Jeg har brug for at sætte stolper til et hegn på en mur ved min trappe ned til kælderen, men jeg er lidt bekymret for, hvordan jeg skal undgå at puds eller murblokke revner.
Jeg er ret sikker på, at det er Leca/leca under pudsen, da hele kælderen er opmuret med sådanne.
Min tanke er at bore nogle huller (20-25 mm bliver de vel), fylde med ankermasse og sætte stolpesko i hullerne.
Borehammer med/uden slag er tilgængelig ligesom forskellige varianter af bor (f.eks. stenbor).
Jeg er ret sikker på, at det er Leca/leca under pudsen, da hele kælderen er opmuret med sådanne.
Min tanke er at bore nogle huller (20-25 mm bliver de vel), fylde med ankermasse og sætte stolpesko i hullerne.
Borehammer med/uden slag er tilgængelig ligesom forskellige varianter af bor (f.eks. stenbor).
Hvor mange stolper, hvad bliver belastningen på hegnet i sideled, børn der klatrer, måske gynger, da gælder det om at have så lange nedstik som muligt. Det med stolpesko plejer at blive ustabilt i forbindelsen træ/sko, helst skal det være rør som går ned min 300 mm og have vinger på sig som tværreglerne fastgøres i og spjæld på dem, så bliver det stærkt.
Jeg har brug for en beskyttelse først og fremmest, så man ikke snubler over kanten og falder ned i hullet. Har haft det sådan i over 11 år nu (siden jeg købte huset), men nu hvor jeg har skiftet facade og alt, er det tid til at sikre det her.J jonaserik sagde:Hvor mange stolper, hvad bliver belastningen på hegnet i siden, unger der klatrer, måske gynger, så er det vigtigt at have så lange nedstik som muligt. Det med stolpesko plejer at blive vaklende i forbindelsen træ/sko, helst skal det være rør, der går ned min 300 mm og have vinger på sig, som tværreglerne fastgøres i og spjæld på dem, så bliver det stærkt.
Jeg havde forestillet mig en stolpe pr. meter cirka, og så skal hegnet følge muren ind mod husvæggen, så det bliver en 90-gradersvinkel, der kan stabilisere, i det mindste hvor trapperummet er dybest.
Ingen unger, der larmer, det er nok mest mig selv, der kan tænkes at sidde på hegnet og læne mig mod det. Muligvis vil jeg lave en regnbeskyttelse over kælderdøren, som hviler på nogle af stolperne, men det må vi se...
Jeg kan forestille mig noget i stil med billedet i Gør det selv-artiklen: https://images.bonnier.cloud/files/gds/production/20170814185954/sikker-trappe_5.png
Med en almindelig hårdmetalbor af korrekt dim,, de skal vel stå på top, det bedste er, at du tager nogle brædder og sætter sammen som et U over muren og huller, der er lige som boret. Det går fint at spænde matrixen fast med en tvinge, så den ikke flytter sig, du kan støde på en fuge, og så stikker boret sidelæns, bor langsomt ned og rens hullet ved at trække boret op nogle gange (man kan ofte mærke, når det begynder at gå lidt tungt). Så bare flyt matrixen til det næste sted og bor, lad gerne skoen sidde nogle cm over toppen, så der ikke bliver noget skidt under den. Et tip for at få skoene i linje og ikke være drejede, når du støber/fæster, så læg en bræt i og fastgør med en skrue på hver, der kan også lægges noget imellem for højden skyld. Er du med på forklaringen.
Jonaserik
Jonaserik
Jeg tror, jeg forstår, et op-og-nervendt U antager jeg, hvor de vertikale dele er på hver sin side af muren? Ingen slag på boremaskinen?J jonaserik sagde:Med en vanlig hårdmetallbor af rigtig dim,, de skal vel stå på toppen, det bedste er, at du tager nogle brædder og sætter dem sammen som et U over muren og huller, der er lige som boret. Det går fint at spænde matrisen fast med en tvinge, så den ikke flytter sig, du kan ramme en fuge, og så stikker boret ud til siden, bor langsomt ned og rens hullet ved at trække boret op engang imellem (man plejer at kunne mærke, når det begynder at gå lidt tungt). Så er det bare at flytte matrisen til næste sted og bore, lad gerne skoen sidde en cm over toppen, så der ikke kommer skidt under den. Et tip for at få skoen i linje og ikke være drejet, når du støber/fæster, så læg en brædde i og fæst med en skrue på hver, da er der også mulighed for at lægge noget imellem for højden skyld. Er du med på forklaringen.
Jonaserik
Det er korrekt, da leca er et porøst materiale, så det med et U har du forstået. Sæt en tvinge over og stram til, så flytter fiksturen sig ikke. Bor gerne lidt ad gangen og prøv med bjælkeskoene, at de er i niveau med hinandens højde, cirka 1 cm fri mellem skoen og murens overkant. Hvis der er lidt forskel, kan du bore nogle mm dybere på den, der er højere, det er meget nemmere at få det til at passe, hvis bjælkeskoene står på bunden af hullet og en regel tværs over for absolut retning på dem.P Prosit sagde:
Klik her for at svare