Bygger NF Talltitan special (2-plan) med LB-hus og overvejer om vi skal tage brændeovn som tilvalg. Det er i så fald en Contura C 450, "komplet med skorsten, ventilator, gulvplade samt friskluftsindtag" til prisen 49350:-
Er der nogen der ved, hvilke fordele/ulemper der er ved friskluftsindtag i fundamentet alternativt i væggen?
Det eneste vi ved, er at hvis den sidder i væggen, kommer den højere op med tanke på sneen.
Vi har ikke rigtig valgmulighed, da friskluftsindtaget er kommet forkert, da fundamentet blev støbt, så det må blive væggen...
Er der nogen, der har ladet installere denne brændeovn i et færdigt hus og har ca. pris for arbejde + materiale (for at sammenligne)?
Er der nogen der ved, hvilke fordele/ulemper der er ved friskluftsindtag i fundamentet alternativt i væggen?
Det eneste vi ved, er at hvis den sidder i væggen, kommer den højere op med tanke på sneen.
Vi har ikke rigtig valgmulighed, da friskluftsindtaget er kommet forkert, da fundamentet blev støbt, så det må blive væggen...
Er der nogen, der har ladet installere denne brændeovn i et færdigt hus og har ca. pris for arbejde + materiale (for at sammenligne)?
Det er passende at vælge friskluftindtaget i pladen. Men o`key hvis I vælger at have brændeovnen mod en ydervæg så er det naturligvis muligt at have indtaget på væggen, det kommer et stykke op så på væggen. Når I vælger brændeovn så tænker på at den ikke magasinerer nogen varme, mere end en time efter at ilden er gået ud.
Har selv en Handöl 10 (brændeovn) som står midt i rummet/huset, den har vi meget glæde af da vi fyrer hver dag under vinterhalvåret (skåne). Nu skal vi bygge nyt igen, og da kommer vi til at satse på en ordentlig fedtstensovn som holder varmen i halve døgnet.
Har selv en Handöl 10 (brændeovn) som står midt i rummet/huset, den har vi meget glæde af da vi fyrer hver dag under vinterhalvåret (skåne). Nu skal vi bygge nyt igen, og da kommer vi til at satse på en ordentlig fedtstensovn som holder varmen i halve døgnet.
Klik her for at svare