37,322 læst ·
19 svar
37k læst
19 svar
Brandfarligt ved skorsten?
Side 1 af 2
Væg i væg med køkkenet ligger stuen med pejs, hvor vi sandsynligvis skal sætte kassette. Der er altså planer om at bruge pejsen til mere end at skabe hygge. I køkkenet er jeg i gang med at sætte OSB, men blev lidt i tvivl om min konstruktion ved skorstenen.
Jeg har sat 45x95 reglar direkte mod skorstenen, og på reglarn har jeg sat OSB. Der er således 95 mm luftspalte mellem skorstenen og OSB, men reglarn ligger direkte mod. Skorstenen er muret med "almindelig" mursten.
Tror I, at dette klassificeres som brandfarligt?
Jeg har sat 45x95 reglar direkte mod skorstenen, og på reglarn har jeg sat OSB. Der er således 95 mm luftspalte mellem skorstenen og OSB, men reglarn ligger direkte mod. Skorstenen er muret med "almindelig" mursten.
Tror I, at dette klassificeres som brandfarligt?
Jepp!
Du skal have mindst 50 mm mellem træregler og yderside af skorstensmur og mindst 250 mm fra inderside røgrør til træregler. Har du altså en træregel direkte overfor siden på røgrøret, er det 250 mm fra inderside på røgrøret til træregel, der gælder, uanset om væggen er bærende eller ej. Ellers 50 mm. Træpanel og plader må have direkte kontakt med pudset side på skorstensmuren (underligt nok, det er lige så brandfarlige/letantændelige det).
Skift til metalregler, hvis du skal have direkte kontakt med skorstensmuren.
Du skal have mindst 50 mm mellem træregler og yderside af skorstensmur og mindst 250 mm fra inderside røgrør til træregler. Har du altså en træregel direkte overfor siden på røgrøret, er det 250 mm fra inderside på røgrøret til træregel, der gælder, uanset om væggen er bærende eller ej. Ellers 50 mm. Træpanel og plader må have direkte kontakt med pudset side på skorstensmuren (underligt nok, det er lige så brandfarlige/letantændelige det).
Skift til metalregler, hvis du skal have direkte kontakt med skorstensmuren.
/Kent
Det afhænger vel af, om røggangen for den åbne pejs virkelig går direkte mod køkkensiden, eller om der ligger rør, som bruges til luftpassage for ventilationen, imellem?
Der er vel intet krav om, at hele skorstenen skal være fri, kun rundt om den kanal, hvor det bliver varmt?
Der er vel intet krav om, at hele skorstenen skal være fri, kun rundt om den kanal, hvor det bliver varmt?
Senest redigeret:
T&H>Der er nok kun én person, der kan svare på det, og det er den aktuelle skorstenfejer. Noget siger mig dog, at de fleste vil have hele skorstenen fri.
/Kent
/Kent
Niks. Der er krav om, at hele murstokken skal stå fri. Ikke kun der, hvor røgkanaler findes. Dette skyldes, at hele murstokken ændrer længde ved opvarmning. Man må altså ikke have støtte på eller fæstne noget i murstokken. (Kun i visse tilfælde, fx en btg.plade afhængig af varmekildens effekt. Da kan selv btg.kanten udgøre væggen i røgkanalen.)T&H sagde:
Hvis der findes en ventilationskanal nærmest væggen, beregnes brandbart afstand fra indersiden af røgkanalen.
Har man så 120 mm tegl som skillevæg og 140 som ventilationskanal og 120 som ydre murstoksvæg, så klarer man sig med 50 mm til nærmeste stående træregel.
Har man 120 ydre murstoksvæg, må den stående træregel ikke stå nærmere ydersiden end 300 mm (forudsat at den ikke står lige for røgkanalen), ellers afhænger det af varmekildens effekt og den beregnede temperatur på murstokkens yderside (må ikke overstige +70C), som afgør, hvor tæt man kan gå.
I begge tilfælde får dog ikke en horisontal træregel forbinde direkte til murstokkens yderside. Der skal være en luftspalte på mindst 30 mm.
