3,387 læst ·
39 svar
3k læst
39 svar
Brandvæg mod den ene nabo.
Egentlig fandtes der ikke noget loft i huset, da det blev bygget i 60'erne. Den daværende ejer havde tilsyneladende åbnet en luge i taget og skabt et loft deroppe. Kan det være derfor, der ikke er monteret en brandvæg mod den ene nabo?H hempularen sagde:Nej gipsskivor skal ikke være noget problem i den retning. Det man skal (hårdt) undgå er at have dobbelte tætningslag. Så ingen ny byggplast i væggen. Under forudsætning af at der findes plast i dag indenfor nuværende plademateriale.
Ved man, hvordan det kan være, at brandmuren mangler?
En anden ting er også, at der må ikke være nogle huller i væggen. Ingen el-dåser indfældet i væggen. Jeg har for mig, at der findes dåser, som er godkendte til det, men det er usædvanligt og sandsynligvis ret dyrt.
Der har vel altid været en loft, siden huset blev bygget, han har vel ikke hævet taget. Han har vel lavet en hems.W Wisiano sagde:
Præcis. Jeg var uklar. Der fandtes loft, men ejeren har åbnet en luge der. Selve lugen er jo brandsikker. Så hvorfor skal jeg sætte en brandvæg op på loftet? Jeg har også hørt, at væggene er brandsikre, så hvorfor er det så nødvendigt med en brandvæg i huset?
Hvis han har brandsikret loftet med brandsikkert gips, er det klaret, det er den mest sårbare del, ilden spreder sig mest opad og på loftet findes der meget tørt letantændeligt træ, som også dækker hele længen.W Wisiano sagde:
Nej spridning via vinden har väldigt lite med eventuella luckors vara eller icke vara.W Wisiano sagde:
Det handlar om att elden oftast väldigt enkelt tar sig upp via innertaket och sedan har fri väg att sprida sig i rasande takt från vind till vind vilken får hela byggnaden att snabbt bli övertänd.
Sådant bygger man bort genom att ha brandväggar mellan respektive vind. Det är standard på nyproduktion idag men vanligt att man inte tänkte på sådant på 60-70-talet.
Visst är det väl bra att göra brandvägg på boendeplanen mellan sig och grannen. Men skippar man att åtgärda vinden så kvarstår ändå en stor del av problemet.
Här där jag bor har vi har haft ett par större bränder i radhus de senaste 2 åren där hela längan brann ner i ett nafs. I båda fallen var det gamla radhus där elden spred sig snabbt via vinden. Den ena startade i en elsparkcykel som stod på laddning. Den andra var troligvis en fimp i en blomlåda som satte eld på ett skärmtak och sedan in genom takfoten.
Sorry som jag avskräcker från att bosätta sig i radhus nu
Dobbelttjek først, at der ikke allerede er en brandvæg på loftet.
I 1997 skete der en stor rækkehusbrand i Trosa, som decimerede et ret stort område. Efter det blev der indført, sjældent nok, en række retroaktive regler for brandsikring i rækkehuse.
Dvs., uanset hvornår huset er bygget, uanset om det er blevet ombygget eller ej, så *skal* man have installeret en brandsikringsvæg på loftet for mere end 20 år siden.
Der blev lavet ret omfattende inspektioner landet over efter det, og det burde være meget svært for tidligere ejere at være sluppet for det krav. I forbindelse med brandsikringsinspektion fra skorstensfejere etc. skal det også opdages, og der er en bøde forbundet med det hele, så at sige at man har en brandsikker luge og røgalarmer er ikke nok.
I øvrigt er de fleste regler omkring brandsikring kun knyttet til nybyggeri og ombygning, dvs. dine vægge i huset har nok kun krav om at få bedre brandsikring næste gang du renoverer.
*Men* det er ikke primært for at opfylde regler og undgå bøder, at man bygger brandsikkert; det er for at redde din families liv og ejendom i tilfælde af, at det brænder hos naboen, så det er meget dumt at spare på.
I 1997 skete der en stor rækkehusbrand i Trosa, som decimerede et ret stort område. Efter det blev der indført, sjældent nok, en række retroaktive regler for brandsikring i rækkehuse.
Dvs., uanset hvornår huset er bygget, uanset om det er blevet ombygget eller ej, så *skal* man have installeret en brandsikringsvæg på loftet for mere end 20 år siden.
Der blev lavet ret omfattende inspektioner landet over efter det, og det burde være meget svært for tidligere ejere at være sluppet for det krav. I forbindelse med brandsikringsinspektion fra skorstensfejere etc. skal det også opdages, og der er en bøde forbundet med det hele, så at sige at man har en brandsikker luge og røgalarmer er ikke nok.
I øvrigt er de fleste regler omkring brandsikring kun knyttet til nybyggeri og ombygning, dvs. dine vægge i huset har nok kun krav om at få bedre brandsikring næste gang du renoverer.
*Men* det er ikke primært for at opfylde regler og undgå bøder, at man bygger brandsikkert; det er for at redde din families liv og ejendom i tilfælde af, at det brænder hos naboen, så det er meget dumt at spare på.