Vi har brug for at bygge en EI60-brandcelle i laden til vores solcelleanlæg (med batteri) (dette er selvfølgelig noget, som solcellevirksomheden ikke vidste/gid brød sig om at informere os om, hvilket betyder, at anlægget senere skal flyttes til dette rum, men det er en anden historie). Rummet vil være i den eksisterende lade (gammel klassisk trælade) i jordniveau mod den ene ydervæg.

Hvad angår vægge/loft/dør, føler jeg, at jeg har nogenlunde styr på, hvad der skal gøres (udgår for det meste fra detta dokument), det jeg derimod føler mig usikker på og ikke har fundet nogen gode instruktioner til gælder ventilationen. Rummet skal være næstintil lufttæt (for at forhindre brandgasspredning) samtidig med at inverter og batteri skal være godt ventilerede.

Den første tanke var bare at indsætte en luftventil til indtag i gulvniveau og en ventil til udluftning nærmere loftet, begge i ydervæggen, men det ville ved brand betyde, at brandgasser og muligvis også flammer ville komme ud direkte mod ydervæggen og risikere at antænde panelet og på den måde sprede sig til resten af bygningen.

For at modvirke dette overvejer jeg at føre udluftningsventilen lige op, gennem loftet og videre ud gennem bliktaget, så eventuel brand ventileres op og "over" antændeligt træ. Indtagsventilen burde kunne sidde i gulvniveau med en koldrasspjæld i "modsat" retning, altså for at forhindre, at brandgasser presses ud den vej. Alle rør osv. i metal, med isolering rundt om rørene og intet rør direkte anliggende træ:
Diagram over planlagt EI60-brandcell-ventilationssystem i trælade, med lodret aftrækskanal gennem tag og vandret indtagskanal ved gulvniveau.

Et andet muligt alternativ kunne være at bruge en brandskjold som https://soliduct.se/brandspjall-160-ei-60.htm, men jeg finder ret lidt information om det. Fungerer de så enkelt, at man bare bygger almindelige ventilationskanaler (i metal) til til-/fraluft og så sætter en brandskærm i hver kanal i niveau med gipset og ifølge de anvisninger, der findes for brandskyddet?

Er jeg på rette spor med nogen af disse løsninger, eller findes der en bedre måde? Er nogen af disse at foretrække? Har jeg overset noget vigtigt?

Interessant, jeg troede kravet bare var egen brandcelle i et beboelseshus.

Gælder også i lader, hvis man har dyrehold (kun kaniner i dag, men har planer om mere i fremtiden), men ud fra at solcelleinstallatøren ikke så ud til at have styr på det, og hvordan det lød på forsikringsmanden, så er det en ret almindelig fejl.

Præcis hvilke krav stiller inverter og batteri for at blive anset som tilstrækkeligt ventilerede?

Antager at den ventilation er for køling og generel drift, og at en ventilation i forbindelse med brand i princippet kan lukkes med fx en brandskrue, som man normalt kan anvende for at opnå en sådan brandklassificering med en træfacade

https://soliduct.se/brandspjall-125...jAKe4v_mTKjtkzN7eEj_uy8hQs2qnWNYaAvL3EALw_wcB

Hvor meget plads bliver der?

Hej, er i lignende situation som dig @02JanDal, er i gang med solcelleanlæg og batteri i ladebygning og er begyndt at forstå, at der er lidt at tænke på.

Dog har vi ingen dyr eller planer om det, men læser man i tjekliste/kravliste fra forsikringsselskabet ser det ud som jeg skal kigge på en lignende løsning, de skriver "brandklassificeret rum med dør mod det fri".

Så ville være taknemmelig hvis du kan skrive nogle linjer om hvordan det gik med projektet. Hvordan ventilationen blev løst og hvilke matr/lag/dimensioner for vægge/loft der blev brugt?

Jeg udgik hovedsageligt fra LBK fane 3 - Byggteknisk brandsikring for dimensioner på vægge m.m. (kapitel 8), samt LBK fane 5 - Elinstallationer for lidt øvrige regler parallelt til forsikringsselskabets liste.

Ventilationen viste sig at være betydeligt enklere at løse end jeg havde forventet, når jeg skrev dette indlæg; talte med nogen hos Fire samt en rådgiver hos forsikringsselskabet (Länsförsäkringar, de har været meget hjælpsomme og burde have spurgt dem om flere ting fra starten) og det var tilstrækkeligt blot at føre ventilationen ud i ydervæggen, præcis som normalt. De sagde, at det svarer til et vindue; et sted man forventer, at der slår flammer ud, hvis det brænder. Det eneste vigtige var, at ventilationen er i netop ydervæggen, at man ikke har ventilationsrøret (i metal) direkte mod en træregel (lavede en "lomme" som jeg beklædte med gips for altid at have noget mellem røret og reglen) og at man brandsikrer tagfoden, hvis det er nødvendigt.

Har ikke haft forsikringsmanden på genbesøg endnu, men føler mig nogenlunde sikker på, at jeg har gjort alt rigtigt, og at det bliver godkendt.

Kan også tipse om https://www.mindorr.se/massivdorr-ei6035db-brjohansson, den billigste brandklassificerede dør, jeg fandt. Også den eneste, der er lavet i træ, hvad jeg har fundet, de fleste andre døre med brandklasse Ei60 er helt i metal.

• Synes
Owe7
  • Laddar…
02JanDal 02JanDal sagde:
Jeg udgik hovedsageligt fra LBK faneblad 3 - Byggeteknisk brandsikring for dimensioner på vægge m.m. (kapitel 8), samt LBK faneblad 5 - Elinstallationer for lidt øvrige regler parallelt med forsikringsselskabets liste.

Ventilationen viste sig at være betydeligt enklere at løse, end jeg havde forventet, da jeg skrev dette indlæg; talte med nogen fra Fire samt en rådgiver fra forsikringsselskabet (Länsförsäkringar, de har været meget hjælpsomme og burde have spurgt dem om flere ting direkte fra starten) og det var nok at trække ventilationen ud i ydervæggen, præcis som normalt. De sagde at det svarer til et vindue; et sted man forventer flammerne kommer ud, hvis det brænder. Det eneste vigtige var, at ventilationen er i netop ydervæggen, at man ikke har ventilationsrøret (i metal) direkte mod en træsprosse (lavede en "lomme", som jeg klædte med gips, så der altid er noget mellem røret og sprossen), og at man brandsikrer tagfoden, hvis det er nødvendigt.

Har ikke haft forsikringsmanden på genbesøg endnu, men føler mig rimeligt sikker på, at jeg har gjort alt korrekt, og at det vil blive godkendt.

Kan også anbefale [link], den billigste brandklassificerede dør, jeg fandt. Også den eneste, der er lavet i træ, hvad jeg har fundet, de fleste andre døre med brandklasse Ei60 er helt i metal.
Tak for al informationen og tipsene, meget godt, rart også at høre, at ventilationen kunne løses på den enklere måde.

Jeg må begynde at skitsere en egen løsning, efter jeg har tjekket med mit forsikringsselskab.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.