Jeg er i gang med at sætte nogle stringhylder op. Væggene af beton er gamle og hårde. Nu har jeg knækket et lille bor, der sidder fast en halv cm inde i væggen.

Helst vil jeg IKKE spartle hullet og flytte hylden, fordi den så ikke vil være i samme højde som en anden hylde på den anden side af en dør.

Hvad gør jeg nu? Borene er fra Clas Ohlson og måske ikke den bedste kvalitet. Findes der bor, man kan bruge til at bore det gamle ud på en økonomisk forsvarlig måde? Hvis jeg skal lave et nyt hul og ikke vil bruge disse bor, er der så nogen forslag til fantastiske bor, der kan bruges? Flere af dem, jeg bruger nu, er blevet blankslidte af betonen.

Taknemmelig for al info.

"Edit: søgte ikke på "beton" i forummet og er i gang med det nu ...

Forstår ikke rigtig hvordan borret sidder i væggen men min anbefaling når du skriver om blankslidte borr er: Køb en ordentlig borehammer med SDS-borrefæste og HILTI-bor, så er problemet ude af verden for al fremtid!

Og har du bare lidt arbejde så lej en en dag eller to. Betydeligt hyggeligere at arbejde med en Hilti end en rusta maskine.

Blankslidte? Er du sikker på, at du har den rigtige bor og maskine til formålet? Betonbor og en boremaskine med slag.

Det er nok ikke let at bore ud det gamle bor. Kan du ikke flytte hylden lidt til siden? Så kommer den i samme højde som den på den anden side.

...Eller så skaffer du en lille fin metalbor som du borer et lille hul i den fastgjorte boret. Lav et lille hul i boret, og hvis du er heldig, sætter metalboret sig fast, så du kan vride det hele ud. Ellers måske du kan bruge en "grispitt"?

Vil helst ikke flytte hylden sidelæns, selvom det er muligt! Jeg har en billig slagboremaskine og ingen borehammer. Antager at boret blev for varmt pga. for høje omdrejninger og knækkede i hullet. Jeg planlægger at banke på og omkring boret for at få løsnet støv og partikler og forhåbentlig kunne fiske boret ud.

Hvis det ikke virker, vil jeg skaffe et Hilti-bor, som skulle kunne bore igennem stort set alt og køre med lave omdrejninger på slagboremaskinen.

Hvis det ikke virker, låner jeg en borehammer.

Hvis det ikke virker, smider jeg hele møget ud fra balkonen. Opdaterer om, hvordan det går. Tak for alle svar.

Mikael_L
Slagboremaskinen er vel djævlens gave til menneskeheden... :mad:

Så jeg synes du skal låne en borehammer direkte. ;)

Når du har fået boret ud af væggen, står du sandsynligvis der med et megastort hul i væggen. Så må du reparere væggen med noget passende, så du kan bore på samme sted igen. Casco cement rapid kan måske fungere godt, jeg tror, at man desuden kan montere krog og sådan noget direkte, mens det er fugtigt.

Mikael_L
Forresten har jeg set to billige borehamre som måske kan være et godt alternativ til den omkostningsbevidste amatør, Kellen fra COOP og COtech fra Clas ohlsson. Jeg mener, at begge ligger på omkring 500:- .
Er der nogen her som har erfaring med nogen af disse?

Købte denne hos Jula for 359 kroner: Jula Postorder Boremaskine 850 W

Samme maskine ser ud til at forekomme flere forskellige steder men med forskellige navne. Har brugt den til at bryde lidt med. Den er super fed til de penge :).

Anvendte en sådan kinamaskine, da jeg havde glemt min hjemme. Forskellen er, at med min blå Bosch betonhammer kan du bore med præcision meget bedre. Denne kineser var som en maskingevær med grov ammunition fra 2. verdenskrig. Den brokkede sig og vibrerede mere.

Men skal man bare bore en gang om året, så duger den helt fint.

Mikael_L
Men jeg mener mere en sådan her type, som ser mere ud som en almindelig boremaskine. Denne er COtech fra CO og koster 398:-.

Den fra Jula virker lidt mere bygget til bilning og sådant, så det der med præcision er måske ikke den produkts ting. Imidlertid denne fra CO og Kellen-borehammeren fra COOP, som ser ret lignende ud, har måske lidt bedre præcision?

For mig og en masse andre, som bruger en borehammer en gang om året, og nogle gange ikke engang rører den på flere år, føles det overkill at købe en blå bosch for 2000:- Men med tanke på at borerne holder, hullerne bliver lavet og måske endda på det rigtige sted, synes jeg, jeg kan investere 400:-

• Boremaskine fra COtech med orange og sort design, egnet til gør-det-selv projekter og sjælden brug.
Mikael_L
Krillecurry havde måske hellere lagt 400:- end at stå med en halv boremaskine tilbage i væggen nu... :( ;)

At leje en Hilti proffsmaskine koster ca. 100-150 kr. døgnet.......

Jeg købte to gode bor, en 2mm metal og en 5mm beton. Borede sønder den lille stump og kørte på LAVE OMDREJNINGER med betonboret.

Den skar som en kniv i smør gennem betonen med den lille jula-slagboremaskine.

Tak for alle svar og tips, man lærer så længe man lever =D

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.