23,525 læst ·
21 svar
24k læst
21 svar
Bore i glas
Jeg må prøve at finde ikke-hærdet glas altså. Hele pointen med det her var, at jeg vil kunne finde fx loppemarkedsglas og lignende at bruge. Det kan jo være svært at vide desværre, men jeg må vel gøre kvalificerede gætterier. Og skulle det være sådan, at alt hærdet glas eksploderer ved boring, så ved jeg jo i det mindste, at jeg tog fejl efter jeg har boret.Bödde sagde:Nej, jeg tror simpelthen ikke det er muligt at bore i hærdet glas uden at det eksploderer, så det gælder om at finde "almindeligt" glas.
Det var egentlig mere et svar på trådens overvejelser omkring, om glas kan revne af spændinger, hvilket det altså kan. Men det kan revne uanset om du borer eller ej, det er bare sådan glas fungerer. Dette gælder til 99% mundblæst glas, og det skyldes forkert afkøling eller at man har blandet forskellige farver som ikke er kompatible.
Dog, det er absolut ikke almindeligt, og bearbejder du glasset forsigtigt med vand (borekernen bliver flere 100 grader varm ret hurtigt), så skal der meget til for at det skal gå galt. Mit første indlæg lød måske drastisk, men sådan var det ikke ment! Du kan uden at være bekymret fortsætte med dit håndværk, bare vælg det rigtige glas![]()
Ja, det kan være svært at afgøre, men jeg tør nok sige, at du havde uheld ved at finde et hærdet.gavagai sagde:Jeg må prøve at finde ikke-hærdet glas altså. Hele pointen med det her var, at jeg vil kunne finde typisk loppemarkedsglas og lignende at bruge. Det kan jo være svært at vide desværre, men jeg må vel lave kvalificerede gæt. Og skulle det være så, at alt hærdet glas eksploderer ved boring, så ved jeg i det mindste, at jeg tog fejl efter at have boret.![]()
Hahaha, ja så får du i det mindste
Det er absolut muligt, da jeg hørte det første gang for et par år siden, var jeg nødt til at eksperimentere lidt, og det fungerede, hvordan godt som helst.ion sagde:
Der findes garanteret flere film på youtube, der viser, når folk gør det, her er en:
http://www.youtube.com/watch?v=L5u7SCNVYTA
Ved fremstilling af glas borer man huller etc. oftest før man hærder glasset (hvis det skal hærdes)...ion sagde:Jeg borede hul i en loftplafond, skal jeg undgå at gå under den nu? Hvordan gør de ved fremstillingen af plafonder med huller i? Borer de ikke til sidst? Jeg brugte diamantbor beregnet til formålet og vandbad, rigget i søjleboremaskine med skumplast som underlag, så jeg ikke skulle tvinge boret skævt.
At glas kan eksplodere ved jeg, jeg skulle skylle en 50L damejeanne, det eneste stykke som var over en dm stort var halsen, jeg holdt i, og det havde fået samme behandling mange gange før.
Læs i en bog at man kunne klippe vinduesglas med en almindelig saks, hvis man holdt det under vand, har dog aldrig prøvet, lyder usandsynligt, men de hævdede at det var vibrationer/klik som fik glasset til at revne.
Det var en sån her jeg brugte, 10mm, [link]
Netop, jeg tape også der, hvor jeg skulle bore. Mest for at det skulle holde sammen, hvis det gik i stykker, men det havde måske betydning for resultatet, ved ej.
Hærdet glas kan man ikke bore i...
Klik her for at svare