Ved ikke om det her er det rette forum, men da der er en masse håndværkskyndige mennesker her, tænkte jeg at prøve. Jeg har med succes boret huller i bunden af glasskåle for at bruge dem som orkidékrukker. Har brugt skruetrækker (Bosch GSR 14,4V) og glasbor. Jeg borede lidt ad gangen og skyllede vand over jævnligt. Da jeg så skulle bore hul i endnu en skål (som var lidt mere "ornamenteret", ujævn tykkelse på glasset, om det har nogen betydning) blev der pludselig en revne i glasset, hvorefter skålen højlydt "eksploderede" i masser af stykker. (Jeg føler allerede nu, hvordan jeg vil få rådet "læg det der fra dig, din idiot, det er livsfarligt", men jeg prøver alligevel...) Jeg tror (men sig gerne imod mig hvis I vil) at det stadig går fint at bore, hvis jeg sørger for at have mere vand nærværende (måske have skålen helt under vand, når jeg borer) og tager det roligt, og jeg kan også tage flere forholdsregler når jeg borer, hvis der er risiko for endnu en "eksplosion", men... Det jeg undrer er, om man kan vide, at risikoen for at skålen sprækker er ovre, når jeg først har boret færdigt og plantet orkidéer i den, eller kan der være sådanne spændinger tilbage længe efter? Jeg kan sørge for at beskytte mig under arbejdet, men der må jo ikke være risiko for, at børnene rører ved skålen en uge senere og får flyvende glassplinter i øjnene. 
Der findes jo forskellige typer glas, nogle er hærdet andre ikke og så er der forskellige niveauer af hærdning. En glasgryde med mønster "indstøbt" tror jeg hører til dem, der er sværere at få hul i. En glat glasskål er nok lettere. Det afhænger jo også af, hvordan spændingerne ligger, så det er umuligt at sige, hvad der går og ikke går, før man har prøvet.
Bor i vand og læg f.eks. en plastikspand med bunden i vejret over først, som du borer hullet igennem, så hvis det eksploderer, samles alt i spanden. Tykkearbejdshandsker og øjenværn selvfølgelig!
Om det kan revne senere, så er det da mere følsomt end andet glas, og jeg ville ikke "håndtere" det unødigt...
Bor i vand og læg f.eks. en plastikspand med bunden i vejret over først, som du borer hullet igennem, så hvis det eksploderer, samles alt i spanden. Tykkearbejdshandsker og øjenværn selvfølgelig!
Om det kan revne senere, så er det da mere følsomt end andet glas, og jeg ville ikke "håndtere" det unødigt...
Medlem
· Stockholms Län
· 702 indlæg
Typ en dremel med noget slibestift af sten/diamant måske?
Ja, jeg havde tænkt mig at gøre omtrent som anders07 beskriver det, men overvejer som sagt om der er eksplosionsrisiko selv lang tid efter. Hvis glasset lettere revner, er det vel ikke så farligt egentligt, men er der risiko for en sådan eksplosion som skete da jeg forsøgte at bore sidst (og den eksplosion også kan komme lang tid efter), så er det jo ikke muligt at bruge potten. Er der nogen, der ved, hvor sikker man kan være på, at det ikke sker, når man først har fået boret uden problemer?
Uden egentlig at have nogen anelse om, hvordan glas opfører sig, når man borer i det, gætter jeg på, at det er temperaturstigningen omkring borehullet, når man borer, der er synderen i dramat.
Jeg tænker således: Varmt glas fylder mere end koldt, og materialet nærmest omkring hullet vil udvide sig, mens det koldere glas omkring holder tilbage, indtil det ikke længere kan holde, deraf "eksplosionen".
Med andre ord: er min teori korrekt, så burde ikke potten være meget mere skrøbelig, når alt først er kølet af...
Jeg tænker således: Varmt glas fylder mere end koldt, og materialet nærmest omkring hullet vil udvide sig, mens det koldere glas omkring holder tilbage, indtil det ikke længere kan holde, deraf "eksplosionen".
Med andre ord: er min teori korrekt, så burde ikke potten være meget mere skrøbelig, når alt først er kølet af...
Interessant tråd!
