Klart det er nødvendigt med brandsikring også i en bolig. BBR gælder der også :)

Af dømme fra billederne har du en Br3 bygning, og da behøver du ikke beskytte bærværket mod brand (det kaldes R0 i BBR). Der kan være nogle andre faktorer, der spiller ind, fx hvis du har en udlejet lejlighed inden for egen brandcelle, men udgår fra at det kun er en bolig i bygningen og ingen brandcellegrænser.

C Cpt_NoPants sagde:
Af dømme fra billederne har du en Br3 bygning og så behøver du ikke beskytte bærende konstruktion mod brand (det kaldes R0 i BBR). Der kan være lidt andre faktorer, der spiller ind, fx hvis du har en udlejet lejlighed indenfor egen brandcelle, men jeg går ud fra, at det kun er en bolig i bygningen og ingen brandcellegrænser.
Ja, det er jo et enfamiliehus.

Björn C

G GustH sagde:
Klart det behövs brandskydd även i en bolig. BBR gælder der også :)
Nej det behøves ikke da hele bygningen inklusive udestue klassificeres som en brandcelle!!

R Reeeeflex sagde:
Ja det är jo et enbostadshus.

Björn C
Så behøver du ikke beskytte bærende konstruktioner mod brand :)

Det ville være sjovt med billeder af byggeriet!

Endnu en gang, du har ganske rigtigt en Br3 bygning, og ifølge gældende EKS (11) skal hovedsystemet i en Br3-bygning, der huser virksomheds klasse 3, henføres til brandsikkerhedsklasse 2, dvs. R15. For den nysgerrige kan dette læses i EKS 11, kapitel 1.1.2, 2 § tabel C-5.

Men som sagt, spørg konstruktøren om lastudnyttelse og om det går uden ekstra beskyttelse, det plejer ikke ofte at være så højt udnyttelse på grund af andre parametre, der kræver overdimensionering, f.eks. nedbøjning.

• Synes
PNO
  • Laddar…
G GustH sagde:
Igen, du har helt rigtigt en Br3 bygning, og ifølge gældende EKS (11) skal hovedsystemet i en Br3-bygning, der indeholder funktionsklasse 3, henføres til brandsikkerhedsklasse 2, dvs. R15. For den nysgerrige kan dette læses i EKS 11, kapitel 1.1.2, 2§ tabel C-5.

Men som sagt, spørg konstruktøren om lastudnyttelse og om det kan lade sig gøre uden ekstra beskyttelse, ofte er udnyttelsen ikke så høj på grund af andre parametre, der kræver overdimensionering, f.eks. nedbøjning.
Dette gælder, når der er flere end en bolig i bygningen. Se nedenfor

Skærmbillede af Boverkets bygregler, afsnit 5:53, der dækker brandcellsinddeling for sikkerhed i bygninger. Skærmbillede af Boverkets byggeregler om brandcelleopdeling, afsnit 5:53, med retningslinjer for bygningers brandbeskyttelse og evakueringstid.

Fast brandceller er ikke det samme som brandsikkerhedsklasse for bærende konstruktioner, selvom vi ikke har brandceller er kravet til bærende konstruktioner R15. Havde vi haft flere boligenheder adskilt som separate brandceller EI60, ville kravet til bærende konstruktioner, der stabiliserer brandcellegrænserne, være blevet R60.

• Synes
PNO
  • Laddar…
G GustH sagde:
Igen, du har meget rigtigt en Br3 bygning, og ifølge gældende EKS (11) skal hovedsystemet i en Br3-bygning, som huser verksamhetsklass 3, henføres brandsäkerhetsklass 2, dvs R15. For den nysgerrige kan dette læses i EKS 11, kapitel 1.1.2, 2§ tabel C-5.

Men som sagt, spørg konstruktøren om lastudnyttelse og om det går uden ekstra beskyttelse, det plejer ikke ofte at være så høj udnyttelse pga. andre parametre der kræver overdimensionering, fx nedbøjning.
Typ så ja. For R15 plejer man ofte at klare sig uden brandbeskyttelse gennem aflæsning af nomogram for uskyttet stål ved standardbrandkurven. (Derimod, hvis det er R60, plejer dette ikke at fungere, der er i størrelsesordenen nogen procent tilbage af stålets styrke da).

É
G GHGH sagde:
Endnu en gang har du helt rigtigt en Br3 bygning, og ifølge gældende EKS (11) skal hovedsystemet i en Br3-bygning, der indeholder virksomhedsklasse 3, henføres til brandsikkerhedsklasse 2, dvs. R15. For den nysgerrige kan dette læses i EKS 11, kapitel 1.1.2, 2§ tabel C-5.

Men som sagt, spørg konstruktøren om lastudnyttelse og om det går uden ekstra beskyttelse, det plejer ikke ofte at være så højt udnyttelse på grund af andre parametre, der kræver overdimensionering, f.eks. nedbøjning.
Jeg har en 7m HEB-220, hvor der står "udnyttelsesgrad bjælke 40% brudgrænse". Klarer jeg mig uden brandsikring der?

É
W witten sagde:
Typ så ja. For R15 plejer man ofte at klare sig uden brandsikring ved at aflæse nomogrammet for ubeskyttet stål ved standardbrandkurven. (Men hvis det er R60 plejer dette ikke at fungere, der er i størrelsesordenen nogen procent tilbage af stålets styrke da).
Har du eksempel eller link til en tabel, man kan kigge på? Skal vide, om min stålbjælke skal beskyttes for at opfylde R15, eller om jeg kan undgå det. Brudgrænse 40%.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.