I
FrøenMaja og Snedkerboden:

Hvis du gør som Snedkerboden anbefaler, er du på den sikre side, at skorstenens røgkanaler vil fungere. Hvis du allerede nu bygger omkring skorstenen og så sætter kamin ind, uanset tilstødende vægges afstand til den osv., kan det være, at du skal rive det hele ned for at skorstensfejeren kan komme til at se, om det lækker nogen steder.

Lad derfor skorstensfejeren komme allerede nu og lave en trykprøvning af den røgkanal, du skal bruge. Så kan du samtidig få præcise råd til, hvordan du bør tilslutte vægge osv. Dvs. skorstensfejeren overtager som din 'konsulent' ansvaret for, at du bygger korrekt, og skulle der så vise sig at opstå problemer, har du rygdækning. Sørg derfor for at have det optaget på bånd eller få det skriftligt.

Skorstensfejeren kan godt klage over ældre løsninger, men bør lade være, da disse kan være udført efter ældre bestemmelser og derfor helt i orden, da huset blev bygget. Nye normer giver ikke automatisk tilbagevirkende kraft på ældre normer, undtagen i visse specielle tilfælde, f.eks. nyinstallation af brændeovn. Dvs. påvirkning, som dengang ikke fandtes, kan medføre, at det nye f.eks. øger brandbelastningen og derfor kræver en anden løsning end den tidligere.

Jeg kan være enig i, at det er smart at trykprøve på forhånd, men vi skal jo ikke indbygge skorstenen. Den nye væg vil kun berøre den med en overflade på 70mm gange højden, så det er jo muligt at komme til senere også. Og det der med brændeovn og genbrug af skorstenen ligger laaaangt ude i fremtiden, hvis vi overhovedet kommer til at gøre det...

Maja>Skorstenen har det bedre, når den bruges en gang imellem. Det kan også være, at dele af huset som loftsrum har det bedre, hvis skorstenen bruges, som den blev brugt tidligere. En brændeovn kan så at sige give flere virkninger end tilførsel af energi og hyggestemning.

/Kent

imported_byggaren: Jeg har forsøgt at få svar fra Boverket i dag, men det eneste jeg fik var, at der er forskel på, om det er krav eller råd/anbefalinger.
Ved du om reglerne angående 5 cm mellem skorsten og træbjælke er et krav eller kun en anbefaling?

Vi havde tænkt at sætte horisontale træregler, men de vil ikke blive fastgjort til skorstenen, men løbe ovenpå væggen, som allerede er på hver sin side af skorstenen. Mod disse tænker vi at sætte gipspaneler.

Skorstenen er allerede nu indbygget på to af siderne. Hvilket materiale ved jeg ikke.
Ved nogen, hvad der gælder, hvis det er blevet bygget mod disse regler, før de var gældende? Man kan jo ikke rive gammelt op??

Lille opdatering om nogen er interesserede; Kravet er relateret til, hvor mange grader skorstensvæggen kan blive. Hvis ikke mere end 75/85 grader, kan man bygge med træ imod. Anbefalingerne er strengere....
Tjekket med forsikringsselskabet også, og de er tilfredse, hvis bare kravet opfyldes.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.