Vidste ikke, at man kunne bore i glas, ikke noget jeg vil turde gøre selv alligevel, men interessant at vide, at det kan lade sig gøre
Vidste ikke, at man kunne bore i glas, ikke noget jeg vil turde gøre selv alligevel, men interessant at vide, at det kan lade sig gøre
Den skål som eksploderede er af hærdet glas, som nævnt tidligere. Det er en type af kontrolleret køleproces som gør at det bliver hærdet, og tanken med det er netop det som skete for dig: Det skal eksplodere i mange stumper i stedet for at sprække i skår. Altså præcis som en bilrude.
Det måske er muligt at bore i et hærdet glas, men da er det under meget specifikke forhold. Vælg i stedet et "almindeligt" glas, helst af krystal da det er meget "blødere" end et sodaglas (altså den type af glas som bruges i flasker, dåser).
Du gjorde helt rigtigt da du kølede med vand. Helst skal du bore under rindende vand så det køles hele tiden. Problemet med glas er at det ikke leder varme/kulde, hvilket indebærer at borehullet bliver meget varmere end glasset rundt om. Som nogen var inde på tidligere, sker der en ekspansion i den varme overflade og dermed opstår en spænding mellem det kolde og varme - med sprækkerisiko som følge.
Ja, et glas kan sprække af spænding flere år efter produktionen.
Kig på www.essemce.se, der findes alle værktøjer, slibestifter, boremaskiner, etc som du behøver. Det nemmeste er at ringe, de er meget flinke og sender mindre bestillinger i kuvert.
Du kan have slibestifter/boremaskine til en almindelig dremel. Kig f.eks. på Claes Ohlson.
Held og lykke!
Det måske er muligt at bore i et hærdet glas, men da er det under meget specifikke forhold. Vælg i stedet et "almindeligt" glas, helst af krystal da det er meget "blødere" end et sodaglas (altså den type af glas som bruges i flasker, dåser).
Du gjorde helt rigtigt da du kølede med vand. Helst skal du bore under rindende vand så det køles hele tiden. Problemet med glas er at det ikke leder varme/kulde, hvilket indebærer at borehullet bliver meget varmere end glasset rundt om. Som nogen var inde på tidligere, sker der en ekspansion i den varme overflade og dermed opstår en spænding mellem det kolde og varme - med sprækkerisiko som følge.
Ja, et glas kan sprække af spænding flere år efter produktionen.
Kig på www.essemce.se, der findes alle værktøjer, slibestifter, boremaskiner, etc som du behøver. Det nemmeste er at ringe, de er meget flinke og sender mindre bestillinger i kuvert.
Du kan have slibestifter/boremaskine til en almindelig dremel. Kig f.eks. på Claes Ohlson.
Held og lykke!
Og Bödde, du mener altså, at mine krukker (hvis de er af hærdet glas) risikerer at eksplodere længe efter, at jeg har boret i dem, når de står på vindueskarmen med orkidéer i (alternativt revne, hvis de ikke er af hærdet glas)? I så fald tør jeg jo ikke gøre det, selv hvis jeg skulle skaffe relativt godt værktøj.
Det er virkelig svært at vide, for eksempel er et Duralexglas hærdet, og det ser jo ud som hvilket som helst drikkeglas... De bør vide det der, hvor du køber dit glas. Køber du det nyt, burde det også stå på emballagen.gavagai sagde:
Hvis du handler på eksempelvis loppemarked, så vælg sådan et glas, som du ser er mundblæst, da er det garanteret ikke hærdet. Mange af skålene, der sælges på IKEA, er også ok, der findes både mundblæst og presset glas til en billig penge.
Nej, jeg tror simpelthen ikke, det er muligt at bore i hærdet glas uden at det eksploderer, så det gælder om at finde "almindeligt" glas.gavagai sagde:Og Bödde, du mener altså at mine krukker (om de er lavet af hærdet glas) risikerer at eksplodere længe efter at jeg har boret i dem, når de står i vindueskarmen med orkideer i (alternativt revne, hvis de ikke er lavet af hærdet glas)? I så fald tør jeg ikke gøre det, selvom jeg skulle anskaffe mig relativt godt værktøj.
Det var egentlig mere et svar på trådens resonemang omkring om glas kan revne af spændinger, hvilket det kan. Men det kan revne uanset om du borer eller ej, det er bare sådan glas fungerer. Dette gælder for 99% mundblæst glas og det skyldes forkert afkøling eller at man har blandet forskellige farver der ikke er kompatible.