I begge tilfælde må brændbart loftspanel, vægbeklædning og gulvbelægning have direkte kontakt med murstokken.
Det mest underlige er, at man ikke må fylde væggen med isolering (selvom den er ubrændbar) mellem nærmeste stående træregel og murstokken.
Af denne grund blev der tidligere trukket 'vinger' af tegl ud fra murstokken, som væggene blev forbundet til. Vingerne tjente også som beskyttelse for opvarmning af væggen fra varmekilden i rummet, typisk en kakkelovn eller en kamin. Det er stadig tilladt at trække en sokkel af ½-stens tegl ud og lade en stående regel direkte forbinde til denne sokkel (som skal være pudset i hele sin længde ligesom skorstenen), bare ikke lige for røgkanalen.
Reglerne er så indviklede, at selv skorstensfejerne ikke kender dem korrekt. De, der har bedst styr på, hvad der gælder, er Redningsværket og selvfølgelig også Byggeriets Styrelse, der udgiver bygningsbestemmelserne om dette i samråd med Redningsværket.
Men HJÆLP! Jeg spurgte jo skorstensfejeren om, hvad jeg måtte gøre. Tænk hvis han talte i søvne?imported_Byggaren sagde:Nix. Det er krav om, at hele murstocken skal stå fri. Ikke kun der, hvor røgkanaler findes. Dette fordi hele murstocken forlænges ved opvarmning. Man må altså ikke have oplæg på eller fastgøre noget i murstocken. (Kun i visse tilfælde, f.eks. en btg.platta og afhængig af varmekildens effekt. Da kan t.o.m. btg.kanten danne væg i røgkanalen.)
Findes ventilationskanal nærmest væggen, regnes brændbart afstand fra inderside røgkanal.
Har man da 120 mm mursten som skillevæg og 140 som ventilationskanal og 120 som ydre murstocksvæg, så klarer man sig med 50 mm til nærmeste stående træregel.
Har man 120 ydre murstocksvæg, må stående træregel ikke stå nærmere ydersiden end 300 mm (forudsat at den ikke står midt for røgkanalen), ellers afhænger det af varmekildens effekt og beregnet temperatur på murstockens yderside (må ikke overstige +70C) som afgør, hvor tæt man kan gå.
I begge tilfælde må dog ikke en horisontal træregel forbinde direkte til murstockens yderside. Det skal være et mellemrum på mindst 30 mm.
I begge tilfælde må brændbar loftpanel, vægbeklædning og gulvbelægning have direkte kontakt med murstocken.
Det mest mærkelige er, at man ikke må fylde væggen med isolering (selv hvis den er ubrændbar) mellem nærmeste stående træregel og murstocken.
Af denne grund blev der før trukket 'vinger' af mursten fra murstocken, som væggene tilsluttedes. Vingerne tjente også som beskyttelse mod opvarmning af væggen fra varmekilden i rummet, sædvanligvis kakkelovn eller en kamin. Det er stadig tilladt at trække en kant af ½-stens mursten ud og lade en stående regel direkte tilslutte til denne kant (som skal være pudset omkring i hele sin længde ligesom skorstenstocken), bare ikke midt for røgkanalen.
Reglerne er så indviklede, at ikke engang skorstensfejerne kender dem korrekt. De, der har bedst styr på, hvad der gælder, er Redningsverket og naturligvis også Boverket, som udgiver bygningsreglerne om dette i samråd med Redningsverket.
Har også dårlig erfaring fra en skorstensfejer i området, hvor jeg bor. Han sagde, at det nogle gange er nok at "løbe rundt i huset for at få luften til at cirkulere"
Hvordan f...n skulle det se ud??? Desuden gjorde han ikke andet end at lyse ned i skorstenen med lommelygte og sagde "det er bare at fyre på, for der er ingen mening i at trykprøve - det lækker nemlig med al sandsynlighed alligevel". Føles virkelig trygt :eek:
Intet imod alle jer skorstensfejere derude, de andre vi har haft, har været kanon!
