findes bokse, der er godkendte til det, men det er usædvanligt og sandsynligvis ret dyrt.
 
W Wisiano sagde:
Præcis. Så er det vel ekstra vigtigt med brandvæg mod den ene nabo?
Ja. Der blev sjusket meget med dette især i 70'erne. Der findes utallige rækkehuse, der mangler brandvæg på loftet.
 
  • Synes
Claes Sörmland
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.