Hej!
I et rum, der tidligere ikke var bolig, skal jeg indrette en tilbygning af min lejlighed i en flerfamilieejendom. Derfor skal jeg opfylde brand- og lydkrav.
Den eksisterende væg mellem den nye lejlighedsdel og opgangen er 9,5 cm i noget betonlignende, porøst materiale, ikke bærende. (Huset blev bygget i 1949.) Jeg har fået tips om at lave en luftspalte på indersiden (1-3 cm, væggen hælder) og derefter bygge med metalregler i gulv og loft, stående træregler 45 x 45 cc 60 med glasfiberuld imellem. Derefter 12 mm krydsfiner og 13 mm gips. Kan nogen bekræfte, at dette, sammen med den eksisterende væg, opfylder Ei 60?
Så til det egentlige problem. Der er en eksisterende dør i væggen, som jeg skal bygge til, men jeg vil stadig beholde den, hvis jeg fortryder senere. Døren åbner udad, fra opgangen skal døren være der, men fra indersiden bygger jeg for den, så det ikke ses, at der er en dør. Udover den ovenfor beskrevne isolering/væg tænkte jeg at bygge i dørhullet
1. 45 x 45 træregler med glasfiberuld imellem.
2. gipsplade i dørhullets størrelse mellem træreglerne/isoleringen og døren.
3. gipsplade i dørhullets størrelse mellem dørens isolering og væggens isolering.
Fungerer dette? Kan jeg fjerne en af gipspladerne? I så fald hvilken? Og i stedet have en luftspalte?
Fungerer det ikke? Karmen bliver jo kun dækket med et lag gips.
For at tydeliggøre, indefra og ud vil væggen for dørhullet indeholde:
gips 13 mm
krydsfiner 12 mm
træregler og glasfiberuld
gips 13 mm *
træregler og glasfiberuld
gips 13 mm
dør i noget fineret spånplademateriale
* det er her, jeg tænker, at der kan være problemer. Gipspladen dækker ikke karmen, som jo er brændbar. Måske må jeg gøre den så stor, at den dækker karmen, sætte den direkte mod væggen og forøge luftspalten mellem væg og isolering/træregler (eller få kontakt mellem gipspladen og væggens træregler, hvilket vel forringer lydisoleringen).
Findes der noget andet materiale end krydsfiner, som er bedre uden at være dyrt?
Findes der en bedre måde at gøre dette på?