Dog, det er absolut ikke almindeligt, og bearbejder du glasset forsigtigt med vand (borekernen bliver flere 100 grader varm ret hurtigt) så skal der meget til for at det skal gå galt. Mit første indlæg lød måske drastisk, men sådan var det ikke ment! Du kan uden bekymring fortsætte med dit håndværk, bare vælg det rigtige glas
Jeg borede huller i en loftplafond, skal jeg undgå at gå under den nu? Hvordan gør de ved produktionen af plafonder med huller i? Borer de ikke til sidst? Jeg brugte diamantbor beregnet til formålet og vandbad, monteret i søjleboremaskine med skumplast som underlag, så jeg ikke ville tvinge boret skævt.
At glas kan eksplodere ved jeg, jeg skulle skylle en 50L damejeanne, den eneste del der var over en dm stor var halsen jeg holdt i, og den havde fået samme behandling mange gange før.
Læste i en bog at man kunne klippe vinduesglas med en almindelig saks hvis man holdt det under vand, har dog aldrig prøvet, lyder usandsynligt, men de hævdede at det var vibrationer/klik der fik glasset til at sprække.
Det var sådan en jeg brugte, 10mm, http://www.vdb-glassart.se/webbshop/verktyg-för-bly-och-tiffany/glas-borr-7205761
Netop, jeg satte også tape hvor jeg skulle bore. Mest for at det skulle holde sammen, hvis det gik i stykker, men det kan måske have betydning for resultatet, ved ikke.
At glas kan eksplodere ved jeg, jeg skulle skylle en 50L damejeanne, den eneste del der var over en dm stor var halsen jeg holdt i, og den havde fået samme behandling mange gange før.
Læste i en bog at man kunne klippe vinduesglas med en almindelig saks hvis man holdt det under vand, har dog aldrig prøvet, lyder usandsynligt, men de hævdede at det var vibrationer/klik der fik glasset til at sprække.
Det var sådan en jeg brugte, 10mm, http://www.vdb-glassart.se/webbshop/verktyg-för-bly-och-tiffany/glas-borr-7205761
Netop, jeg satte også tape hvor jeg skulle bore. Mest for at det skulle holde sammen, hvis det gik i stykker, men det kan måske have betydning for resultatet, ved ikke.
Senest redigeret af en moderator:
Nej da, det er ingen fare. Jeg var måske lidt drastisk i min måde at beskrive glas og hvordan det kan sprække, men det var mest for at beskrive materialet og at det kan sprække af spændinger.ion sagde:Jeg borede hul i en loftplafond, skal jeg undgå at gå under den nu? Hvordan gør de ved fremstillingen af plafonder med huller i? Borer de ikke til sidst? Jeg brugte diamantbor beregnet til formålet og vandbad, monteret i søjleboremaskine med skumplast som underlag, så jeg ikke ville tvinge boret skævt.
At glas kan eksplodere ved jeg, jeg skulle skylle en 50L damejeanne, det eneste stykke som blev over en dm stor var halsen jeg holdt i, og den havde fået samme behandling mange gange før.
Jeg læste i en bog, at man kunne klippe vinduesglas med en almindelig saks, hvis man holdt det under vand, har dog aldrig prøvet, lyder usandsynligt, men de hævdede, at det var vibrationer/klik, der fik glasset til at sprække.
Det var sådan en jeg brugte, 10mm, [link]
Netop, jeg tape også, hvor jeg skulle bore. Mest for at det skulle holde sammen, hvis det gik i stykker, men det måske havde betydning for resultatet, ved ikke.
At bore i glas er slet ikke usædvanligt, og det er ingen fare så længe man er forsigtig og køler med vand. Det kan stadig sprække under boringen, det er jo trods alt glas, men har man kølet og lykkedes med boringen, så er det klart man skal bruge det, man har lavet.
Jeg synes din metode virker gennemtænkt, og boret virker absolut til at være lavet til glasboring! Smart med tapen, det plejer at forhindre boret i at glide og det forhindrer nok også borehullet i at flosse - samtidig som det holder sammen på skår, hvis uheldet er ude.
Klippe vinduesglas? Det har jeg aldrig hørt, og jeg er nok enig med dig i, at det lyder usandsynligt...