Linken har jeg, og jeg har også forsøgt at søge på den side :-/
håber nogen som kan polsk læser her.....

eva

Det skulle være en ordbog
Svensk->Polsk->Svensk
et eller andet sted på nettet.
Ellers ved jeg, at du får en tolk
når du booker busrejse og personalet
er rimelig gode til engelsk endda
tysk (nogle gange) :P

Desværre kender jeg ingen polakker som
kunne hjælpe os videre med dette
sprogproblem >:(

Hobbit

Hej
Jeg undrer mig over en ting, de kaminer du gav link til er vel kalkstenskaminer??
hvad er forskellen på en kalkstenskamin og en täljstenskamin?

Ang. täljstenskaminer i Polen.

Da vi var i Polen i augusti, fandt vi overhovedet ingen täljstenskaminer hos hverken OBI, Praktiker, Castorama, LeroyMerlin eller nogen anden byggemarked, men måske er det sådan, at de kan bestilles, blot at de ikke havde nogen udstillingsmodeller. ???
De eneste kaminer, vi så, var plætkaminer og indbygningsvarianter i åbne pejse.

Vi skal ned igen om nogle uger, så jeg kan tjekke igen der! :)

Hejsa,,,så I så ingen...hm...det ville være rigtig pænt af dig, hvis du ville holde et større øje efter det næste gang du er der.

Jesca_j sagde:
Ang. fedtstensbrændeovne i Polen.

Da vi var i Polen i August, fandt vi slet ikke nogen fedtstensbrændeovne. De eneste brændeovne vi så var metalbrændeovne og indbygningsvarianter i åbne pejse.
Det stemmer ganske godt. Det med at have en brændeovn i et polsk hjem er ret nyt. Normalt, hvor der ikke findes fjernvarme eller egen gas/koks/kul pande, har man rigtige kakkelovne. Kulafbrænding men ikke så udbredt med brændeafbrænding. Angående indsatsovne: Norge/Jotul og Frankrig/Dovre kæmper om det polske marked, og der er også polsk produktion. Ikke mange, der ville have råd til en finsk kæmpe :-/ og måske derfor ses der ikke noget derfra. Det, der findes, er oftest indbygningsbrændeovne, som man bygger ind i en slags pejs. Pejselementer ofte varmeisoleres :o, og der findes snedige løsninger på, hvordan man fører varm luft rundt i huset. Det kan resultere i, at man fryser i stueetagen, hvor man har brændeovnen, og bliver kogt højere op :-/ Så lad jer ikke charmere af flot ydre! Der er ikke så meget erfaring med at fyre med brændetræ, men kulafbrænding er de gode til i Polen. Elementer af natursten til at beklæde brændeovne med er nok billigere der ;D
Hvis I vil søge på nettet:
kominek, kominki = brændeovn, brændeovne
obudowa kominka = pejsemoduler
wsady kominkowe= indbygningsbrændeovne
fedtsten - kender ikke det polske navn.
Det er svært at oversætte alle ordvarianter (mange bøjninger i polsk grammatik ;))
søg også efter finske producentnavne på polsk www
Tror ikke, man kan gøre en god handel i Polen på den front ??? men er langt fra sikker på det...
held og lykke
gaia

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.