Intet imod alle jer skorstensfejere derude, de andre vi har haft, har været kanon!
Hvilket er fantastisk med forum og internet. Nogle mener, det er unødvendigt at stille spørgsmål på nettet, fordi man alligevel skal spørge fagfolk, hvilket kan være ganske klogt, men samtidig er det en uvurderlig hjælp at høre andres meninger om, hvordan man skal tolke bestemmelser, så man kan stille de rigtige spørgsmål til skorstensfejere, inspektører og byggefirmaer, for disse giver tilsyneladende ikke altid korrekt information.mycke_nu sagde:
Åh hvor dejligt, at I diskuterer præcis det, jeg også funderer over. Jeg bliver godt nok bare mere forvirret, men alligevel. ;-)
Byggeren: Forstår jeg dit indlæg rigtigt, at afstanden til nærmeste træregel ikke kun afhænger af murstockens mål, men også af varmekilden? Hvad gør man så, hvis man har en eksisterende konstruktion omkring murstocken (som desuden sandsynligvis er gammel og bygget efter helt andre regler) og skal skifte varmekilde? Vi skal nemlig bygge en indervæg, der grænser op til murstocken. Lige nu er der ingen kamin i vores hus, og skorstenen bruges kun som ventilationskanal, men vi vil måske installere en kamin på et tidspunkt i fremtiden, hvem ved. Vores plan er at sætte en pladeregel direkte mod murstocken og have resten af konstruktionen af træ med gipsplader, men hvis man vil følge reglerne ved en eventuel installation af kamin senere, burde man vel undersøge om konstruktionen er ok til det, hvilket i realiteten bliver lidt absurd, for resten af væggene der grænser op til murstocken holder jo sikkert ikke målet (hvor vi skal bygge væggen sad der før en væg også, og der var træreglen sømmet direkte ind i murstocken). Jeg bliver bare mere og mere forvirret...
Byggeren: Forstår jeg dit indlæg rigtigt, at afstanden til nærmeste træregel ikke kun afhænger af murstockens mål, men også af varmekilden? Hvad gør man så, hvis man har en eksisterende konstruktion omkring murstocken (som desuden sandsynligvis er gammel og bygget efter helt andre regler) og skal skifte varmekilde? Vi skal nemlig bygge en indervæg, der grænser op til murstocken. Lige nu er der ingen kamin i vores hus, og skorstenen bruges kun som ventilationskanal, men vi vil måske installere en kamin på et tidspunkt i fremtiden, hvem ved. Vores plan er at sætte en pladeregel direkte mod murstocken og have resten af konstruktionen af træ med gipsplader, men hvis man vil følge reglerne ved en eventuel installation af kamin senere, burde man vel undersøge om konstruktionen er ok til det, hvilket i realiteten bliver lidt absurd, for resten af væggene der grænser op til murstocken holder jo sikkert ikke målet (hvor vi skal bygge væggen sad der før en væg også, og der var træreglen sømmet direkte ind i murstocken). Jeg bliver bare mere og mere forvirret...
Det skal ofte meget til for at skorstensfejerne skal klage over ældre eksisterende løsninger, det kan dog ske, hvis man ændrer anvendelsesområde for skorstenen.
At fastgøre i skorstenen gør jeg overhovedet ikke, det bliver ofte nedslag, hvis man har gjort sådan. Jeg ville have sat brændeovnen ind allerede nu og ladet skorstensfejeren trykprøve mm, inden man sætter vægge op igen. Skulle det lække et sted, er det meget nemmere at udbedre, inden vægge mm er i vejen.
/Kent
At fastgøre i skorstenen gør jeg overhovedet ikke, det bliver ofte nedslag, hvis man har gjort sådan. Jeg ville have sat brændeovnen ind allerede nu og ladet skorstensfejeren trykprøve mm, inden man sætter vægge op igen. Skulle det lække et sted, er det meget nemmere at udbedre, inden vægge mm er i vejen.
/Kent